"Vad har du gjort i sommar?" - Hjälp

Monsterliter

Trådstartare
Nu börjar semestrarna ta slut och jag fasar mig för att behöva möta mina arbetskamrater igen. Sedan början av juni har mitt liv varit rejält pissigt och denna sommar har varit jävligt på gränsen till outhärdlig. I grunden handlar det om min bipolära sjukdom. Jag har haft bra och tät kontakt med psyket så jag har fått hjälp.

Men. Nu ska jag snart möta kollegors frågor som "Hur har din sommar varit?", "Har du gjort något roligt i sommar?", "Har du kunnat koppla av?". Jag är vanligtvis en pratig, glad och meddelsam så kollegorna kommer att märka ifall jag svarar alltför undvikande.

Jag vill inte säga som det är. Jag har inte berättat för kollegorna om min bipolära sjukdom och vill helst inte heller göra det nu. Min sjukdom är ingen hemlighet men jag har bara inte sagt något om det på min nuvarande arbetsplats.

Men hur i hela friden svarar man på frågor som "Hur var din sommar" när man mått asgam och i princip varit inlåst i sin lägenhet?Jag vill gärna säga något lagom glatt i hopp att det inte kommer följdfrågor: "Jomenvisst, sommaren är ju som den är" eller "Bra, men vilket nyckfullt väder vi haft"?

Ett standardknep är att vända frågan till en fråga: "Hur var din sommar? Bra, och hur var din?" Men jag skulle behöva lite fler av den typen av svar i min arsenal.

Ge gärna tips på möjliga svar! Eller dela med er av era tankar om det finns fler av oss som räds slutet av semesterperioden...
 
"Så dålig, har varit full av klimatångest!
Får man ens njuta av en solig dag nu för tiden?"
Sedan går det nog av sig själv. 😊 De kommer troligen av sig helt. De kommer garanterat inte fråga var du har varit eller vad du har gjort, utan byta ämne. Har de varit på långresa själva, lär inte det heller komma upp. 😉
 
Jag tycker det kan funka bra att svara neutralt/ positivt, men sedan vända det och prata om framtiden.
"Jag har haft det bra, men varit hemma och slappat. Så ser fram emot full rulle och är riktigt redo för hösten." Typ så.
 
Det är väl bara säga att ”jag har varit sjuk en del så det var långtråkigt och jag har inte gjort så mycket men det som hanns med var bra” eller någonting liknande. Undrar någon om det är allvarligt så är det oftast bara att rycka på axlarna åt det och säga att man överlever om man inte vill gå in på det och sen fråga hur någon annan har haft det.
 
När jag hade en period då jag var sjuk så sa jag " bara tagit det lugnt" eller "haft det lugnt och skönt".
Och sen efter det sagt något om vädret. I år kan man tex säga något om att det både varit riktigt varmt och riktigt kallt. Jag tycker det är fascinerande hur lätt folk går igång att prata om vädret.
 
Jag tycker det kan funka bra att svara neutralt/ positivt, men sedan vända det och prata om framtiden.
"Jag har haft det bra, men varit hemma och slappat. Så ser fram emot full rulle och är riktigt redo för hösten." Typ så.
Jättebra svar! Men jag skulle ljuga som en tok ifall jag sa något liknande då jag är rädd för att kanske inte fixa hösten. Men det där med att "jag har varit hemma och slappat" låter som ett svar mina kollegor skulle kunna tro på.
 
Det är väl bara säga att ”jag har varit sjuk en del så det var långtråkigt och jag har inte gjort så mycket men det som hanns med var bra” eller någonting liknande. Undrar någon om det är allvarligt så är det oftast bara att rycka på axlarna åt det och säga att man överlever om man inte vill gå in på det och sen fråga hur någon annan har haft det.
Absolut är det så. Få bryr sig om innehållen i svaren man ger på artiga frågor. Men jag vill verkligen inte antyda något om sjukdom, även om på mitt jobb så är det ok med bekymmer med det mentala och fysiska. Det är bara det att om jag antyder att jag varit sjuk så kommer kollegorna fråga vad för sjukdom jag haft = något jag gärna undviker att prata om.
 
När jag hade en period då jag var sjuk så sa jag " bara tagit det lugnt" eller "haft det lugnt och skönt".
Och sen efter det sagt något om vädret. I år kan man tex säga något om att det både varit riktigt varmt och riktigt kallt. Jag tycker det är fascinerande hur lätt folk går igång att prata om vädret.
Tack! Det där vädret är ett bra knep för att avleda folk från allsköns andra frågor. Jag ska pränta in allmänna svar om att "ha tagit det lugnt".
 
När jag hade en period då jag var sjuk så sa jag " bara tagit det lugnt" eller "haft det lugnt och skönt".
Och sen efter det sagt något om vädret. I år kan man tex säga något om att det både varit riktigt varmt och riktigt kallt. Jag tycker det är fascinerande hur lätt folk går igång att prata om vädret.
Javisst ja, vädret är alltid en bra sak att ta upp. Jag måste bara göra det på ett övertygande sätt som går i ton med hur jag brukar vara på jobbet... Men tack!
 
Absolut är det så. Få bryr sig om innehållen i svaren man ger på artiga frågor. Men jag vill verkligen inte antyda något om sjukdom, även om på mitt jobb så är det ok med bekymmer med det mentala och fysiska. Det är bara det att om jag antyder att jag varit sjuk så kommer kollegorna fråga vad för sjukdom jag haft = något jag gärna undviker att prata om.
Det har varit lite oroligt/struligt i familjen/med en vän så det var lite jobbigt ett tag och utöver det har jag mest slappat och haft det mysigt hemma.

Jag hoppas ditt mående kommer stabiliseras så sin oro för hösten är obefogad.
*kram*
 
"Så dålig, har varit full av klimatångest!
Får man ens njuta av en solig dag nu för tiden?"
Sedan går det nog av sig själv. 😊 De kommer troligen av sig helt. De kommer garanterat inte fråga var du har varit eller vad du har gjort, utan byta ämne. Har de varit på långresa själva, lär inte det heller komma upp. 😉
På mitt jobb skulle det där tvärtom leda till diskussioner och fler frågor om sommaren.
 
Jag har inte varit sjuk, men kommer svara som någon annan skrev. Tagit det lugnt och varit hemma och bara varit. Gjort lite småsaker när det har passat, plockat blåbär och ridit typ. (skippa det sista, eller lägg till något annat som passar dig bättre)
 
Om jag inte känner att jag vill svara så brukar jag säga att jag har övat mig på att göra så lite som möjligt och bli uttråkad istället för att fylla semestern med en massa måsten och stress :) De flesta tycker det är fullt tillräckligt svar.
 
Nu börjar semestrarna ta slut och jag fasar mig för att behöva möta mina arbetskamrater igen. Sedan början av juni har mitt liv varit rejält pissigt och denna sommar har varit jävligt på gränsen till outhärdlig. I grunden handlar det om min bipolära sjukdom. Jag har haft bra och tät kontakt med psyket så jag har fått hjälp.

Men. Nu ska jag snart möta kollegors frågor som "Hur har din sommar varit?", "Har du gjort något roligt i sommar?", "Har du kunnat koppla av?". Jag är vanligtvis en pratig, glad och meddelsam så kollegorna kommer att märka ifall jag svarar alltför undvikande.

Jag vill inte säga som det är. Jag har inte berättat för kollegorna om min bipolära sjukdom och vill helst inte heller göra det nu. Min sjukdom är ingen hemlighet men jag har bara inte sagt något om det på min nuvarande arbetsplats.

Men hur i hela friden svarar man på frågor som "Hur var din sommar" när man mått asgam och i princip varit inlåst i sin lägenhet?Jag vill gärna säga något lagom glatt i hopp att det inte kommer följdfrågor: "Jomenvisst, sommaren är ju som den är" eller "Bra, men vilket nyckfullt väder vi haft"?

Ett standardknep är att vända frågan till en fråga: "Hur var din sommar? Bra, och hur var din?" Men jag skulle behöva lite fler av den typen av svar i min arsenal.

Ge gärna tips på möjliga svar! Eller dela med er av era tankar om det finns fler av oss som räds slutet av semesterperioden...
Man BEHÖVER ju faktiskt inte ha gjort så himla mycket under semestern, även om man har varit fullt frisk? Jag har släktforskat, bakat, varit ute och promenerat på diverse lokala ställen med man och hund, åkt på loppisar i närheten, målat några fönster på huset...... Jag har nog inte åkt längre än ca 15-20 mil hemifrån, och inte varit iväg någonstans över natten. Så mina svar är inte så himla "spännande", trots att jag har haft en jättebra semester. Det är ju poppis numera med "hemester", så det kan du ju säga att du har haft.... ;)
 
Jag har samma problem, legat på psyket mer än halva sommaren och bara varit hemma resten av tiden.
Jag har dock inte haft semester utan varit sjukskriven, så säger att jag varit det och varit hemma och kurerar mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 426
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 359
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp