Vad håller dom på med?

Pallen

Trådstartare
Är väldigt nyfiken på vad dessa två håller på med och vad det är för "lek" de gör. Dom biter, eller naffsar, varandra i frambenen tills en av dem tappar balansen eller lägger sig ner. Någon som sett liknande beteende eller vet varför de gör detta?

Sv: Vad håller dom på med?

Har bara sett mina hingstar göra så ,aldrig sett det hos mina ston.
De går ner på knä för att skydda resten av kroppen den som är viktig för fortplantning ,och försöker få in bett .
Vill det sej illa kan det gå över till att bli allvar en dag .

så leker min isis kille med alla som han leker med, + stegringar och galoppspurter.

dom har jätte roligt och det har aldrig varit någon slags dominans inblandat :laugh:

Åh okej. Den lilla är minishettishingst på 1 år, den stora, eller ja b-ponnyn haha är 21 år, valack!

En av mina vänner hade sett ston göra så! Någon som vet mer om detta!?

Detta är typiskt för mina hingstar, minihingsten vill dock mörda ev. inkräktare på det viset, så han går själv. Islandshingsten leker hårt på det viset med sin valackkompis, valacken biter inte så till en början, men sedan är det som han lär sig och då "tuggar" han också framben. Tur att det är lek...

Sådär gör min häst när han gör upp med en annan häst som också är hög i rang, ser det inte som lek utan mer en uppgörelse. Dom kan stå så ett bra tag och sen så "ger sej" någon verkar det som och sen är det lugnt.

Jag har heller aldrig sett ston göra så, bara min högrangiga valack när han träffar på andra som också är lite åt det högre hållet. Har enbart sett dom bete sej såhär under ihopsläpp eller ev. ett par dagar efter. Sålänge dom håller på helt enkelt att "göra upp".

Mycket vanlig "brottning" speciellt bland yngre hingstar.
Ett sätt att mäta sin styrka helt enkelt.

Men dessa verkar inte göra upp, har gått tillsammans i 1,5 månad och det är ju självklart att b-ponnyn är bossen i alla situationer. Han är högre i rang. Så jag tror inte det är för att dominera eller "mäta styrka".

B-ponnyn ät somsagt 21 år gammal, valack och minishettisen är hingst 1 år gammal.

1½ månad är inte lång tid för hästar att göra upp som är jämna i rangen, ganska så normalt.

Och visst den äldre är säkert högre i rang men uppenbart så utmanar den yngre och sånt kan ta tid innan dom accepterar eller vad man ska säga.

Unghingstar kan vara otroligt ihärdiga också, och inte "ge sej" så lätt. Dom kan försöka gång på gång, inget ovanligt.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

har sett att ni skrivit att det är vanligt bland unga hingstar, men någon som har en idé om varför mitt 6 åriga sto och hennes kompis 13 årig valack gjorde så? (de går ej tillsammans längre pga stallbyte)

Skrev inte att det inte skulle kunna vara på lek:D

Pojkar av alla raser "brottas"
Springer snabbast
snyggaste bilen
osv...

Men dessa verkar inte göra upp, har gått tillsammans i 1,5 månad ...

Hah! Mina pojkar (valacker) har gått tillsammans i lite drygt tre år... Detta gör de ffa när de inte har något annat att göra (tänk vinterhage utan gräs).

Som någon skrivit; beteendet i sig är ett sätt att mäta styrka och göra upp vem som bestämmer. Den lille kanske börjar ha synpunkter på vem som egentligen borde regera i hagen :grin: men varje nappatag behöver inte ha det syftet, utan verkar kunna vara ett tidsfördriv, ungefär som att de tränar för eventuellt kommande drabbningar.

Men dessa verkar inte göra upp, har gått tillsammans i 1,5 månad och det är ju självklart att b-ponnyn är bossen i alla situationer. Han är högre i rang. Så jag tror inte det är för att dominera eller "mäta styrka".

B-ponnyn ät somsagt 21 år gammal, valack och minishettisen är hingst 1 år gammal.

Sådär leker mina två med, en shettis (10 år) och en D-ponny (4 år). De står på bakbenen och lekgnabbas och brottas med, men iom storleksskillnaden blir det ju lättast för shettisen just att bitas i benen, och då svarar den stora. Den stor kan frivilligt går ner på knä framför shettisen med för att komma i bättre nivå för att 'halsbrottas'.

Det är för mina ren lek, de har inga som helst problem med rangen sins emellan (D-ponnyn är ranghög), är de bästa kompisar, och det är som sagt lek, när en ledsnar och går är leken över.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 653
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 425
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 533
Däggdjur Hej! Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler. Buren var inköpt och...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Breen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?