Vad händer efter sjukskrivning?

Piek

Trådstartare
Visste inte hur jag skulle formulera rubriken men men...
Sambon har opererat ryggen och är sjukskriven i två veckor till och sedan är tanken att han ska tillbaka på jobbet. Han jobbar på verkstad med tunga lyft vilket är ett big no no för en lång tid framöver! Chefen har hintat lite om att han inte vet vart de kan placera sambon när han kommer tillbaka.

Vad händer om de inte hittar lämpliga arbetsuppgifter åt honom?
Han är fast anställd och har jobbat där i många år om det spelar någon roll.

Sambon har opererat ryggen och är sjukskriven i två veckor till och sedan är tanken att han ska tillbaka på jobbet. Han jobbar på verkstad med tunga lyft vilket är ett big no no för en lång tid framöver! Chefen har hintat lite om att han inte vet vart de kan placera sambon när han kommer tillbaka.

Jag blev utköpt när det hände mig.

Jag har fått en rehabutredning som pågår och läkaren sa den skulle utvärderas i april nästa år så får vi se vad som händer .Men har fått mycket hjälp av facket annars hade jag säker varit borta från jobbet för flera månader sedan

va inte fast men fick först nå hittepå uppgifter och vara sjukskriven på 75 och 50% på mina vanliga uppgifter men funkade inte och blev utköpt

hade dock medfött fel som gjorde att kroppen inte höll så va ju inte frågan om att ge de mer tid att rehabiliteras

Det finns ju några alternativ här.
Inte alla bolag som har råd att ”köpa ut” sin personal.
En rehabutredning måste AG göra, i samråd med läkare/försäkringskassan. Om det är som AG säger, att det inte finns andra arbetsuppgifter så får han som någon skrev, hittepå uppgifter. Städa, frankera post, svara i telefon.

Antingen härdar din sambo ut och hoppas på att få en slant för att lämna, eller så väljer han att söka arbete som passar hans skada.

Om din om din sambo inte på överskådlig tid kan utföra sitt arbete och en rehabiliteringsutredning samt omplaceringsutredning visar att arbetsgivaren inte kan erbjuda annat arbete så blir konsekvensen tyvärr att han troligtvis blir uppsagd p.g.a personliga skäl. En arbetsgivare behöver nämligen inte skapa någon ny tjänst i ett omplaceringsärende utan man ska kunna göra sådant som är förekommande på företaget....

Men vad säger läkarna? Ska han kunna bli återställd helt och hållet? Det där med att gå tillbaka till jobbet är räknat på någon som har kontorstjänst, fungerar det inte med jobbet så kan man bli sjukskriven längre. Vi höll på hela förra sommaren och hösten, maken råkade ut för en vårdskada, resultatet blev att de ansåg att han kunde jobba, men inga tunga lyft, ingen dammig miljö och inga vibrationer, svårt när han är maskinförare vid krossverk... :meh: Men läkarna vill helst bara skriva ut för 14 dagar åt gången, det minskar risken för tjafs med försäkringskassan.

Ska väl anses som förstahandsalternativ att AG ger anpassad syssla. Bara om de redovisar att det inte går ges mer sjukskrivning om det egna arbetet är inte funkar för den sjukdom man har, typ. Har läkaren fått info om vad arbetet innehåller som inte går ihop med rekommendationen att inte lyfta och att det inte går att lösa genom att bara plocka bort vissa moment?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år... 2
Svar
28
· Visningar
4 362
Senast: monster1
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 388
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka