Bukefalos 28 år!

Vad har du på dig?

Sådana här trådar gör alltid att jag uppskattar att vi har arbetskläder på jobbet. Alla ser likadana ut.
Det gör det mycket mer intressant när man träffas utanför jobbet på fest eller AW. Alla blir så snygga :love:
Jag gillar också arbetskläder! Det är enkelt och billigt!
 
Har sedan jag började jobba med barn kjol och strumpbyxor på mig. På sommaren shorts och arbetsbyxor vid behov då vi är ute i ur och skur.
Idag hade jag svarta strumpbyxor svart kjol som är silverglittrig och grå munktröja till. :D
Har inte ofta munktröja, men det händer då och då. Kjol är så opraktiskt när det behövs fickor. Men oftast så är jag ju rätt stationär.
Innan har jag ALLTID kört på t- shirt och jeans, men nu kan jag ofta ha en fin blus på mig, men har ibland vanlig t- shirt. Men sitter ofta på golvet och tycker att det är svårt med jeansmodeller som passar och inte gör att jag visar rumpan. :p
 
För min del beror det på vad jag vill förmedla.

Just nu har jag oftast fritidsbyxor och stickad/collage tröja på mig och converse eller nån typ av gympadoja. Det är bekvämt, jag trivs i det och tycker det passar till den person jag är på mitt jobb.

Mitt jobb varierar på det sättet att jag får nya elever titt som tätt (lärarstudent och blir placerad terminsvis i klasser det saknas lärare) och kan mycket väl byta klädsel om jag behöver gå in i en striktare roll. Det påverkar mycket mer än man tror.

Skulle jag komma i mjukisbyxor och allmänt ovårdad klädsel skulle jag antagligen inte tas seriöst.
 
+1 på den. Jag jobbar på IT-avdelning. Folk räknar med att vi inte har någon klädsmak... Enormt tacksamt. Kan klä på mig klänning i munkjackematerial och folk tycker att jag ser uppklädd ut.
:rofl:
Kom att tänka på reklamen om killen som "ser ut" som en IT-expert, men inte är det :D

Kul tråd! Jag tänker på hur jag klär mig och har klätt mig på olika arbetsplatser. Det har funnits några som har haft Dress code = bara att gilla läget och klä sig därefter. Andra har varit totalt hur som helst (IT-avd ;)) eller som nuvarande, då är det tjänstedräkt som gäller :up:.
 
Beror helt på vad man jobbar med. I ditt fall tycker jag inte det är konstigt med munkjacka. :)

Jag jobbar som administratör och har jeans/chinos och blus/skjorta i regel.
 
Höll på att sätta kakan i hakan här.
Munkjacka!? :eek:

Varning! Här avfyras den här fördomskanonen:
De enda jag ser med munkjacka SOM EJ HAR DEN UNDER UPPENBAR FRITIDSAKTIVITET eller vid influensa är typ skolungdomar, personer inom psyk- och kriminalvården (?) och personer som inte jobbar/är arbetslösa/sjukpensionärer. :o

Jag är 31 i år och har på mig huvtröja när jag tränar hund (och det är den enda tröjan som är ren) eller när jag sjuk (och alltså inte går utanför dörren). Har en arbetsplats med hög tolerans och "fri klädsel", men ser inga andra kollegor med munkjacka. Eller jo, en. För mig är det typ som att gå till jobbet i pyjamas. :o

Jag har däremot inga som helst problem med treggings eller leggings, är gärna klädd från topp till tå i trikå ;)
Älskar allt med luva...
 
På jobbet (sjukvården) klär jag mig i uniform som brukar bestå av en hellång klänning och en collegejacka. Under har jag egna, tjockare strumpbyxor vintertid och tights eller strumpor sommartid och fotriktiga sandaler.

På fritiden har jag oftast klänning/kjol, strumpbyxor eller tights och snyggare tröja över.
Ofta har jag kläder i lager på lager så det blir till exempel en klänning, tröja och kanske kofta över.
Använder mycket från Gudrun Sjödén och Cream.
Färgerna är nästan alltid rosa, rött, blått, turkost.
Äger knappt några svarta eller vita plagg. Känner mig extremt obekväm med helvita kläder.
Har också en alldeles underbar vinterkappa i bubbelgumsrosa som jag bara älskar. :love:
På fötterna har jag stövlar med lite klack vintertid och sandaler med klack sommartid. Använder bara skor i skinn eller goretexmaterial.
Jag har också en förkärlek till lite udda kombinationer, batikkläder och hippiestil och en sjal på huvudet eller andra roliga huvudbonader. :p
 
Supersnygga allihopa! Men är de inte lite väl korta för kontor? Eller kanske bara i min hjärna? Jag är ganska lång så de flesta "vanliga" klänningar blir ganska korta på mig. Men ska absolut leta efter något sånthär (men kanske lite längre) :love:
Jag brukar ha på mig en kjol under om klänningarna är så där korta.
Skulle inte vara bekväm med att gå i en sån kort klänning. Jag vill att dom går till knät, åtminstone.
Tycker det är helt ok för någon som är 20 men inte för mig som är 50. Men det är väl en smaksak, antar jag.
 
Jag jobbar på en offentlig myndighet, mest kontorsjobb men även lite fältjobb.
På kontoret har jag oftast jeans (svarta eller olika blå nyanser) eller kostymbyxor (lite loose men i finare material, peg trousers tror jag själva modellen kallas. Lite cropped nedtill, eller de blir så för jag har långa ben ;) ). Jeansen har hög midja och mina kostymbyxor har normal eller jättehög midja. Till det har jag skjortor, t-shirts, koftor, skjorta+tröja eller kavaj ibland. Gillar att kombinera finbyxor med färgglad t-shirt, eller jeans och kavaj. Mer sällan har jag kjol och strumpbyxor (hög pennkjol oftast) eller enkla klänningar. För akuta fältsituationer har jag alltid ombyte med fältkläder i skåpet på jobbet. På sommaren har jag kostymshorts (knälånga) eller fler kjolar och klänningar. Boots på vintern, converse, sandaler, sneakers och loafers annars.
 
Myser i min kavaj!
17191182_10154608680237762_6483366640808232155_n.jpg
 
Höll på att sätta kakan i hakan här.
Munkjacka!? :eek:

Varning! Här avfyras den här fördomskanonen:
De enda jag ser med munkjacka SOM EJ HAR DEN UNDER UPPENBAR FRITIDSAKTIVITET eller vid influensa är typ skolungdomar, personer inom psyk- och kriminalvården (?) och personer som inte jobbar/är arbetslösa/sjukpensionärer. :o
Jag har ofta munkjacka/huvtröja (inköpt på någon herravdelning) på jobbet. Och jeans. Så har jag gått klädd i stort sett hela vintern. Jag är högutbildad samt över 50 år gammal. Ingen reagerar, och fler än jag klär sig ungefär så.
 
Jag blir alltid lika förvånad över kläder-på-jobbettrådar. Hur långt är ett snöre? Vad som passar på jobbet beror ju helt på yrke och arbetsplats.

Med det sagt: @kolblakkur om jag mötte dig i hoodie på jobbet hade jag nog inte reagerat. Jag minns för några år sedan när du la upp egobilder. Du var ruskigt snyggt stajlad med hår, smink och tatueringar. Ser du fortfarande likadan ut så hade du fått hoodien att verka glamorös.

Om du däremot haft otvättat slitet hår och suttit och hängt i största allmänhet - då hade hoodien bidragit till det trista intrycket.
Nu var det visserligen inte en uttalad vad-har-du-på-dig-på-jobbet-tråd, jag vill veta vad folk har på sig generellt sett, samt hur folk uppfattar hur jag klär mig :) Att jag tog upp att jag var hos en enhetschef var helt enkelt för att jag ska ha min praktik hos denne och kände bara att jag hade samma kläder på mig som när jag var 15 medan hon var välklädd.

Jag är, ähum, inte så stylad till vardags. Eller inte alls numera faktiskt. Jag har blivit "lite" förslappad, som så ofta verkar hända när man stadgat sig med någon. Dags att ta tag i det :) Tatueringarna kommer jag dock försöka dölja i en arbetssituation så gott det går.
 
Tackar för all input :bow: Har idag påbörjat min nya garderob genom att beställa nya kläder. Köpte bla två par chinos (har aldrig ägt), en handfull blusar (marinblå bland annat), en figursydd kavaj, ett par chelsea boots, några långärmade toppar med hög hals/båtringning (nån grå, en randig, ett par puderrosa/rosa - jag tror jag ägt typ ett rosa plagg någonsin...) som döljer min chestpiece och tatueringarna på armarna. Känner mig nöjd med inköpen, men har fortfarande att handla kläder.
 
Treggings kan jag inte kompromissa med. Har en åkomma som ger mig väldiga magsmärtor och jag kan ibland även vara väldigt svullen om magen och det gör väldigt ont om något tar emot. Behöver helt enkelt resåren :)

Tights?

När jag hade gjort en titthålsop där de gick in via naveln plus precis ovanför hårlinjen längre ner, och fick komplikationer i form av en blödning så både såg jag gravid ut och hade ONT. Tryck där var inte att tänka på. Jag körde med leggings/tights och tunikor, lösa lite längre blusar och liknande. Ja och klänning då men det hade du ju redan tänkt på.

För att svara på ursprungsfrågan har jag oftast jeans men med lite prydligare tvättar eller svarta. Tajta. Och sen blus/finare linne/skjorta/finare top samt kofta/cardigan/enklare kavaj (stickad, i mer vardagstyg etc) över. Alt jeans och tjockare stickad tröja. Och som jag tipsade om i annan tråd, en scarf/sjal (inte de pyttesmå modellerna av scarf) lyfter enkelt och snabbt en ganska basic outfit. Dessutom slipper man frysa - jag fryser ständigt...

(Dock, efter kl 03 på jobbet har jag även en munkjacka i luddigt, mysigt material på mig - ovanpå allt annat. Men det gills inte ;))

Dock när jag var i din ålder (satan vad gammal jag kände mig nu då - det är jag inte) så var jag fast i PRECIS samma som dig. Jeans och munkjacka (jobbade inom LSS). Frågade faktiskt på Buke om tips för att ändra klädstil. Sen fastnade jag i träsket med piketröja under V-ringat men det är en annan historia och det var faktiskt ett steg i rätt riktning.

När jag började plugga kunde jag få lite mer utlopp för "lite finare" kläder vilket skapade ett ökat intresse. Skulle gärna ha ännu ett snäpp upp på jobbet men det skulle sticka ut lite för mycket. Inte så det skulle göra något eller det skulle vara något fel, men jag skulle känna mig lite obekväm. Skulle jag komma i munkjacka och jeggins skulle jag dock mötas av ganska många ögonbryn. Nattetid skulle nog ingen säga något, men dagtid skulle jag nog ev få en diskret kommentar om att kanske fundera en gång till på klädvalet)
 
Senast ändrad:
Efter ett möte igår med en enhetschef så känner jag att jag inte klär mig vuxet! Vi var i samma ålder, men jag kände mig som en tonåring i jämförelse! Har aldrig varit brydd om något sånt här innan, tror det är mycket för att jag faktiskt känner mig som en tonåring fortfarande :angel: Och det avspeglas nog i mina kläder, vilket jag faktiskt börjar tycka är synd. Jag undrar hur jag uppfattas pga mina kläder. Jag går alltid i treggings (alltså "jeans" med resårmidja :angel:) och munkjacka. Hur hade ni uppfattat det? Är det ungdomligt? Är det "soffpotatis"? Kan man uppfattas som lat i såna kläder? Klär jag mig för ungt för min ålder (32)? Hur klär man sig vuxet? Hur klär ni er? Har tusen frågor :)

Är 28 och just nu jobbar jag inom psykiatrin så har jobb pyjamas på jobbet och till vardags njuter jag därför av klänningar, nylonstrumpor, diverse koftor och kavajer med passade boots eller stövlar till. Ibland svarta "finbyxor" med blus eller tröja till, de flesta upplever mig som en blandning av klassisk, romantisk strikt och fransk?! i stilen, det sistnämnda beror nog på att jag ofta bär scarves samt älskar svart & vitt ihop med större broscher? :p Och så finns det dom som kallar stilen för lyxtant, tack för den! :rofl:

Är jag "slapp" kör jag jeans, snygga boots och en blus eller skjorta (tröja över eller inte beror på) samt lägger lite extra fokus på hår och smycken då.
 
Jag är 37 jobbar som säljare inom mark/va och kontakt ut till entreprenörer

Går för det mesta i Jeans, sneakers och företagets t-shirt/pike/jacka

Ska jag iväg och träffa andra chefer brukar jag ta fram en kavaj men till 90% har jag vanliga jeans till.
Klänning skulle inte passa sig alls på min arbetsplats även om jag skulle tycka det är snyggt :D
 
Jobb vs privat


Vi har ingen sunkig regel om tatueringar så jag kan jobba i kortärmad skjorta på sommaren, det tackar jag för
 
Jag som skrev att jag vanligtvis hade jeans och finare tröja på mig till vardags insåg häromdagen att jag bott i samma gråa hoodie, treggins och växlat mellan två linnen sen min förlossning för två veckor sedan... O_o:o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 548
Senast: Lillefrun
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: Mia_R
·
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 229
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp