Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

*kl*

Mina pållar är nakna dygnet runt. Blir det regn får valacken ha ett ofodrat regntäcke eller så får båda två stå inne nån timme.

Är det mycket knott och broms ute får båda stå inne och så smörjer vi dom med flugmedel, har aldrig haft flugtäcke åt mina pållar :p

Vad har din häst för täcke just nu? Naken! Har ofodrat eller 100g-fodrat vid regn eller om det blir kallare igen/ riktigt kall vind..
Hur är vädret? Just nu är det molnigt o lite blåsigt, men ganska varmt.
Är den inne eller ute? Ute på dagarna o inne på nätterna.

KL
jag upplever det som att det blir fler knott varje år. En av våra hästar klarar inte av knotten så hon får gå in tidigare istället för att ha flugtäcke på sig. Jag förstår hästar som mår dåligt när knotten kommer fram. vem tycker om att bli knotbiten? man får ju panik!Tyvärr tycker jag inte att flugmedel fungerar heller.

Jag tycker att Switch verkar fungera bra mot knotten.

Mina hästar går ute dygnet runt, utan täcke nu oavsett om det regnar eller är sol.

Inga flugtäcken, kör på i första hand med flugmedel nu, skulle det bli så att någon häst får stora besvär av insekter så får jag väl köpa ett flugtäcke.
Vill helst undvika täcke så långt det går på sommarhalvåret.

Hur är switch mot fästingar? funkar det mot det? :confused:

är alla hästar plågade?

mitt fullblodssto äääälskar värmen, hon har varit helt salig hela helgen precis som hon blir varje vår. men hon blir heller inte särskilt varm eftersom hon har tunt skinn, tuuuun hårrem och inget hår alls runt ögon/mule osv. Hon störs inte alls av flygfän, även sommartid.
(hon är f.ö fux)

sen har vi de tunga,mörka hästarna i stallet. de som även är lättfödda. de är betydligt mer påverkade av värmen än min gris som bockar runt som en vilda och sooolar. de mörka hästarna blir svettiga bara av att gå i en ´hage på sommaren och är helt klart betydligt mer besvärade av flygfän. Jag kan förstå att man sätter på de flugtäcken men en vanlig häst? nä. Man lider inte av ett myggbett.

Håller med och har samma erfarenhet. Har ett fullblod med kort, kort hårrem, också fux. han verkar inte ens bli särskilt biten, dock så smörjer jag under betes perioden idogt med flugmedel av diverse sorter, noga, och det hjälper jättebra. Nylanders hästkräm i "under regionerna", equimin eller effol mot broms på övriga kroppen, flughuva för ögonen, osv. använder såna medel vars lukt sitter i och effekten varar minst ett halvt dygn, så är man bara noga så funkar det tills nästa smörjning. använder även switch vilket sägs hjälpa en del, dock inte mot broms.
har aldrig ens tänkt tanken att han skulle ha flugtäcke, sommartid går han naken och fri och jag anpassar som sagt utegången så att är det broms månad står de inne dagtid istället, kommer in på morgonkvisten och går ut i kvällningen istället.

sen är det en annan femma att bo i Lappland och väldigt norröver, det förstår jag absolut. men som du säger - var och varannan häst rent generellt i sveriges land bör inte behöva flugtäcke som lösning på ohyran. Tycker synd om dem att vara inpackade så till förbannelse året runt, det räcker med täcken vintertid och i regn och rusk.

Tycker dessutom de flesta jag sett som använder flugtäcken att de sitter ruskigt dåligt, sitter åt och stramar, hästarna har bogskav, osv osv. OK om man har en känslig häst och kanske väljer att ha på det värsta sommarhettans månad, som ngra veckor i juli eller ngt. men i MAJ - för den "vanliga" hästen i ett "normalt" ohyre-län? :confused:

Senast ändrad:

Funkar jättebra mot fästingar! Här uppe finns de knappt alls, men jag bodde i stockholm innan. Och utan Switch fick man plocka massor varje dag, med Switch kanske en i veckan.

Idag har min häst haft flugtäcke och flughuva.
Inne kommer hon antingen vara naken eller ha bomullstäcke.

Idag har de varit ca 25grader och sol på förmiddan men sen blev de molnigt under eftermiddagen.

Hon är ute på dagen och inne på natten.

KL

Här är det fruktansvärt varmt och gassande sol. 22-23 grader imorse kl 10 och ca 19-20 grader nu vid 21-tiden. Säkert + 30 mitt på dagen i skuggan. Hästarna svettas i hagen trots minimal päls :crazy:

Jag har aldrig tidigare behövt använda mig av insektstäcken (bortsett från en islänning som vi hade på ridlekiset för många år sedan) men halvblodsstoet ska få ett sådant i sommar då hon tyvärr blir fullständigt uppäten :cry: Det ska hon endast ha när hon går ute på nätterna dock, på dagarna räcker det med insektsmedel och flughuva. Än så länge räcker insektsmedel bra då det inte hunnit bli så mkt flygfän ännu och hon står inne nattetid.

Halvblodsvalacken går naken men med insektsspray och ev flughuva på natten om det behövs.

Travare har vi i dagsläget bara en men han går naken även han och kommer att få på ett ofodrat regntäcke om det blir kallt eller spöregn, dvs riktigt skitväder. De dör inte av lite regn vid den här årstiden eftersom de inte blir kalla så lätt mer än möjligtvis nattetid.

Än så länge står våra inomhus mellan 21 till ca 7-8 men de är avmaskade idag och ska ut på bete dygnet runt om nga dgr. Travhästen kommer att få stå inne mellan ca 12 till 16-17 för att äta och vila och sedan gå ute på natten då vi inte vill ha honom ensam inne nattetid men inte heller avvara unghästarnas bete.

Mvh Jate Volim

var noga bara med att läsa instruktionerna på flaskan, och göra ett test på ett litet parti på huden och sen vänta minst 12 timmar. det är ett riktigt starkt bekämpningsmedel som vissa hästar inte tål och då reagerar starkt på. de flesta klarar det dock bra och det är som sagt mkt effektivt mot fästing.

var noga bara med att läsa instruktionerna på flaskan, och göra ett test på ett litet parti på huden och sen vänta minst 12 timmar. det är ett riktigt starkt bekämpningsmedel som vissa hästar inte tål och då reagerar starkt på. de flesta klarar det dock bra och det är som sagt mkt effektivt mot fästing.

Ja, jo jag har hört det att man skall vara lite försiktig i början med det, skall prova lite lugnt :)

jag har inte ens flugmedel på förutom kräm i ansiktet mot flugor och på ev sår så de håller sig borta.

ibland tror jag det skulle vara nyttigt för folk att ha en så pass känslig häst. jag känner stooor skillnad på min häst rätt snabbt när jag slänger av täckena. hela hon slappnar av i muskler och hårrem och blir så mycket, mycket nöjdare.

och som du säger, folk har så illasittande flugtäcken. varför köper man sig inte ett ordentligt??

har du varit ute i din hästs hage och kännt hur det är med insekter? flugor och broms på dagen och knott morgon och kväll. dessa kryp går inte efter vad kalendern säger, utan dom kommer med värmen. hade mygg här redan i slutet av mars. det blir bara värre och värre eftersom det är så milda vintrar.

och hellre flugtäcke än att spraya på dom massa gifter varje dag, två av mina har fått svåra allergiska reaktioner av flugmedel (som dessutom varar i max 3 timmar...)

att folk inte kan köpa täcken som passar är väl en annan sak, all illasittande utrustning är givetvis av ondo, vare sig det är sadlar eller täcken...

Mina bägge pållar går just nu med varsitt Boett exemtäcke.

Andi behöver det för att han har sommarexem. Utan täcke i för många dagar så kliar han av sig man/svans. Brukar ha det på jämt på våren/försommaren och sedan försöka ha honom utan på dagtid men med täcket på kväll/natt resten av sommaren. Vi har extremt mycket knott där vi bor. Det har oxå medfört i år att min andra häst som inte visar en tendens till knottkänslighet har fått ett eget täcke. Hon har täcket på om kvällar o nätter när det är som värst med knott. Det gör ont i mig att se hur det kryper i hela pälsen av de där äckliga små insekterna :mad: Även om hon inte har exem nu, så kan hon ju få det om det vill sig illa. Bättre då att förebygga...

Bild på det gamla boett-täcket.

har du varit ute i din hästs hage och kännt hur det är med insekter? flugor och broms på dagen och knott morgon och kväll. dessa kryp går inte efter vad kalendern säger, utan dom kommer med värmen. hade mygg här redan i slutet av mars. det blir bara värre och värre eftersom det är så milda vintrar.

och hellre flugtäcke än att spraya på dom massa gifter varje dag, två av mina har fått svåra allergiska reaktioner av flugmedel (som dessutom varar i max 3 timmar...)

att folk inte kan köpa täcken som passar är väl en annan sak, all illasittande utrustning är givetvis av ondo, vare sig det är sadlar eller täcken...

Ja kära Centaur, jag har varit ute i hagen på alla de tider, och har full koll på läget ang. insekterna. Jag har även koll på läget hur han beter sig i hagen, samt hur (lite) biten han är.
räcker det? Vi har varken knott eller mygg här i Maj särskilt inte i solen på dagtid, sån ohyra håller sig nämligen inte i direkt solljus som regel. Broms brukar komma i juli ungefär.

jag sprayar hellre på lite medel än täcke, anser att det är tämligen marginella kemikalier eftersom vi människor inte heller reagerar och medlen inte anses skadliga för oss att hantera. Jag har aldrig haft ett flugmedel som bara varar i 3 timmar, snarare 12 timmar, så det beror på vad man använder.

Jag anser att det är onödigt att stänga in sin normala häst i ett flugtäcke, i ett normal län med normal ohyra i maj månad, och att täckes hysterin gått total överstyr som du vet.

Vilken sorts Effol använder du? Jag har för mig att det finns olika.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 184
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka