Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*KL*

Minus 10 nu ikväll...blir kallt inatt. Båda oklippta, utan täcken på lösdrift och de får dubbla ransonen hö ikväll...Ingen är frusen :D

*kl*

Ca -2 som varmast på dagen och nedåt -10 på natten (i stallet är det då knappa nollan). Blåsigt och ska börja snöa inatt och fortsätta framåt dagen. Samma täcken inne som ute då vi inte har täckesservice.

H1 (halvklippt) = 100 g Amigo + regntäcke
H2 (halvklippt) = 100 g Amigo + regntäcke
H3 (halvklippt) = 200 g Shires med hals
H4 (oklippt) = tunt regntäcke

i övrigt: SHIT alltså. läs dina inlägg från förra året och jämför. du har verkligen uppat din täcknings nivå : )

:eek: Ja det har du rätt i. Dels beror det på att de är helklippta mer nu än förra året och året innan. Sen tror jag att jag förmänskligar dom för att jag frös så i våras. Och att två av dom satte nödpäls i våras. Vill inte att de ska göra det i år igen. Sen är de mer musklade (mer muskelmassa) så jag vill inte att de ska bli kalla.:o

:eek: Ja det har du rätt i. Dels beror det på att de är helklippta mer nu än förra året och året innan. Sen tror jag att jag förmänskligar dom för att jag frös så i våras. Och att två av dom satte nödpäls i våras. Vill inte att de ska göra det i år igen. Sen är de mer musklade (mer muskelmassa) så jag vill inte att de ska bli kalla.:o

Får man fråga varför du ofta har 2 täcken (eller någon gång till och med 3 va, om jag inte rörde ihop det med halsarna :o)? För de brukar väl ha liknande inne och ni har rätt mycket täckesbyten som det är väl? Dvs varför inte ha ett tjockare?

Det ska bli snöstorm hemma hos min häst och jag är nere i Skåne :( Gissar att han kanske får inviga sitt California 100 g för säsongen då. Hittills har han bara haft Rhino Wug 0 g och han är varm under på tre sekunder när man lägger på täcket inne (ponnypälsen börjar arta sig :D). Tur oxå han fick snösulor i tisdags fastän jag tvekade lite...

Snö och några minusgrader.
Min har på sig ett fleecefodrat regntäcke men ska ev byta till ett 150 gr idag. Beror på hur hon känns. Eftersom hon går på lösdrift blir det ju kallare på natten för henne. Samtidigt som hon har fri tillgång på hö ..

kl

+2 grader, regn och blåst.

Jaktklippt halvblod har på sig Rambo plus medium 200g fyllning, ute och inne.

Runt +5 grader här, lite blåsigt och har duggregnat och är rått ute.

Oklippt, frusen häst har 100 g regntäcke dygnet runt. Inne i kallstall på nätterna.

ca 1 grad ute, snö/regnar, blåser storm, snorkallt. HW Amigo Medium med hals ute, naken inne.

*kl*

Är runt 0 grader ute, blåser o snöar.

Hästen, helklippt: 300gr amigo insulator+ofodrat Rhino wug
Ponnyn, lurvig: Ofodrat Rambo supreme med hals

300 gram har mitt filtklippta fullblod när det är -15 ute.

vad har du på din häst då, om den har 300 gram nu, när det börjar "närma" sig en minus? Fryser den i -2 om den tex har 150 gram på sig?

Ja tyvärr...
Just nu har jag faktiskt lite panik inför vintern och vet inte hur jag ska göra.
Du (som verkar väldigt kunnig) och andra som har ideer får jätte gärna komma med förslag vad ni hade gjort i min situation.

Idag var det nämligen såhär:
Ca 2-3 plusgrader och ihållande regn. Kom till stallet vid 11 och då har hon varit ute några timmar.
Hon hade 300 utetäcke från Shires, EJ blöt igenom.
Hon frös otroligt mycket :( kraftiga skakningar och ryggen spänd i ett upponer vänt U. Hon hade hö i hagen och träd osv som skydd.
ville helst inte ta in henne för dagen redan vid 11...det som krävdes för att hon skulle få upp värmen blev 375g stalltäcke+300 utetäcke+ fodrad helhals :crazy: Med detta blev hon glad igen och gick förnöjsamt och pysslade i hagen.

Men VAD ska jag ha i vinter om hon måste ha detta nu?? :crazy:

Hästen är ett väldigt nätt halvblod, ganska högt i blod, filtklippt.
Anledningen att jag sparade päls över länden är hennes frusenhet, dock är den pälsen inte alls tjock, ca 1 cm lång och tunn.
Är i god kondition och tränas aktivt inriktat mot hoppning.

Hjälp tack :o

En fråga till er alla: Min kuse på 19år har på sig ett fodrat regntäcke dag o natt. När jag känner under täcket på honom så tycker jag inte att han är ens ljummen, inte kall men inte ljummen. En del säger att de reglerar tempen själva under täcket!!??

Borde jag inte lägga på ett fleece täcke under så att han åtminstonde är ljummen under täcket???

Ja tyvärr...
Just nu har jag faktiskt lite panik inför vintern och vet inte hur jag ska göra.
Du (som verkar väldigt kunnig) och andra som har ideer får jätte gärna komma med förslag vad ni hade gjort i min situation.

Idag var det nämligen såhär:
Ca 2-3 plusgrader och ihållande regn. Kom till stallet vid 11 och då har hon varit ute några timmar.
Hon hade 300 utetäcke från Shires, EJ blöt igenom.
Hon frös otroligt mycket :( kraftiga skakningar och ryggen spänd i ett upponer vänt U. Hon hade hö i hagen och träd osv som skydd.
ville helst inte ta in henne för dagen redan vid 11...det som krävdes för att hon skulle få upp värmen blev 375g stalltäcke+300 utetäcke+ fodrad helhals :crazy: Med detta blev hon glad igen och gick förnöjsamt och pysslade i hagen.

Men VAD ska jag ha i vinter om hon måste ha detta nu?? :crazy:

Hästen är ett väldigt nätt halvblod, ganska högt i blod, filtklippt.
Anledningen att jag sparade päls över länden är hennes frusenhet, dock är den pälsen inte alls tjock, ca 1 cm lång och tunn.
Är i god kondition och tränas aktivt inriktat mot hoppning.

Hjälp tack :o

Jag är inte alls bra på sådant men en ytterligare faktor som spelar in: hur är hennes hull?

Ja just det..

Hon är i gott hull, inte tjock men absolut inte tunn, utan lagom.
Hon är 7 år

Hm...det hotas med snö och hård blåst. Blir nog att täcka mina bägge ikväll. Då med fleecefodrade regntäcken som håller vinden i schack.

Hm...det hotas med snö och hård blåst. Blir nog att täcka mina bägge ikväll. Då med fleecefodrade regntäcken som håller vinden i schack.

Lite OT men är det sådana varning i hela Sverige? Här nere i Halland åtm, Skåne har jag inte så bra koll på nyheterna ;)

Jag skulle nog säga att det beror på hästen. Ser den frusen ut eller trivs den som fisken i vattnet? Hur är den att rida osv.

Tex min unghäst är hur rörlig som helst i alla lägen, han verkar inte kunna frysa heller. Så honom täckar jag ju gärna åt det kallare hållet och blir inte orolig om han är sval över rygg/rumpa. Han har dessutom lätt för att vara väldigt varm, plusgrader och ponnypäls räcker ;) Står han däremot och trycker lite så kollar man ju extra noga om det beror på frusenhet eller bara pga ovilja att stå i vädret (tex blåst, regn osv).

Medan mammas sto täckas så hon är lite ljummen/varm över hela överlinjen just för att hon börjar bli gammal i kroppen och är väldigt stel, behöver lång uppvärmning och har blivit känslig i ryggen på äldre dagar (korsförlamning).

En fråga till er alla: Min kuse på 19år har på sig ett fodrat regntäcke dag o natt. När jag känner under täcket på honom så tycker jag inte att han är ens ljummen, inte kall men inte ljummen. En del säger att de reglerar tempen själva under täcket!!??

Borde jag inte lägga på ett fleece täcke under så att han åtminstonde är ljummen under täcket???

Nej det borde du inte, såvida hästen inte agerar som den fryser dvs är spänd och visar obehag.
hästen har PÄLS. det innebär att temperatur skillnaden på utsidan av pälsen där du sticker in din hand, skiljer flera grader mot hästens temperatur innanför pälsstråna, nere vid huden.

du har inte päls. därför är det dina egna referens ramar du applicerar när du ställer frågan och tycker hästen bör vara ljummen.

Det låter väldigt märkligt och extremt ovanligt.
Det enda jag kan tänka mig är att hästen gått väldigt täckad större delen av sitt liv. De blir tyvärr rätt känsliga på sikt med en sådan lösning. Utöver det kan jag faktiskt inte tänka mig något annat, såvida hästen är helt frisk och inte har någon ämnesomsättnings rubbning eller annan sjukdom som gör den okapabel att hålla värmen under så tjocka täcken och med mat och skydd i hagen så som du beskriver.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V