Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här har det varit lätt blåst och ca -10 under dagen. Kryper nog bortåt och under -15 inatt. Hästarna ute 07-18 idag. De har samma täcken inne och ute (ingen täckesservice och det blir inte särskilt varmt i stallet, runt nollan).

H1 (halvklippt äldre fbl): fleecetäcke och 200 g Bucas utetäcke med hals över.
H2 (halvklippt mesig tysk): fleecetäcke med 200 g Shires utetäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 100 g Amigo stalltäcke med regntäcke över.

Kl

Det känns som att jag snart dör av denna köld!! Idag har det varit -10 och blåååsigt:

H1, halvklippt gammelgul: 200 gr Amigo
H2, oklippt men frusen: 100 gr Rambo california
H3, helklippt: 200 gr Rhino wug (halvhals)
H4, oklippta björnen: Naken

De är precis intagna för natten:

H1: Naken
H2: Naken
H3: 150 gr amigo insulator
H4: Naken

Senast ändrad:

Haha ja men hon är ju min lilla gammelgul :love:

31898949.jpg

23-åriga gammelgul i bakgrunden och lilla björnen längst fram (som ni ser mest går med näsan i backen) :D

KL

Knappt någon blåst, snön vräker ner och det ligger runt -4 till -10, min föredetta fryslost klarar sig fortfarande med sitt 100grams halvhals ute (Hansbo). Han ska nog inte ens få ett 200grams täcke i år utan får klara sig med ett ulltäcke under om det blir kallare och blåsigt framöver. Han är fortfarande inte klippt och har inga planer på att göra heller.

Senast ändrad:

Här är det stadigt ca -14 idag. Solen skiner och det är klart väder. Riktigt skönt med vinter, oavsett om det blåser eller inte! Allt blir så mycket lättare (utom vattenhanteringen, men den bördan ökar inte så mkt mer än att jag måste gå 5 m till när jag ska fylla hinkarna).

H2 (halvklippt mesig tysk): fleecetäcke med 200 g Shires utetäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): fleecetäcke med gammalt Thermo Master utetäcke över (kändes som ca 200 g).

kl

-9 blåst o snö

häst 1, oklippt: ute i hagen 200grams amigo med ofodrad hals

häst 2, oklippt: inne i stallet 200 grams täcke med 150 grams hals

KL

Idag har vi ca -10, solsken och nästan vindstilla, så hästarna är nakna. (SWB och XX, båda oklippta.)

Igår var det någon grad varmare, men det kom lite snö vid lunch. De drog gemensamt i sig 10-12 kg hö på en timme! :o Men de frös inte, trots att de inte hade täcke.

*kl*

-11 grader imorse, något varmare sen solen steg upp. Soligt och lite blåsigt. Hästskrutten var varm i sitt vintertäcke så han fick på 100 g regntäcke igen. Oklippt, frusen. Har vindskydd (när det blåser från "rätt håll" som idag :p) och fri tillgång till halm i hagen.

kl
runt -10 snö under dagen. Ska bli runt -15 grader närmsta dagarna
Gammal pensionär med mkt päls men frusen.
Inne: 300 gram Amigo stalltäcke
Ute: Ofodrat regntäcke över

-6 mitt på dagen
Oklippt 4-årigt fullblodssto med minimal päls och frusen av sig.
ute 350 g Fal-Pro (ett brittiskt märke) med hals
samma inne fast utan halsen :)

Kl

-20, klart och soligt. Oklippt fbl-sto är ute. Har höstförstärkt Ullergårdstäcke på sig.

Arabstoet med tillhörande föl är nakna.

Här är det underbart väder :love: solen skiner, det är vindstilla och -20.

H2 (halvklippt mesig tysk): 300 g TM stalltäcke och regntäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): fleecetäcke med 200 g TM utetäcke över.

*kl*

Nyfiken fråga:

Hur många av halsanvändarna tar av halsen när det är soligt på vintern? Eller kanske bara sätter på den om det är mycket blåst och/eller nederbörd?

KL

-15 och sol
Äldre kblsherre, svårfödd och frusen. Oklippt med mindre päls än han brukar. Kallstall på nätterna
Tunt vintertäcke ute/inne. Ska klä på ett fleecetäcke under i em, då det ska bli under -20 de närmaste dagarna...

*kl*

Nyfiken fråga:

Hur många av halsanvändarna tar av halsen när det är soligt på vintern? Eller kanske bara sätter på den om det är mycket blåst och/eller nederbörd?

*räcker upp handen*

Jag har bara hals om det endera är SVINKALLT (läs: mer än 30 grader kallt), eller det är storm alt snö-/regnoväder (blåst + nederbörd). Jag har den inte alltid då heller, men när jag har hals på täcket är det för att det är specifikt otrevligt väder.

Så soliga dagar, vindstilla dagar, 'bara' kalla dagar osv så är halsen av.

Igår var det minus 20 och snöade och ingen hals på. Idag var det minus 23 och sol och ingen hals på. Däremot när det var minus 3 och blåste storm så hals på, samma sak när det var minus fem och snö + hård vind var halsen på. Halsen är ofodrad btw, jag har en 150 grams fodrad med, än har den använts en gång på ett år tror jag, då var det mer än 30 grader kallt och ponnyn nyklippt.

Idag var det imorse minus 23, nu är det minus 16 och sol. Samma gamla vanliga täckning, 200 gr på L och naket på shettisen. Båda halvklippta.

Tar alltid, oavsett temperatur, av halsen inne - där finns ingen anledning att de ska behöva ha den på.

Jag. Har i vanliga fall aldrig hals på min. Han har haft hals vid ett tillfälle sen jag skaffade honom och det var nu när det var sån snöstorm att snön blåste in under täcket. Det rörde sig alltså om en dag. Annars tycker jag att hals är grymt överskattat.

*kl*

-10 och sol idag.
Min häst har 200g Rambo New Market stable rug och över det ett Amigo utetäcke 200g med hals ute i hagen. Inne ligger tempen på några plus så där har hon bara stalltäcke.
Helklippt i september och oktober men pälsen har vuxit ut en del.

*kl*

-5 och snöfall, solen är framme ibland. vädret har varit likadant i närmare en vecka, fast med kölddipp igår ner mot -10.

Mitt oklippta monster har 100grams shirestäcke med halvhals och är ruskigt nöjd och glad, varken varm eller kall under täcket och mjuk i alla muskler - inte tillstymmelse till spänd rygg :dance: ens de dagar då vinden har varit ganska jobbig.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka