Bukefalos 28 år!

Vad händer med hästen om jag skadar mig?

Ett alternativ till telefonen är ju ett laminerat kort med alla nöduppgifter att ha i plånboken. En vän jobbar på akuten och säger att de alltid försöker kolla plånboken när folk kommer in medvetslösa/oförmögna att kommunicera. Tror man kan köpa sådan där genomskinlig laminatfilm i dem flesta pappersbutiker.

Att ha ett kontrakt med stallägaren gällande nödkontakter etc kunde ju också vara bra.
 
När jag hade häst inhyrd pratade jag alltid med stallägaren om hur jag ville ha det vid eventuellt dödsfall. Nu har jag hästarna hemma så min Syster får ta hand om det som måste göras.

Skulle jag hamna på sjukhus akut nu så tar grannarna hand om hästarna så länge. De går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Så länge det finns hö och vatten överlever de ett tag utan mig.
 
MAn dumpar väl inte Av en häst om man hamnar på sjukhus akut..
Jag hade sett det som självklart att man tar hand om en stallkompis häst om denna hamnar på sjukan.

Det beror ju helt på situationen för den som har stallet. Åker stallägaren på att betala för hästen utan att ha nått att välja på, jo, det anser jag vara att dumpa. Är man överens, självklart inte.
 
Men tror du seriöst en hyresgäst dumpar hästen för den hamnar på sjukhus akut ?
Det har inget samband, visst en fejkad sjukhusvistelse, men ingen normal hästägare.
Det beror ju helt på situationen för den som har stallet. Åker stallägaren på att betala för hästen utan att ha nått att välja på, jo, det anser jag vara att dumpa. Är man överens, självklart inte.
 
Jag har inga släktingar och ingen kontakt med min familj. Jag har bra stallkompisar som är snälla och tar mina pass och kollar till hästen ett par dagar (jag ska inte köra bil på några dagar), men frågan är: Vad hade hänt om jag hade blivit värre skadad? Vad hade hänt om jag var medvetslös under flera dagar eller dog?
Det är bra att fundera över de sakerna och skapa sig en överblick i förväg. Som t ex att det i nuläget är dina föräldrar som ärver dig, tills du skrivit testamente.
Dör du så är det på kort sikt, som flera redan sagt, stallägaren som kommer att få ansvara för hästen. På längre sikt kommer bouppteckningen att reglera det. Men det knivigaste kan nog bli om du är helt ensamstående och blir oförmögen, av skada eller sjukdom, att kommunicera under lång tid. Då är det kanske inte heller hästen som är det mest kritiska utan amorteringar på banklån, fastighetslån, lägenhetshyra mm. Gissningsvis behöver en god man utses, men jag anar att det kan ta litet tid.

I mitt fall är det min ex som skulle få ansvaret för hästen och jag dör eller blir allvarligt skadad, vi är överens om att om det inte finns möjlighet att behålla honom så får han somna in och inte säljas vidare.
 
Men tror du seriöst en hyresgäst dumpar hästen för den hamnar på sjukhus akut ?
Det har inget samband, visst en fejkad sjukhusvistelse, men ingen normal hästägare.
Det beror på omständigheterna och hur länge. I praktiken blir hästen dumpad om ingen tar ansvar för den. Det är inte att man hamnar på sjukhuset några dagar akut utan om man inte kommer därifrån och inte är i skick att ordna något för hsten. Till exempel är medvetslös.
 
Men tror du seriöst en hyresgäst dumpar hästen för den hamnar på sjukhus akut ?
Det har inget samband, visst en fejkad sjukhusvistelse, men ingen normal hästägare.

Jag anser att man som djurägare har ansvar för att ge sitt djur bästa möjliga vård även i kris. I det ingår förstås att göra upp med nån som kan ta hand om den om man blir akut sjuk. Att bara ta förgivet att nån annan gör det, ja, det anser jag vara att dumpa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 436
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 963
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp