Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Min lilla flicka ska snart få på sig ett Bucas Smartex Medium som skydd mot den hemska snön som nu börjat komma! :cry:
(Har du ett Rain i samma serie)

Om det ska bli så kallt som de har sagt i år så köper jag ett Heavy också, som hon får på sig när det börjar krypa ner runt -15! (hemska tanke! :crazy:)

Vad har ni för väder?
Snöar och blåser runt nollan.

Går hästarna inne/ute?
Alla inne ca 5+ i stallet kommer troligtvis (brukar) sjunka något under natten.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 Rambo Original 200g, oklippt, i tjockaste lagret men blev det.
H2 Amigo Insulator 150g *2 + Amigo hals 150g, helklippt, lagom.
H3 Amigo Insulator 150g med Horseware Insulator över + Amigo hals 150g, helklippt, lagom.
H4 Charlies utetäcke 200g, helklippt med utväxt, lite kall under men ska klippas igen i helgen och får då tjockare täcken.

Jag tänker också på mackan och buke innan jag lägger täcke på min häst. :D När jag började med hästar för länge sen så hade jag bara två täcken, ett ofodrat regntäcke och ett vintertäcke. Var det under +5 grader så fick hästen vintertäcket på sig... :eek: Vilken tur att man har lärt sig mer sen dess!

Min oklippta häst har fått på sig 100 g regntäcke nu. Stod inne förra natten i kallstall, naken, och gick ut med ofodrat regntäcke imorse. Det var kallt och kom nån regnskur men annars sken solen. Hästen var rätt sval under täcket, men verkade inte frysa när jag kom till stallet på eftermiddagen. Däremot snorade han ordentligt, vilket renderade ett varmare täcke.

Snöstorm ute och nån enstaka minusgrad! :love:

Hästen är otäckad f.t. Ska se hur hon verkar trivas idag när jag åker ut, och ev lägger på täcke. Sa till mig själv att hon skulle gå otäckad vid plusgrader, men nu får vi se! :laugh:

KL,

Haha verkar som att många täckar med mackan i bakhuvudet. Helt undermedvetet gjorde jag det igår också när jag stod där i minusgrader och funderade på att byta hans 50g mot ett 200. Vilken tur att jag tänkte till en extra gång på mackans vettiga övertäckningsinlägg och slängde in handen under täcket för att mötas utav en varm och go hästrygg. Så det blev inget täckesbyte :-)

kl

Snö :love: men inte speciellt kallt. Samma täcke som vanligt, dvs Bucas Power TO Light ute. Naken inne fn, men kändes inte helt bra igår så vi får se om hon får ha samma täcke inne och ute i fortsättningen. (Hon har välidigt lätt för att bli spänd och kall i ryggen).

Min häst som jag varit rätt hård med har visat viss stelhet samt lite snor, så nu är det täcke 24/7 på honom. Om det inte är plusgrader och relativt vindstilla, då klarar han sig utan. Han är oklippt men fryser lätt. Jag behöver ett nytt 100grams täcke så jag/hästen slipper ej välpassande fleece/ulltäcke under ofodrade regntäcket.

Kan ju säga att det var tur att jag börjat ha täcke på inne i stallet (fleecefodrat) för vinden hade dragit upp hela stalldörren under natten :crazy:

Nu snöar det som tusan, kallblodet klarar sig med sin fluffiga päls men den nya 2åringen är jag osäker på. Men han bör ju vilja leka om han blir kall. Han ska få sig ett täcke mot vind och regn framöver han också.

Stallkompis tyckte lite synd om min stackars pålle som är helklippt och "fryser" med fleecetäcke inne + fleecefodrat regntäcke ute.. :angel: Så jag fick ett täcke av henne som var för stort för hennes häst, amigo insulator. Ingen aning om hur mycket foder det är i? 150 g kanske?

Så nu har han det på sig inne :D Låter som jag inte har råd att täcka min häst, hahaha.

Hursomhelst är det rätt kallt nu om dagarna, runt nollan och blåsigt. Idag snöar det.

Stallkompis tyckte lite synd om min stackars pålle som är helklippt och "fryser" med fleecetäcke inne + fleecefodrat regntäcke ute.. :angel: Så jag fick ett täcke av henne som var för stort för hennes häst, amigo insulator. Ingen aning om hur mycket foder det är i? 150 g kanske?

Så nu har han det på sig inne :D Låter som jag inte har råd att täcka min häst, hahaha.

Hursomhelst är det rätt kallt nu om dagarna, runt nollan och blåsigt. Idag snöar det.

150 eller 300 troligtvis. Marinblått med helfärgat kantband i silvergrått är 150. 300 har nog typ marin/vit randigt kantband eller något? Om det inte är någon annan årsmodell än den ganska nya, ganska vanliga :D

Okej men då är det 150. så tjockt som 300 kan det inte vara. :)'

Jag har inte klippt min ännu, avvaktar lite till av olika anledningar.

Egentligen ska hon ha Domani stalltäcke 300g + fodregntäcke m ofodrad hals ute, dock ligger stalltäcket av olika anledningar i tvättmaskinen (min sommarförvaring var inte den fräschaste... :angel:) och hon har därför ett 150g thermotäcke som är ngt för kort samt en 200g hals inne ett par nätter.

Vart hemma i helgen. Vilket skitväder! Och i torsdags var det snö så att hästarna fick styltor, fy. Nåväl.

+5, blåst och regn i två dygn. Ute ca 9-21 men inne och äter 2 ggr under dagen.

Lurvig (lite fläckvis klippt men blir inte mer än filt/spårklippt), kaminvarm connemara, 6 år:
Ute: Rhino Wug Lite, 0 g.

Känsligt äldre sto med fullblodspäls:
Ute: Rambo California, 100 g.

Aldrig täckade inne, blir som kallast runt 0 om det är typ -15 ut flera dygn på raken, oftast runt +5 - +10

Går ute mellan ca 8.30 - 15.00 och har 200gr utetäcke med hals ute och flecetäcke inne ! :)

Några plusgrader, mulet. Hästen ute från 8 - 20. Oklippt med björnpäls men stel och gammal (25 år)
Inne: Naken
Ute: Rambo California 100 gram.

*kl*

Idag har det regnat och blåst från några timmar före lunch och framåt, mitt oklippta monster med lite känslig rygg gick ut med ofodrat regntäcke, ingen hals (vilket jag hade velat egentligen,men ibland blir det inte som man tänkt sig i kollektivstall :p )
Efter lunch fick han byta till ett Shires 100grams med halvhals, vilket han verkade mäkta nöjd med :)

Nu på natten är han naken.

*kl*
mellan 0-9 °C, ibland ner mot 3-4 minus. ute ca 7-20, fri tillgång på hö i hagen. Filtklippt ponny går med fleecefodrat regntäcke.

Vad har ni för väder?
Regnar och blåser några plusgrader.

Går hästarna inne/ute?
Alla inne ca 5+ i stallet.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 Rambo California 100g, oklippt.
H2 Amigo Insulator 150g *2 + Amigo hals 150g, helklippt.
H3 Amigo Insulator 150g med Horseware Insulator över + Amigo hals 150g, helklippt.
H4 Amigo Insulator 150g med TCH stalltäcke över + Amigo hals 150g, helklippt igår.

KL

+10 och mulet, regnar till och från.
Ute i hagen till ca 18:30-19.
Har ett fodrat regntäcke (fleecefodrat) från Haglunds på sig, ute/inne (kallstall).
29-åring, frusen och blir lätt stel

*kl*

Här har vi ganska fint väder, uppehåll blandat med lätt regn. Mellan ca 0 och +9 under dygnet.

H1 (oklippt) - naken inne, regntäcke ute.
H2 (halvklippt) - 100 g stalltäcke + regntäcke.
H3 (halvklippt) - fleecetäcke + regntäcke.
H3 (halvklippt) - fleecetäcke + regntäcke.

*KL*

Från i fredagskväll till idag kl 12 har mina lösdriftshästar (oklippta) haft fleecefodrade regntäcken på sig. Dock kom det vackra vädret tillbaka idag och det blåser ingenting. Det har ösregnat och blåst snålt sen i fredags så jag fick förbarma mig över dom. Händer inte ofta men i fukt och blåst blir även jag blödig:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 924
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 678
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka