Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Nu har temperaturen stigit här, -6 nu! Men blåsigt och svinkallt... Pålle frös tom när vi fick stanna och fixa med pulkorna i början av turen (tandem pulka i selen :D)!

Sto: Rhino Wug 200 g - varm och gosig under.
Valack: Rambo California 100 g med dito hals 100 g.

När pålle fått på halsen gick de rakt upp i skogen istället för att stå och trycka bakom stallgaveln i lä. Vet inte om det var ett samband eller om de bara var less och sket i blåsten och gick upp i skogen ändå :p

-14, snöar lite ännu
Inne sedan 17.00
Vintertäcke med hals, typ 300 g, Inne/Ute.

-14
Samma täcke som igår, vintertäcke med hals, typ 300 g, ute/inne.;)

Kl

Här är det -12 lite svag vind och lite snöflingor i luften. Har varit ganska likartat väder sista dagarna mellan 10 - 16 minus, lite blåst och lite snöfall.

Just nu är de ute med:
Häst1 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst2 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst3 Rambo Supreme med hals 420g
Den är lite kall när vi tar in men tror de blir lite varmt med ett 150g Amigo under så det får va som det är just nu.

KL. Mina har samma, unghästarna (kallblod + paint) går nakna inne + ute och min arab har sitt 100gram med halvhals samt Celtic Light med fleece inne. Jag tror att halvhalsen gör mer än man tror, jag tycker det är konstigt att han klarar sig så väl trots att det ligger runt -10 till -15 med snöoväder och blåst till och från. Han är kall/sval utanpå pälsen och varm i pälsen.

-9
utedrift

häst 1, tunnhudad frusen 400 g thermomaster highneck 400g. är lite för varm när man känner men hon har slutat ömma i ryggen när hon är det så.

Häst 2 fläskigt lettiskt hbl fleecefodrat regntäcke.

-8 grader och rätt vindstilla

Min helrakade tjej har ett HW Amigo Insulator 150 gram stalltäcke och ett HW Amigo Heavy Plus 350 gram med 150 gram i halsen över det.
Kändes alldeles lagom varm under.

KL
Med risk för att känna mig tjatig.

Mitt filtklippta fullblod i full kondition har nu på sig 150 g amigo insolator stalltäcke inne, samt med tillägg amigo rengtäcket (det lätt fodrade) över ute i hagen. det är -8 här nu senaste dagarna men har varit betydligt kallare med vindfaktorn vissa dagar.

har ö.h.t inte så mycket varianter att komma med uppdaterings mässigt. I det väder som är nu, per ovan, och upp till nollan går han i dessa täcken.

under -10 och ner till -25 som det varit här några perioder i vinter, åker Rhino Wug på , 200 gram med halvhals, och det har han då både inne och ute.tycker det blir lite på gränsen varmt inne dock vissa nätter.

inte mycket varianter här inte : )

*KL*

Inte mycket variation här heller. När kylan vek bytte jag tillbaka till 100-gramstäcket (Amigo lite ofodrat regntäcke och 100 gr liner). När det är kallare än - 10 till -15 (beroend epå vind etc) så byter jag till 200 gr Amigo.

Det mest 'spännande' i övrigt är om han har ofodras hals eller ej, och det beror på om det snöar och blåser eller ej. (Snö OCH blåst eller vräker ner snö = hals, annars ingen hals).

Lillskit går fortfarande naken i alla väder och alla temperaturer.

Här är om möjligt ännu tråkigare :angel:

H1: Äldre flbkorsnsto, stel och lite känslig. Oklippt, fullblodspäls.
H2: Yngre connemaravalack, varm som en kamin. Spårklippt 11 dec:
PICT2080.jpg

Inne, precis över 0 grader.
Alltid nakna

Ute, typ -10 och neråt eller blåsigt, samt alla kyliga kvällar.
H1: Rhino Wug 200 g
H2: Rambo California 100 g

Ute, varmare/bättre väder
H1: Rambo California
H2: Rambo California

H2 har haft tillhörande 100 g hals på sitt täcke 2-3 kvällar när det varit -10 - -15 och blåst, mest för att lillmatte (jag ;)) varit hemma och tyckt synd om kraken :angel: De ställer sig gärna i lä och trycker och jag vile se om de gick runt mer. Rätt svårbedömt på några kvällar dock.

Minus 21 när de släpptes ut. Nu är det 19.5. Klart typ ingen vind.

Just nu är de ute med:
Häst1 Amigo 150g med hals + Domani 300g stalltäcke + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 850g

Häst2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 750g

Häst3 Amigo 150g med hals + Rambo Supreme med hals 420g - Tot 570g

Alla tre är helklippta, 1&2 har ingen utväxt alls och den 3e har endel utväxt.

kall dag, - 20 klart ingen vind

Häst 1: helklippt 370 gram rhino turnount plus med 150 grams hals fri tillgång på hösilage
163937_475624496021_690006021_6309774_4714681_n.jpg

häst 2: 300 grams täcke oklippt men frysen

båda ute i hagen

Samma temperatur som igår, men inget snö:)
Samma täcke, tunt vintertäcke ute/inne.

kl

Här är det ca -16 och hyffsat vindstilla.
Alla tre hästarna har 300g täcken av lite olika märken både inne och ute. Dom står i kallstall :)

kl

23 minusgrader imorse, klart och vindstilla. Ca 16 minus under dagen och blivit varmare på eftermiddagen. Hästarna släpptes ut med:

H1, halvklippt gamling: Amigo 200 gr
H2, helklippt: Amigo 350 gr och tunnt ylletäcke under (ingen utväxt)
H3, oklippt, känslig dam: Naken
H4, oklippt björn: Naken
H5, oklippt bebis: Naken
H6, oklippt bebis: Naken

Extra mat idag så klarade de sig fint i kylan :)

kl

vi ligger på -5 till -10 ungefär nu, det har vart himla fuktigt.
min har ett HW insulator som bara är teddyfodrat över ryggen (lastgammalt), Event basic m. magplatta 200g över det +
löstagbar Mark Todd hals 100g inne och ett Bucas regntäcke över det ute. Han har bara stått stilla och spänt ihop
hela ryggen på sistonde så jag ändrade om lite... Men imorgon kan jag nog ändra om till mindre täcke för jag ska äntligen
släppa ihop honom med en kompis igen i en större hage där det finns saker att äta på!

*kl*

Häligt att det inte bara är här uppe vi har så j*vla kallt :laugh: Fast i dag är det ju nästan varmt....

-15 grader
Hästarna klippta för ca 1½ månad sedan. MKT utväxt. Fick dock vintertäcken (300g) på idag, skulle visst bli kallare men tror jag får byta till fleecefodrade rengtäcken vid lunch. Hade det igår och såg inte ut att lida.

När det ha vart "varmare" än -10 har dom t om fått gått utan när det vart vindstilla, blir så stöviga när dom har täcke hela tiden. Står på kallstall om natten och då är dom nakna. Blir kanske 0 gradigt där när dom är inne.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 989
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka