Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

KL

0, snöstorm med blöttsnö:(
Ute i hagen, går runt 18 (hoppas jag:mad:)
Fodrat regntäcke med fleecetäcke under, ute/inne.
Frusen och svårfödd gamling, oklippt, har ännu inte pälsat på sig helt...
Igår på em (-4) frös han fast han hade sitt fodrade regntäcke på, inget blåst. Så nu får han ha dubbla täcken ett tag tills jag har letat fram hans vintergarderob. Får tyvärr ingen lunch ännu:devil:

Han är ju stel av sig och det tar ett tag innan han är uppvärmd när vi rider ut.. men de kan ju ha med åldern oxå...

men är det inte bättre att han är ljummen än att han är näst intill kall MED täcke

Det kan ju inte jag avgöra det kan ju bara du, utifrån hur du känner hästen.

på frågan huruvida den fryser för att den är mindre än ljummen är ju svaret NEJ. Om din häst sen utöver det, behöver vara varmare än det, kan ju ingen annan än du själv svara på som sagt. Du skrev i inlägget att den INTE var kall under täcket.

Får man fråga varför du ofta har 2 täcken (eller någon gång till och med 3 va, om jag inte rörde ihop det med halsarna :o)? För de brukar väl ha liknande inne och ni har rätt mycket täckesbyten som det är väl? Dvs varför inte ha ett tjockare?

För att det är de tunna täckena som har hals bara. De tjockare (som jag har betydligt fler) Har inte fästen för hals.:idea:

Om/ när jag byter ut de tjocka mot sådana med hals/fästen för hals kommer de bara ha ett. Den med Mark Todd Under rug har bara ett inne medan de andra klippta har två.

Nu har Amazing fått på sig ett Bucas Smartex Medium! :love:
Det får hon ha ner till - 15/20, sen blir det ett Heavy! :laugh:

Här är det runt nollan, minusgrader på nätterna.
Helklippt halvblod fick igår på sig ett 200g termotäcke inne och 100g utetäcke på det ute. Hade tills igår mindre täckning men igår när jag kom till stallet (då hade de varit inne typ två timmar redan) så var han spänd och frös. Vi har fått snö och kallare grader de senaste två dagarna.

För att det är de tunna täckena som har hals bara. De tjockare (som jag har betydligt fler) Har inte fästen för hals.:idea:

Om/ när jag byter ut de tjocka mot sådana med hals/fästen för hals kommer de bara ha ett. Den med Mark Todd Under rug har bara ett inne medan de andra klippta har två.

I see :D

tiooooooooo

Ca -3,lätt snöfall (inte blötsnö) och lite blåst,220 gram stalltäcke,med 100 grams utetäcke över.

Ca -1, massor av snö! Oklippt fbl-sto ute med ofodrat Bucas Freedom

Hel klippt från öronen och ner till tassarna, Halvblod.

Vid: varmt/sol, alltså runt 10 grader: Horsewere Rhino 200 gram innetäcke + Bucas Smartex Rain med hals över

Vid kallt/regn/snö: Bucas Power All-In-One med hals

Sen har jag beställt ett nytt vintertäcke på 370 gram som hon kommer ha när de kryper ner mot -10 grader! :)

Snöat som attan hela natten och hela dagen,snöar fortfarande. Temp kring 0 ner mot -5. Båda hästarna har sina fleecefodrade regntäcken på sig, lösdrift, oklippta.

KL

+2, grått och mulet, småregnat under dagen
Inne (hoppas jag...)
Fodrat regntäcke inne/ute.

*kl*

Legat på mellan -2 och -4, vindstilla och snö överallt :love:

H1 (halvklippt): 150 g Amigo stalltäcke och regntäcke.
H2 (halvklippt): 150 g Amigo stalltäcke och regntäcke.
H3 (halvklippt): 200 g Shires utetäcke med hals.
H4 (oklippt): naken

KL

+2, sol och tö
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke, ute/inne

Hel klippt från öronen och ner till tassarna, Halvblod.

Vid: varmt/sol, alltså runt 10 grader: Horsewere Rhino 200 gram innetäcke + Bucas Smartex Rain med hals över

Vid kallt/regn/snö: Bucas Power All-In-One med hals

Sen har jag beställt ett nytt vintertäcke på 370 gram som hon kommer ha när de kryper ner mot -10 grader! :)

Nu kanske du inte har upplevt smartex rain-täcket som så tjockt. Men det motsvarar tydligen 220g! :eek: Det är därför det ska kunna användas ner mot 0 grader.
Har ett själv som jag inte behövt använda än, men fick nyligen reda på att det är 220g. Alltså går din häst med 420g när det är runt 10 grader, och kommer gå med 370g när det blir -10.

Liten tankeställare bara, men funkar det bra för er så är det ju inga som helst problem.

Haha, underbart insiktsfullt inlägg, som tyvärr ännu mer visar på hur täckning av hästar sker enligt mänskliga projiceringar huruvida hästen ska ha x gram vid x grader, och xx gram vid xx grader osv. Det blir bara fel.

I övrigt har hästar en komfortzon på ca 20 grader om vi pratar om dess nedre kritiska temperaturgräns.... detta innebär, kort översatt, att det hästindividen är lagom varm i i minus 5 grader, funkar precis lika bra i -15 grader : )

50 gram hit eller dit spelar ingen roll för hästen om vi pratar nedre komfortzon.
däremot är 420 gram jäkligt varmt i 10 plusgrader. Det räknas nog som rätt högt täckat även i starka minusgrader.

Senast ändrad:

*kl*

Legat på mellan -1 och -7 grader och snöat av och till hela dagen.

H1 (halvklippt): 150 g Amigo stalltäcke och regntäcke.
H2 (halvklippt): 150 g Amigo stalltäcke och regntäcke.
H3 (halvklippt): 200 g Shires utetäcke med hals och fleecetäcke under (var lite fuktig efter ridturen och fick därför på ett fleece resten av dagen för att torka ordentligt).
H4 (oklippt): naken

*kl*

Här uppe börjar det bli rätt kallt (för närvarande -12:eek:). De senaste dagarna har min dam (oklippt) fått byta från sitt 100gr-täcke till ett nytt 220gr.
31849633.jpg

Fast alltså, jag har Power Turnouttäcket (light) som jag gissar är på ett ungefär lika tjockt som Smartex Rain-täcket. Min häst är ISKALL under det när tempen ligger runt nollan, och är lite varm under 200g Amigotäcket. Mitt Bucas "ska" funka ner till -10/-15 nånstans, men det gör det verkligen inte på min häst..

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka