Bukefalos 28 år!

Vad händer med hästen om jag skadar mig?

ufot

Trådstartare
Som nybliven hästägare är det många tankar som snurrar i huvudet. Igår aktualiserades ytterligare en fråga: Vad händer med hästen om jag blir sjuk eller skadar mig?

Det är på det sättet att jag var med om en trafikolycka igår. Jag hade änglavakt och klarade mig undan med lätt hjärnskakning, men det hade kunnat sluta mycket, mycket värre. Hästen är inackorderad på lösdrift ca 5 km från vars jag bor. Jag har inga släktingar och ingen kontakt med min familj. Jag har bra stallkompisar som är snälla och tar mina pass och kollar till hästen ett par dagar (jag ska inte köra bil på några dagar), men frågan är: Vad hade hänt om jag hade blivit värre skadad? Vad hade hänt om jag var medvetslös under flera dagar eller dog? Vad händer om jag skadar mig så pass illa att jag inte kan ta hand om min häst?
 
Har du ingen kompis som du kan uppge som närmast anhörig? Vem ska sjukhuset kontakta om du kommer in medvetslös? Många har lagt in ICE=in case of emergency på sin mobil.

Om du dör ärvs hästen av den som enligt lag ärver dig.

Skadar du dig så pass illa att du inte kan ta hand om hästen får du sälja den. Alternativt hitta någon du kan betala för att ta hand om den. Hästen är helt och hållet ditt eget ansvar.
 
Jag har en som jag kan uppge som nära anhörig, men den personen har ingen möjlighet att ta hand om hästen. Om något allvarligt skulle hända mig har jag en som kan ta hand om hästen. Problemet är att denna person bor över 100 mil bort. Jag är självklart medveten om att hästen är helt och hållet mitt ansvar. Jag undrar bara vad som händer juridiskt sett om jag blir oförmögen att ta hand om min häst, om jag exempelvis ligger medvetslös i flera veckor. Om detta skulle hända vill jag att hästen åker till min kompis, som bor över 100 mil bort. Går detta att skriva in i någon typ av testamente? (Personen i fråga är självklart medveten om detta)

Jag har ingen aning om vem som ärver mig. Jag har av olika skäl brutit kontakten med min familj. Jag vill inte att dem ärver mig. Min vilja är att min kompis som bor över 100 mil bort ärver hästen och att resten ärvs av typ Lutherhjälpen eller liknande. Går detta att skriva in i någon typ av testamente?
 
@ufot: Eftersom du inte har några bröstarvingar (dvs barn) så kommer dina föräldrar att ärva i första hand. Här ser du gången med de olika arvsklasserna: http://www.begr-byra.se/vem-ärver-vad-av-vem

Skriver du testamente (vilket du bör göra) bestämmer du helt själv vad som ska ske med ditt dödsbo. Kom ihåg bara att har dödsboet skulder ska tillgångarna i första hand betala dem. Finns det tillgångar kvar efter ev skulder är reglerade delas resten ut enligt testamentet.
 
Dum fråga kanske, men var och hur skriver man testamente?

Jag vill absolut inte att mina föräldrar ärver mig. Jag vill inte heller att de ska få reda på att jag är sjuk eller död. Går detta att reglera på något sätt?

Jag har problem med att min biologiska mor stalkar mig, bland annat på nätet, så jag vågar inte skriva för mycket.
 
Jag vill inte heller att de ska få reda på att jag är sjuk eller död. Går detta att reglera på något sätt?

Det går inte att stoppa någon från att få reda på att man dött. Folkbokföringsregistret är offentligt. Det finns vissa regler för att få tillfälligt adresskydd men det kan man inte få för hela livet och det krävs mycket för att få det. Jag kan inte reglerna exakt, det hittar man hos skatteverket.
 
Som nybliven hästägare är det många tankar som snurrar i huvudet. Igår aktualiserades ytterligare en fråga: Vad händer med hästen om jag blir sjuk eller skadar mig?

Det är på det sättet att jag var med om en trafikolycka igår. Jag hade änglavakt och klarade mig undan med lätt hjärnskakning, men det hade kunnat sluta mycket, mycket värre. Hästen är inackorderad på lösdrift ca 5 km från vars jag bor. Jag har inga släktingar och ingen kontakt med min familj. Jag har bra stallkompisar som är snälla och tar mina pass och kollar till hästen ett par dagar (jag ska inte köra bil på några dagar), men frågan är: Vad hade hänt om jag hade blivit värre skadad? Vad hade hänt om jag var medvetslös under flera dagar eller dog? Vad händer om jag skadar mig så pass illa att jag inte kan ta hand om min häst?
Om du oroar dig för hästen vid en olycka där du blir svårt skadad eller dör så tycker jag du ska se till att ha någon i din direkta omgivning som tar över ansvaret för hästen tills din kompis eller dödsboet kan ta över den. Avsätt pengar för skötsel och uppstallning, ge den ansvarige fullmakt och skriv testamente/överlåtelse av hästen i den händelse du avlider eller av andra anledningar inte har möjligheter att längre ta hand om hästen och se till att både vännen och den ansvarige har informationen skriftligt och bevittnat.

Om du är osäker på hur du vill forumlera dig så vänd dig till jurist. :idea:
 
Dum fråga kanske, men var och hur skriver man testamente?

Jag vill absolut inte att mina föräldrar ärver mig. Jag vill inte heller att de ska få reda på att jag är sjuk eller död. Går detta att reglera på något sätt?

Jag har problem med att min biologiska mor stalkar mig, bland annat på nätet, så jag vågar inte skriva för mycket.

Det finns instruktioner och enklare mallar på nätet. Många banker har också juridiska tjänster så man kan gå via dem också.
 
Har du hästen inackorderad så är det stallägarens skyldighet att se till att hästen tas om hand. Det är ett ansvar och en risk som alla stallägare med inackorderingar måste räkna med.

Jag har själv varit inackorderad i stall där stallägaren tagit ut en depositionsavgift när man flyttade in just för att täcka upp om något oförutsett skulle inträffa. Depositionen fick man tillbaka vid flytt om man inte blev utkastade p g a misskötsel och bristande betalningar förstås.

Stallägaren kan ju också ta betalt för extra tjänster utöver de som normalt ingår i stallhyran så det kan vara bra att kolla upp innan man flyttar in.
 
Någon som vet var man skriver testamente?

Att mina föräldrar får veta om jag dött verkar jag inte kunna göra så mycket år, men kan jag förhindra att dem får reda på om jag ligger på sjukhus eller blivit svårt skadad?

Min mor är en ytterst övertygande och manipulerande människa, så hon kan nog lura i vårdpersonalen vad som helst oavsett vad jag säger. Min mardröm är att hon kommer in på sjukhuset där jag ligger skadad och att jag tvingas möta henne där. En annan farhåga jag har är att hon lurat i vårdpersonalen någonting, exempelvis att hon är närmsta anhörig eller att jag givit henne tillåtelse att tar vårdnaden över mig om jag är svårt sjuk.
 
Någon som vet var man skriver testamente?

Att mina föräldrar får veta om jag dött verkar jag inte kunna göra så mycket år, men kan jag förhindra att dem får reda på om jag ligger på sjukhus eller blivit svårt skadad?

Min mor är en ytterst övertygande och manipulerande människa, så hon kan nog lura i vårdpersonalen vad som helst oavsett vad jag säger. Min mardröm är att hon kommer in på sjukhuset där jag ligger skadad och att jag tvingas möta henne där. En annan farhåga jag har är att hon lurat i vårdpersonalen någonting, exempelvis att hon är närmsta anhörig eller att jag givit henne tillåtelse att tar vårdnaden över mig om jag är svårt sjuk.

Se mitt svar ovan gällande testamente.

Begär full sekretess om du hamnar på sjukhus och tryck på att ingen får besöka dig eller få information om dig om du inte godkänt det först, speciellt om någon säger sig vara din mor eller annan släkting.
 
Full sekretess är en bra idé, men vad händer om jag kommer in medvetslös och sjukhuset kontaktar henne? På pappret är hon ju min mor, även om jag inte vill ha något med henne att göra och inte träffat henne på över 12 år.
 
Full sekretess är en bra idé, men vad händer om jag kommer in medvetslös och sjukhuset kontaktar henne? På pappret är hon ju min mor, även om jag inte vill ha något med henne att göra och inte träffat henne på över 12 år.

Lägg in i telefonen under ICE om vem som ska kontaktas.
 
Berätta gärna för din stallägare vad du vill ska hända med hästen om det händer dig något allvarligt. Då vet hen vad som ska göras om du inte är talbar. Eftersom du absolut inte vill att dina föräldrar ska kontaktas - vilket annars troligen är det första man försöker göra - så är det ju bra att du sprider detta önskemål så att folk i din omgivning vet.

Jag fick själv överta en häst efter en vän när hon gick bort. Hon hade berättat för sina föräldrar att hon ville att jag skulle ha hästen och om jag inte ville ha honom skulle han slaktas.
Självklart hämtade jag hästen! (eftersom jag hade möjlighet)
 
Har du lagt dem i adressboken? Under ice eller något annat?

Min telefon har en "förprogrammerad" ICE-sida i telefonboken (ligger längst upp när man går in i adressboken) där man lägger in telefonnummer till den/de som ska kontaktas samt att det finns utrymme för att lägga in sjukdomar, om man är donator samt medicinering. Har en Sony Xperia ZR. Supersmidigt :up:
 
Om du skriver i ett testamente vem som ska ha hästen om du dör utgör den ett legat. Det betyder att den kan överlämnas direkt och inte behöver ingå i dödsboet med den fördröjning som blir i och med att det skiftas. I övrigt säger jag som flera andra - gör upp med din stallägare!
 
Det har jag i min, oavsett omständigheterna så underlättare det för räddningspersonal om de behöver kontakta någon. :up:

Förutsatt att man kommer in i telefonen ..
de flesta nu har väl appen "hälsa" som kan nås även om telefonen är låst ? Om jag fattat det rätt ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 436
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 963
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp