Sv: Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!
är alla hästar plågade?
mitt fullblodssto äääälskar värmen, hon har varit helt salig hela helgen precis som hon blir varje vår. men hon blir heller inte särskilt varm eftersom hon har tunt skinn, tuuuun hårrem och inget hår alls runt ögon/mule osv. Hon störs inte alls av flygfän, även sommartid.
(hon är f.ö fux)
sen har vi de tunga,mörka hästarna i stallet. de som även är lättfödda. de är betydligt mer påverkade av värmen än min gris som bockar runt som en vilda och sooolar. de mörka hästarna blir svettiga bara av att gå i en ´hage på sommaren och är helt klart betydligt mer besvärade av flygfän. Jag kan förstå att man sätter på de flugtäcken men en vanlig häst? nä. Man lider inte av ett myggbett.
Håller med och har samma erfarenhet. Har ett fullblod med kort, kort hårrem, också fux. han verkar inte ens bli särskilt biten, dock så smörjer jag under betes perioden idogt med flugmedel av diverse sorter, noga, och det hjälper jättebra. Nylanders hästkräm i "under regionerna", equimin eller effol mot broms på övriga kroppen, flughuva för ögonen, osv. använder såna medel vars lukt sitter i och effekten varar minst ett halvt dygn, så är man bara noga så funkar det tills nästa smörjning. använder även switch vilket sägs hjälpa en del, dock inte mot broms.
har aldrig ens tänkt tanken att han skulle ha flugtäcke, sommartid går han naken och fri och jag anpassar som sagt utegången så att är det broms månad står de inne dagtid istället, kommer in på morgonkvisten och går ut i kvällningen istället.
sen är det en annan femma att bo i Lappland och väldigt norröver, det förstår jag absolut. men som du säger - var och varannan häst rent generellt i sveriges land bör inte behöva flugtäcke som lösning på ohyran. Tycker synd om dem att vara inpackade så till förbannelse året runt, det räcker med täcken vintertid och i regn och rusk.
Tycker dessutom de flesta jag sett som använder flugtäcken att de sitter ruskigt dåligt, sitter åt och stramar, hästarna har bogskav, osv osv. OK om man har en känslig häst och kanske väljer att ha på det värsta sommarhettans månad, som ngra veckor i juli eller ngt. men i MAJ - för den "vanliga" hästen i ett "normalt" ohyre-län?