Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Täckar våra på natten, då de går ute dygnet runt. Just nu har ena ett gammalt nött vintertäcke och den andra nått liknande. Är det busväder får halvblodet ett fleecetäcke under, han blir så frusen annars.. Nordisen får svettäcket under om han är svettig och det är kallt, annars bara svettäcket.

Vi har typ 5cm snö nu :D och kallt.. :(

Oj, jag har aldrig tänkt på detta. Här har jag gått och irriterat mig över att alla fleecetäcken har glanstyg i bogen, det suger ju inte upp svetten då om man vill använda det som svettäcke. Värdelöst. Men det är klart, om man använder det till annat så kanske det inte är så bra.

Nu blir jag osäker igen på vad jag ska leta efter för regntäcke till min häst. Men han är ju bara spårklippt, så det kanske inte stör pälsen så mycket, eller är det bättre med vanligt slätt foder ändå?

Någon som kan detta som kan radda upp lite för- och nackdelar med fleecefoder VS slätt foder? Vore hemskt tacksam i så fall.

kl

-6 grader, sol. helklippt häst.
200 g (?) agria vintertäcke ute + inne m. helhals.

KL

Runt nollan
Ute i hagen, går in runt 18-tiden. Kallstall
Fleecefodrat regntäcke, ute/inne
Svårfödd, stel gamling, oklippt

KL

-7 grader
Dag, Ute: Fleecetäcke + fleecefodrat regntäcke

(kallstall)
Natt, Inne: Ulltäcke

Frusen å oklippt gamling

Oj, jag har aldrig tänkt på detta. Här har jag gått och irriterat mig över att alla fleecetäcken har glanstyg i bogen, det suger ju inte upp svetten då om man vill använda det som svettäcke. Värdelöst. Men det är klart, om man använder det till annat så kanske det inte är så bra.

Nu blir jag osäker igen på vad jag ska leta efter för regntäcke till min häst. Men han är ju bara spårklippt, så det kanske inte stör pälsen så mycket, eller är det bättre med vanligt slätt foder ändå?

Någon som kan detta som kan radda upp lite för- och nackdelar med fleecefoder VS slätt foder? Vore hemskt tacksam i så fall.

Fördelarna med fleecefoder som jag ser det, är att det är ett utmärkt foder om man bara behöver LITE foder och inte vill ha ett supertjockt täcke på en häst som fungerar utmärkt med basic foder och håller sig varm och fin av det.

det optimala om man vill ha hästen tunt täckad, är ett täcke med fleecefoder bara som en fyrkant över rygg, länd och kors och en bit ner på sidorna. suveränt i den aspekten.

Nackdelar tycker jag är:
fodret drar åt sig hår och kan vara svårt att få rent vid tvätt.
det hakar i pälsen på en klippt häst och kan därmed orsaka obehag/besvär om de är känsliga, även skav.

vissa fleecefodrade täcken upplever jag också väger rätt mycket dvs de blir tyngre på hästen än täcken fodrade med andra syntet material - framför allt thermo.

KL*

Nu har min filtklippta häst fått på sig 300g täcke från shires, det börjar närma sig frysgrader.
Är inne i stallet med det nu och får gå ut med det imorgon :)

300 gram har mitt filtklippta fullblod när det är -15 ute.

vad har du på din häst då, om den har 300 gram nu, när det börjar "närma" sig en minus? Fryser den i -2 om den tex har 150 gram på sig?

*kl*

Min flicka har ett Bucas Smartex Rain på sig, varm och go under, kallstall och ute från ca 7-8 till 18-19!

Dock så blir det ett Medium i samma serie så fort vi får snö, och blir det under - 15/20 så blir det ett heavy! :laugh:

(Mecklenburgare av mycket sportig modell, 3år)

KL

-8 och sol
Ute i hage, går in vid 18-tiden. Kallstall
Fleecefodrat regntäcke, på ute/inne. I em ska han få ett fleecetäcke under utetäcket oxå.
Frusen, stel och svårfödd gamling (81-a:love:), oklippt

KL

Är det bättre att ta fram vintertäckena (har 3 st, 1 tunnt, 2 tjocka) nu? Än ha fleecetäcke+fodrat regntäcke? :confused:
Han har täcket på ute/inne pga kallstall mm. Får ej skav - ännu.
Ska vara minusgrader + snöfall hela veckan här i Uppland.

Kl, Här är det -6grader och växlande. Kusen har nu 200g utetäcke på sig.

kl
Fjording med megapäls men frusen.
-6 grader sol
Inne: Stalltäcke Newmarket 200 gram
Ute: Ofodrat regntäcke över innetäcket

Nyklippt/helklippt häst
Ute -5.
Inne 300 gr Amigo plus hals
Ute: inne täcke plus amigo skaltäcke
Står i utestall.

-6 när vi släppte ut hästarna
+5 grader i solen och vindstilla

Min fryslort har fleecetäcke inne i stallet men fick gå ut utan täcke i hagen. Han hade polare att leka med och mat/bukfylla att äta tills solen gått upp tillräckligt. Han hade inte ens fluffat upp pälsen när jag var ute och sa hej, himla bra!

Soligt, -5 sist jag kollade på termometern. Oklippt känslig häst. Amigo medium ute och inne sen igårkväll, då hon var spänd och kall när jag kom ut till stallet. Eg för varmt, men fick gå för den här gången. Vill inte ha två täcken, men kanske måste bli så då jag inte har något tunnare täcke som blir lagom...

KL

Relativt nyklippt dam i sina bästa år. Temp ligger och pendlar mellan nollan och ett par minus.

Inne:150g Amigo
Ute:Ofodrat regntäcke Amigo över innetäcket.

Ska bli spännande och se hur hon är under täcket idag. Första gången för den här vintern som det är såhär kallt.

*kl*
Halvklippt pålle, men även väldigt kort och tunn vinterpäls.

Har mellan +7 till -3 om dagen, runt -5 nattetid
Ute: 100-150 g täcke
Inne: stalltäcke 150g

Ok, låter ju bra då. Jag tyckte inte smartextäcket kändes så tjockt, men jisses va tungt det är!

Så det blir nog ett 100g täcke med vanligt foder också. Får se om jag får någon användning för det.

Tack för täckesguiden! :bow:

*kl*

Idag har min häst fått på sig sitt Amigo 200 gr. Från att ha haft regntäcke med fleecefoder under senaste veckan. Runt nollan i grader (några minus under natten).

Men idag när jag kom till hästen vid 10.30 hade han ståpäls och var lite sval under täcket. Fixade lite i stallet först för att sedan byta till amigo-täcket. Och då skakade min stackars häst. Han som aldrig fryser. Så utan att tveka blev det 200 gr + massa hösilage. Och en stund senare var han varm och go :).

Tycker det är skönt när han har sitt Amigo, då behöver man inte bekymra sig om att det inte sitter bra eller att det läcker. Det är ett toppenbra täcke som inte är i vägen för min häst.

Haha, det är mitt största bekymmer med att ha häst, vilket täcke han ska ha på sig ;)

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka