Vad har den för funktion

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svarten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 797
S

svarten

Hej!
Har sett på endel hästar som går i hage, att dom har en rem runt halsen istället för grimma :confused:
Är det en annan form av grimma eller har "remmen" någon annan funktion? Fördelar nackdelar om det är en ersättare för grimma.

Sv: Vad har den för funktion

Var på ett försäljningsstall och där hade dom rem runt halsen eller så tog grimskaftet runt halsen, dom sa att det var lättare o kontrollera hästarna då men ja vet inte ja, hästarna var inte lätta o leda...
:confused:

Många hästar som står i spilta har sån halsrem istället för grimma, samma sort som man har till kor. Det är väl svårare att fastna i och sitter bekvämare.

Vi hade det på en spilthäst för att hon skulle vara kvar i stallet. Den damen kröp ur sina grimmor.

För hästar som står i spiltor och som har krubbkloss i sina grimskaft så är det nog bekvämare med halsrem än med grimma eftersom dom får ha nosen fri och det blir inget som drar i huvudet på dom hela tiden som nosgrimman på en grimma gör.

Ridskolehästar har ju ofta halsringar istället, o en anledning kan kanske vara att det är lättare för de lite mer ovana ryttarna att tränsa, eftersom hästen kan sitta fast i remmen hela tiden. De behöver inte krångla med att sätta någon grimma runt halsen eller riskera att pållen traskar ut ur spiltan innan de är klara..! :p

på vårt russ som hela tiden slänger av sin grimma så har vi sommartid halsrem, då hon är svår och hispig att ta på grimman.

På vintern däremot har vi varken rem eller grimma då hästarna går in själva i stallet.

Jag hade en krubbitare som var inackorderad hos mig och han fick tyvärr ha sin krubbitarrem även i hagen för han tog tag i stolparna och sög och därmed rev ner allt!!! Inte kul alls vill jag lova! :mad:

på ridsskolan hade vissa korem runt halsen för de tog av sig grimman och vissa kunde få av sig tränset också.

Det äre en halsring, dom är oftast gjorda i kläder. Används med fördel på hästar som får skav utav grimma men som inte bör gå utan i hagen, eller stallägaren/hästägaren inte vill att den ska gå utan.

Används även på en del hästar i spiltor och kossor har dom normlat sett oxå.

ibland får hästarna loss haken och kan backa ut och gå in till nån annan

Jo men det är ju en självklarhet att vissa kan lyckas med det, vissa hästar går det inte att ha i spilta vare sig med grimma elelr med halsring, dom tar sig ur griman å knäpper hacken när dom har halsring. Känner till en sådan ponny dom fick bygga en box åt honom, inget annat hjälpte...

Det är halsrem som man för det mesta binder spilthästar i för dom ska slippa grimskav. Jag valde att ha halsrem på min förra häst då hon fick eksem på mulen, på det sättet hade hon ingen grimma som irriterade men gick att få tag på om hon rymde.

Kan man ha remm på en fölunge i hagen? Det är svårt att fåtag på fölet som det är nu och då tänkte jag att om jag har en rem så kan jag öva att trä grimma på henne när jag fångat upp henne i remmen. Det borde väll vara säkrare med remm än grimma i hagen med?
Hur gör ni när ni övar på:
kom fram
stå kvar
trägrimman på :confused:

Vill hålla det osagt.
Föls nackar är ju inte lika välbyggda. Bästa är väl tillgång till stall och ta sto pch föl in i boxen och väl där sätta på grimma på fölisen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 939
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 681
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka