Vad händer om det händer något?

Fibusen

Trådstartare
Efter en riktigt otäck nära döden upplevelse i morse så har jag tänkt ganska mycket på detta idag. Vad händer om jag blir skadad så pass så jag kanske måste vara nedsövd och inte kan kommunicera? Jag förstår att sjukhuset på något sätt letar på mina föräldrar i första hand, eftersom jag inte är gift? Jag är skiljd och har ett barn på strax över tre år, kontaktar dom pappan till barnet också? Och vad händer med mina vänner, hur skulle dom få reda på det? Min mamma vet ju vad dom heter i förnamn, men inget mer? Eller är det bara att lita på att "ryktet sprider sig"?

I mobilen finns det ju hur mycket information som helst som bevisar vem jag pratar mest med osv, kollar dom på något sätt igenom mobilen? Kan dom ens göra det om man har knapplås?

Tex om man inte har nån jättekontakt med sina föräldrar, men man har en särbo sen flera flera år tillbaka, kommer den inte kunna få reda på vad som hänt en om inte tex mina föräldrar skulle kontakta denna?

Sjukt nyfiken på hur det fungerar vid sånna här tillfällen.
 
I mitt fall skulle de till att börja med kunna hacka min mobil, för där finns väldigt mycket information om mig. Sen har jag också lagt in så att det står "ICE" framför mammas och pappas nummer.
 
Det är därför man har ett ICE nr inprogramerat i tele tex, och polisen brukar vara väldigt bra på att hitta anhöriga.
Annar kan man lägga en lapp i plånboken med info. TEX det finns barn på dagis xx eller som jag har, hund i hemmet.
 
Inlagda ICE-nummer går att komma åt även från en i övrigt låst mobil.
ICE står för "in case of emergency" och där lägger man alltså in nummer till personer man anser bör kontaktas om man hittas skadad eller nåt.
 
Och vad händer med mina vänner, hur skulle dom få reda på det? Min mamma vet ju vad dom heter i förnamn, men inget mer? Eller är det bara att lita på att "ryktet sprider sig"?

Jag har en lapp liggande i min lägenhet med information om vad jag har för bank och försäkringar och sånt samt nummer och/eller mejladress till de vänner som jag vill ska kontaktas. Detta kommer ju då mina föräldrar (mamma antar jag) hitta förr eller senare. Om man har facebook så brukar ju ryktet gå ganska fort där.
 
Jag har ICE-nummer i telefonen. Den har en inbyggd funktion med ICE där man också kan fylla i ev sjukdomar och medicinering vilket jag har gjort. Kommer jag in medvetslös med sårskador och/eller inre blödningar måste de veta om medicinerna eftersom jag är extra infektionskänslig och lättblödande pga dem. Jag har också en lapp i plånboken med medicinska uppgifter. Mina kollegor är alltid upplysta om det också.

Jag har ett gammalt ej bevittnat testamente med inloggningar och vilka personer som ska kontaktas om jag dör, i datorn och utskrivet. Dock måste jag ta tag i att skriva ett ordentligt testamente pga att jag äger huset nu. Dör jag idag ska det INTE gå till de som har arvsrätt om det inte finns testamente!
 
Jag har en iPhone och där kan man ställa in så om telefonen är låst så kommer folk fortfarande åt mitt medicinska ID där det står vem jag är och vilka mina anhöriga är samt att jag är organdonator.
 
Det finns en inbyggd app som heter "hälsa" med ett hjärta på, i den appen finns det en flik som heter Medicinskt ID där du lägger in all info.

Den intressanta frågan är ju då: hur ska sjukvårdspersonalen veta att den appen finns?

ICE är väl rätt känt vid det här laget.

För övrigt @Fibusen :
sjukvården kontaktar närmast anhörig(a), eventuellt med hjälp av polis (vars uppgift det egentligen är att söka reda på anhöriga) och/eller präst.
Sjukvården har ingen skyldighet att försöka leta reda på vänner och bekanta.
 
@kryddelydd När telefonen är låst så kommer ingen in i den så då kvittar det om det står ICE framför något namn.

Om man försöker låsa upp telefonen så finns det "nödsituation" i nedre vänstra hörnet, förhoppningsvis så trycker personalen på den och och väljer där att se medicinskt ID.
 
@kryddelydd När telefonen är låst så kommer ingen in i den så då kvittar det om det står ICE framför något namn.

Om man försöker låsa upp telefonen så finns det "nödsituation" i nedre vänstra hörnet, förhoppningsvis så trycker personalen på den och och väljer där att se medicinskt ID.

Min poäng, som vårdpersonal, är att man i så fall förväntas vara data/IT-kunnig och veta att funktionen finns och att vissa men inte alla använder den.
Och att "personalen" nog inte kan förväntas leta sönder sig i någons mobiltelefon.

Det gör väl i och för sig polisen i så fall eftersom det är deras arbetsuppgift att söka reda på anhöriga.
 
Min poäng, som vårdpersonal, är att man i så fall förväntas vara data/IT-kunnig och veta att funktionen finns och att vissa men inte alla använder den.
Och att "personalen" nog inte kan förväntas leta sönder sig i någons mobiltelefon.

Det gör väl i och för sig polisen i så fall eftersom det är deras arbetsuppgift att söka reda på anhöriga.
På min mobil behövs inget letande utan där jag slår in koden på min mobil finns oxå en ICE så inget hackande för att komma till dom numren.
 
Efter en riktigt otäck nära döden upplevelse i morse så har jag tänkt ganska mycket på detta idag. Vad händer om jag blir skadad så pass så jag kanske måste vara nedsövd och inte kan kommunicera? Jag förstår att sjukhuset på något sätt letar på mina föräldrar i första hand, eftersom jag inte är gift? Jag är skiljd och har ett barn på strax över tre år, kontaktar dom pappan till barnet också? Och vad händer med mina vänner, hur skulle dom få reda på det? Min mamma vet ju vad dom heter i förnamn, men inget mer? Eller är det bara att lita på att "ryktet sprider sig"?

I mobilen finns det ju hur mycket information som helst som bevisar vem jag pratar mest med osv, kollar dom på något sätt igenom mobilen? Kan dom ens göra det om man har knapplås?

Tex om man inte har nån jättekontakt med sina föräldrar, men man har en särbo sen flera flera år tillbaka, kommer den inte kunna få reda på vad som hänt en om inte tex mina föräldrar skulle kontakta denna?

Sjukt nyfiken på hur det fungerar vid sånna här tillfällen.
Min farsters sambo har förlorat 3 barn i trafik olyckor (olika olyckor) alla innan ICE fanns i mobil och 1 innan mobil och inga problem med att hitta anhöriga till hans barn och polis med präst har besökt för att berätta inom några timmar oberoende på om han varit hemma eller på jobbet.
 
Min poäng, som vårdpersonal, är att man i så fall förväntas vara data/IT-kunnig och veta att funktionen finns och att vissa men inte alla använder den.
Och att "personalen" nog inte kan förväntas leta sönder sig i någons mobiltelefon.

Det gör väl i och för sig polisen i så fall eftersom det är deras arbetsuppgift att söka reda på anhöriga.

Jag har sett flera meddelanden på bl a Facebook från Räddningstjänsten/ambulansen där de ber folk att använda "ICE-appen"...
 
Ibland händer det att vi på soc blir kontaktade av sjukvården när de har fått in någon som visar sig ha minderåriga barn. Då kan det bli vår uppgift att lokalisera dem och se till att de är omhändertagna.
 
I mitt fall skulle de till att börja med kunna hacka min mobil, för där finns väldigt mycket information om mig. Sen har jag också lagt in så att det står "ICE" framför mammas och pappas nummer.
Polis/sjukvård har inte rätt att "hacka" mobiltelefoner till höger och vänster. Det är en tvångsåtgärd vilket kräver åklagarbeslut, någotsom bara kommer bli aktuellt ifall du är utsatt för brott, inte olycka. Jag skulle alltså inte lita till att ha en massa information i en låst mobiltelefon (det är skitsvårt att ta sig förbi skärmlåset dessutom).
 
Jag har ICE-nummer på sambo och förälder, skulle någon titta i mobilen (om den ens är hel efter t.ex. bilolycka) så hittas de lätt. Annars så förutsätter jag faktiskt att polis/ambulanspersonal letar efter id i form av körkort m.m. i plånbok och kontaktar anhöriga på den vägen.

Jag är väldigt skeptisk till info gällande hälsa på mobilen. Tänk om jag har på mig min sambos telefon när något inträffar och vårdpersonal använde en felaktig hälsostatus angående medicinering och/eller sjukdomar? Egentligen räcker det med att man själv glömt uppdatera om medicinbyte i sin egen telefon för att det skulle kunna gå fel. (Kommer bara att tänka på id-brickorna som delades ut av försvarsmakten där det uttryckligen står att man inte ska prägla in sin blodgrupp på dem.)

En lapp i plånboken skulle jag kunna tänka mig eftersom jag har djur i min lägenhet men även det kräver att plånboken hittas i samband med olycksfall, samt att jag kan identifieras.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 871
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 193
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp