Bukefalos 28 år!

Vad händer nu??

caradan

Trådstartare
Min häst ska avlivas på måndag och hur gör jag nu med försäkringen mm??

Han är utdömd av vet. och kommer att tas bort på ett slakteri. (låter drastiskt men det är så jag vill ha det, känner de som har slakteriet och det är väldigt bra där)

Hur gör jag med alla papper? Behandlingar som är gjorda på honom nu innan kan jag få ut något för dem eller hur går det till???

Berätta allt!
 
Papprena ska in till bolaget men jag vet inte om alla har samma rutiner, jag skulle för säkerhetsskull ringa och fråga EXAKT vad de vill ha.
 
Ja min veterinär har pratat med förs bolaget och de på A*ria har godkänt avlivningen...så det ska vara ok.
Iofs så spelar det inte så stor roll för det handlar knappt om några penmgar!
 
Kom ihåg att säga upp försäkringen, för det går tydligen inte av sig själv trots att man fått ut pengarna på den. Har du månadsvis betalning måste du betala till årsförfallodagen. Konstigt och knasigt, men jag drabbades själv när jag tog bort en häst den 23 maj och årsförfallodagen var den 1 juni. Jag trodde att försäkringen "försvann" av sig själv i och med att jag fick ut pengarna, men på månadsaviseringen i juni fick jag hela årspremien. Det löste sig eftersom hon redan var död när försäkringen sattes om på nytt år så slapp jag betala, men hade hon tagits bort den 12 juni hade jag visst fått betala till nästa år.
 
försäkringens första dag är 1:a dec...så jag kommer alltså att få ligga och betala den etthelt år?? Så kan det väl inte vara??
 
Sorry, men försäkringen gäller årsvis så trots att du tvingas avliva din häst nu kommer du vara tvungen att betala för ett helt kalenderår.

Snacka med försäkringsbolaget och be dem direktreglera din "skuld" mot avräkningsnotan så det blir avklarat på en gång om du har månadsbetalning. Har du redan betalt in premien för den här försäkringsperioden så får du tillbaka ev. restvärde på hästen men inte försäkringspremien.

Allt finns att läsa i villkoren även om man inte tänker på det vid ett tecknandet och jag tror det är samma sak oavsett vilket bolag man valt.

Jag beklagar verkligen utdömningen. Min förra pålla nödslaktades så jag fick handgripligen sätta mig in i alla detaljerna kring försäkringen, vilket så här i efterhand på sätt och vis varit nyttigt men helst ogjort. :(
 
Ok men då får jag betala i slutändan då!
Han är inte försäkrad i mer än 5000kr och förs kostar 2500kr/år! Avlivningen räknas ju oxå av och där får man väl ca 1500kr så jag kanske får ut 1000kr....

Tog faktiskt förgivet att det gällde på sammasett som med ex bilar. Vid försäljning eller skrotas så får man tillbaka det man betalt in för tiden som är kvar.

Gäller samma vid försäljning då??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 807
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp