Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

-4, nästan snöregn:(
Inne
Tunt vintertäcke, typ 200 g, Inne/Ute.

-10 och en mycket råare kyla än tidigare.

Min helrakade tjej har fortfarande sitt HW Amigo Insulator 150 grams på sig och sitt HW Amigo Plus Heavy 350 grams med 150 grams täcke över.

Jag är väl något snopen. Kikade på morgontemperaturen och det var knappt -4 grader:confused:...

Rocket blev av med sitt täcke igår, trots att det var -10. Han har kommit på att det leder av strömmen så han kan gå ut:mad:. När jag kom tillbaka från ridturen på Lilly stod han på grannens åker och käkade gammelgräs...attans odåga! Nå, det är ju ingen nederbörd så det klarar han och idag är det ju inte kallt, alltså...

Lilly har ett fleecefodrat regntäcke. Hon har jobbat rätt hårt sista veckan och då hon är känslig i luftrören är jag noga med att hålla henne torr. Enligt väderlekstjänsten ska det vara rätt bra väder men kallare än vad vi har...mysko:cool:

-7

Tunt vintertäcke, typ 200g, ute/inne. Kallstall om nätterna.

-1, snöar
Samma täcke som igår, tunt vintertäcke ute/inne:laugh:

KL, +2 grader och sol. 14sekundmeter vind. Fleecefodrat regntäcke. Hade det inte varit för vinden hade han fått gå utan täcke idag. :-)

*kl*

2 grader ute, pålle går naken, är han blöt vid insläppet sen åker fleecetäcket på tills kvällsfodringen.
Annars naken inne med :p

Här är det -5 blå himmel och lite svag vind.

Just nu är de ute med:
Häst1 Helklippt nästan ingen utväxt: Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst2 Helklippt nästan ingen utväxt: Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst3 Helklippt med utväxt: Rambo Supreme med hals 420g

Idag är det ca -10 och solsken, fint väder.

H1 (nydligen helrakad, äldre fbl): tunt bommullstäcke och 200 g Bucas utetäcke med hals över.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk): äldre fodrat Shires utetäcke med hals (ca 200 g).
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): gammalt stalltäcke (ca 150-200 g) och fleecefodrat regntäcke över.
H4 (oklippt 21-årigt hbl med tunn päls): gammalt stalltäcke (ca 200 g) och Hansbo fleecefodrat regntäcke över.

Här har det ju gått och blivit varmt! Igår knappt -1 och det ska vara mellan minus 2 till 10 hela veckan. Så mitt problem är inte att hästen fryser utan att den är för varmt... :p

Hade ett ofodrat reflexridtäcke igår på långtur. Hästen var helt svett efter 1 h avsutten skritt. Efter ridturen var pälsen krullig som på en curly.

Han är spårklippt och går definitivt utan täcke.

*kl*

Oklippt varmblodsvalack med lite känslig rygg.
Vi har solsken och bara några få minusgrader, skönt väder! Pålle har stoppat in vintertäcket i garderoben igen och har nu sitt
100grams Shirestäcke med halvhals ute.
Naken inne.

*Uppdaterar*

Inte fasen gick det att behålla Rocket utan täcke. Hans päls på ryggen fixar inte kylan när det dessutom kommer snö:mad:. Blev till att ta på honom täcke igen så nu går båda med fleecefodrade regntäcken på. Det är ca -10 i kväll.

Bara att hoppas att han nu håller sig innanför stängslet trots täcket...suck!

Ca 0 grader och blåsigt, känns riktigt kallt! :crazy:

Hästen har fått på sig ett Jacson 300g med hals istället för Bucas Smartex Medium (tror att jag läste att detta var ca 400g eller nått sånt) för att skydda mot regn och vind lite extra!

Bucaset passar bättre när det är riktigt kallt och inte snöar!

*knapplån*

här varierar utetempen en del men ligger just nu mellan -5 till -15

Inne har min häst ulltäcke och ute så ska han ha 200grams halvhals om det är över - 8 på morgonen (för då brukar det vara mycket varmare senare på dagen) och ska ha 400 grams vanligt täcke om det är under - 8

Är helklippt och fryser inte med de kläder han har på sig.

kl

-10, event basic m magplatta, 200 g, 100 g mark todd hals på det och sen ett bucas regntäcke över det när han går ut. äntligen en kompis i hagen så han står inte bara o spänner sig o blir kall o stel! :D

*kl*

Ett par minus här. Fuktigt och rått ute, lite blåsigt.

Oklippt travare har 300 g vintertäcke dygnet runt. Inne i kallstall om nätterna.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 981
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka