Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Vad har ni för väder?
Runt 0gradigt om nätterna och runt 10-12 grader dagtid. Uppehåll.

Går hästarna inne/ute?
Hästarna går ute mellan ca 8 och 20.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Häst 1 (hbl på konvalescens, alltså rör sig inte så jättemycket): Shries regntäcke ute (ska ökas på rätt snart). Ofodrat HW stalltäcke inne.
Häst 2: (hbl i normal kondition)Märkeslöst regntäcke ute. Naken inne.
Häst 3: (kblkorsningväldigt ofrusen) Naken dygnet runt.

ca 8 grader på dagen men blåsigt (kändes som man skulle blåsa bort).

Fjordvalack med tjock päls fick ha på sig ofodrat Amigo täcke.

vi har frost på nätterna nu.
alla 5 har 100g täcken ute och 3st har 150g täcken inne.

Frost på nätterna, 8 grader i solen + en hel del blåst

Inne : 100 grams Rambo insulator
Ute : Inne + Ofodrat amigo eller Bucas.

Jag vet inte , fick det av en tjej som har en hästbutik! Hon sa att det va 100 gram! :) Det är blått med rött&vitt "kantband"

Vad har ni för väder? Går hästarna inne/ute?

Ingen nederbörd utan ett par minusgrader om natten, de går fortfarande ute så mycket det går. Blir det mer än ett par minus får de sova inne i stallet.

Kallblodet går naken.

Araben får ulltäcke eller Bucas Celtic Light + Bucas Freedom (0gram) om det blir minusgrader under natten. Annars utan täcke hela dagarna om det inte regnar.

kl

Vad har ni för väder?
ca +5, uppehåll

Går hästarna inne/ute?
Ute 8 - 17 ungefär

HW Rhino Wug 200g, både inne och ute

Helklippt halvblod för övrigt..

Vad är det för täcke? Nytt för i år?

Amigo Insulator hette tidigare (innan Horseware började med Amigo) Horseware Insulator de blandades dock ihop med Rambo så mer parten trodde det var Rambo Insulator, om det berodde på att de ännu tidigare hette Rambo Insulator vet jag inte. Men jag vet att före Amigo kom in i bilden hette de Horseware Insulator.:idea:

Ja det känner jag igen, men de var väl aldrig så tunna? Det var just 100 g som intresserade mig :D

Vad har ni för väder? Går hästarna inne/ute? Uppehåll. Plusgrader på dagarna, men några minusgrader på nätterna. Sedan ett par dagar tillbaka är hästarna inne på nätterna (och ute på dagarna såklart)
Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek? Nu har han ett fleecefodrat regntäcke (tror att det är ett Event) ute och inne. Föregående dagar har han haft ett Amigo Turnout Lite (ofodrat), men nu börjar det faktiskt bli lite kallare, så idag blev det ett med fleecefoder.
Hästen är ett äldre arabiskt fullblod, som än så länge är oklippt, men med inte så jättemycket päls ännu.

*kl*

Inatt sägs det bli -5 här nere i Blekinge.

Häst nr 1 - Fleecefodrat regntäcke (filtklippt) Märke - någon Tyfon- modell
Häst nr 2 - Ofodrat regntäcke (ej klippt) Märke - Hansbo Event
Häst nr 3 - Naken (nallebjörnspäls)

Dagarna nakna om det är torrt

Senast ändrad:

*kl*

Här är det runt -5 på nätterna och ca +5 på dagarna. Hästarna inne ca 19-07 i stall som håller sig på någon plusgrad och alla har samma täcken ute som inne.

H1 - stalltäcke (Shires, ca 150 g) och regntäcke över.
H2 - stalltäcke (Amigo, 100 g) och regntäcke över.
H3 - stalltäcke (Bucas, teddyfodrat och glansigt tyg utåt) och regntäcke över.
H4 - regntäcke.

Regntäckena är av blandade modeller med olika foder (fleece, funktionsfoder, ofodrade) men alla är tunna.

Min står på lösdrift och är otäckad. (Som resten av hästarna på hennes lösdrift:))
Nattetid är det neråt -3 skulle jag tro och på dagen max 5 grader.
Dom har fri tillgång på hö och en stor varm, väl skyddad ligghall.

Inatt var det -4 och då fick min oklippta arab ett fleecetäcke på sig på natten. Annars har det varit fint väder på dagarna så då går han otäckad. Regnar det ihållande blir det ofodrat regntäcke.

Vad har ni för väder?
Här är det mest klart dag som natt. Kallt på nätterna med ner mot -5. Stigande på dagarna med 6+. Lite blåst.
I stallet är det ca 8+ som varmast och ca 4+ som kallast just nu. Isolerat men med halvöppna fönster och inte så många hästar att de "värmer upp" stallet mer än någon grad jämfört med ute.

Går hästarna inne/ute?
Ute dagtid, inte hel dagar. Inne resten.

H1 Rambo Original 200g, oklippt, samma ute.
H2 Amigo Insulator 300g + Amigo hals 150g, helklippt, Samma ute + skaltäcke.
H3 Rambo California 100g, oklippt, samma ute. Ska klippas vilken dag som helst får då samma som H3.
H4 Charlies utetäcke 200g, helklippt, samma + hals ute.

Här är det kallt men klart och soligt idag, relativt vindstilla :)

Pålle, 14 år valack och småkänslig om ryggen är oklippt och börjar få tätare päls, gick ut imorse vid 4+ med ofodrat regntäcke.
(Ska inte dit mer idag men andra dagar med liknande förhållanden har täcket åkt av vid lunch.)

Nattetid är han naken inne i stall med halvöppen dörr.

Hade inte du dina hästar oklippta väldigt länge förra året? Hur tänkte du då resp nu med klippning? Eller det kanske är andra hästar och/eller som går annorlunda mot förra året.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 922
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 676
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka