Vad har era hästar för täcken nu?

Min ponny är typ halvklippt. Hela halsen och snett neråt från manken till under magen. Så halva kan man väl kalla det :p

Han går med ett 100 grams täcke men nu blev det minusgrader här så imorgon byter jag till ett 200 grams från Horseware Amigo då jag vill hålla honom varm över ryggen.
 
Fjordhäst, oklippt med rejäl vinterpäls, under igångsättning efter konvalescens och vila (f.n. skritt 30min/dag).
-9, snö på marken, uppehåll och soligt idag.
Inget täcke ute.
 
6årigt hbl men lite tunn och omusklad. Har endel vinterpäls men den är mest lång.

-12 o sol några timmar.
Hon går med 220g weatherbeeta stalltäcke (runt nollan inne på natten) och ute läggs ett 100g shirestäcke ovanpå.
 
Halvklippt 19 årig korsning.

Idag var det -10 grader och växlande sol så idag hade hon sitt 350gr innetäcke plus ett 400gr utetäcke med 200gr hals.

Hade önskat att det fanns tjockare utetäcken så hon slapp ha dubbla täcken..
 
Har varit mellan -8- -15 senaste dagarna och har dessutom blåst mer än vanligt. Båda mina är helklippta och har sina Bucas Irish 300gr inne och sen 200gr helhals med stor rumplapp ute. I början av veckan när det var ca - 5 och snöfall hade de 400gr med helhals på sig.
 
-15 på nätterna runt 0 i stallet
Ca -7 och blåsigt på dagarna
Häst 1 halvklippt 17 år - 550g med hals inne och rambo 100gr med hals över ute
Häst 2 halvklippt 4år - 100gr inne med rambo wug 0gr ute
 
Ca -10 ute på dagarna (vindstilla) och gissar på ca 0 grader inne.

Oklippt ganska lurvig häst har Amigo 200g ute och är naken inne.
 
Vi har nu mellan -3 - -7 grader ute. Ibland nederbörd och blåsigt men mest fina dagar.
Häst nr 1 arab 8 år. Har fått väldigt torr päls efter mycket täcke på sig. Försöker lufta så ofta jag kan. Nu byter jag. ute, 200g och inne 100g. Skulle kunna va naken inne men hon lägger sig inte ner då och sover/vilar.

Häst nr 2 nyinförskaffad. varmblod/tinkerkorsning 5 år. Ägaren sa att han klarar av att vara utan täcke men när jag har haft han utan i detta väder så har han skakat som bara den, nu har han ont i musklerna. Han har samma som häst 1. Håller han lite extra varm pga av musklerna.
 
Helklippt ponny med ganska mycket utväxt päls, -13 grader har termometern visat på idag och liknande har det varit nu ett tag. Hon har faktiskt precis fått byta till ett 300 gramstäcke!
 
Här har vi -25 idag.
Halvblodsvalack 16 år filtklippt på lösdrift hade idag 200 gr innetäcke och ett 400 gr utetäcke med hals. 3-årig kallblodstravare filtklippt 250 gr.
 
3.5årig halvblods hingst, oklippt men i stort sett ingen päls alls. Han har underst ett 400gr stalltäcke med helhals och över ett vintertäcke 400gr med helhals. En fryslort som spänner sig lätt och tappar hull så fort han är lite sval, inte enkelt med hingstar. Samma täcken inne på natten som ute i hagen då vi har kallstall.

6.5månaders halvblods hingst, tunn och äter inte ordentligt ute. Underst 200gr stalltäcke + 200gr vintertäcke över.

15.årig halvblods valack, allt klippt förutom ben. Har underst 100gr stalltäcke, sen ett 300gr stalltäcke över det med halvhals och slutligen ett 200gr vintertäcke med helhals överst.

Alla tre har fri tillgång på grovfoder, alla går ute dagtid och på Box nattetid för tillfället (egentligen går valacken ute på lösdrift men står inne några dagar nu när det är som kallast bara för vattenledningarna i stallet fryser, bägge hingstarna står på Box). Det varierar mellan -10 till -20 grader här just nu, ca 10cm snö på backen och hagarna är platta på en slätt.
 
Här har vi plötsligt -20 från att ha varit nära nollan, mitt 14 åriga, frusna, oklippta, dräktigta sto fick då på sig ett Rhino Wug Heavy 370 gram. Är det varmare och hon är oklippt så går hon vanligtvis med ett Rambo Orginal utan hals och 200 gram fyllning eller ett ofodrat Rambo wug. Hon är rätt "fluffig" i pälsen men den är mer lång än tät så hon är lite känslig för om det blåser/regnar/snöar så som den fryslort hon är så visar hon när hon vill ha mer kläder på sig genom att stå och tjura i hagen med rumpan mot vinden hela dagen.
 
Ca -10. Alla har samma täcken ute som inne fast halstäcken tas av. Runt nollan i stallet.

Fjordkorsning, Helklippt: 400g helhals. Känns väldigt sval under täcket även inne. Verkar vara ett klent 400g täcke? Väldig skillnad mellan olika märken!

D-ponny, halvklippt tunnpälsad: 300g hel hals.

Spårklippta i oktober; kallblodstravare och shettis, nakna. :)
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?


Inge täcke alls
Hon går ute på lösdrift och har en päls som är enorm hon är av rasen Islandshäst
Hon är rakad på halsen som går ner mellan frambenen och snett under magen.

Hon rids eller körs 5 dagar i veckan tränar och tävlar i körning.
Är hon lite svettig får hon ett fleecetäcke på sig medans hon äter maten och medans jag fixar och donar så torkar hon upp de mesta.
Håller man bara efter rakningen på halsen så svettas hon sällan
 
imorse var det -14 och nu kanske -7
hästen har ett 200g helhals
swb med mycket fullblod i men har satt bra päls ändå :) Har täcke pga att hon hade dåligt hull och tappar lätt
 
Fasen alltså, som nybliven skåning så är jag lite förvirrad i täckesval. Det BLÅSER ju konstant, från alla håll, hela tiden:yuck:. Inget skydd i hagen och bara lera (inget att äta).
Just nu är det runt 3 grader och blåst och regn.
Hästen är en hobby-/träningshäst som rids ca 5-6 dagar/vecka.
Halvblod med väldigt tunn vinterpäls, men varm av sig.
Rambo 0 gr + 200 gr foder och ofodrad hals.

Tror fasen att vintertäcket (400 gr) åker på när det blir minusgrader. :confused:

Minus sedan juldagen (mellan -3 till -11 kanske) och hästen har Rambo Optimo 400 gr + 150 gr hals.
 
Förlåt om jag frågar här men nån av er kanske vet, är inte täckes van, min häst är islandsklippt, har gått utan täcke, haft regn på sig om de regnat mycket, nu har det
Varit-10 - -17 några dagar så han har fått fleecefodrat regntäcke på sig både ute å inne, står i ure box, fri tillgång ute, lassat på rätt ordentligt inne känns inte kall,

men de jag undrar nu är om jag ka ta av täcket igen när de bara är -2 ca.? Eller är de taskigt närnhan gått med några dagar? Som sagt fri tillgång på hö.
 
Förlåt om jag frågar här men nån av er kanske vet, är inte täckes van, min häst är islandsklippt, har gått utan täcke, haft regn på sig om de regnat mycket, nu har det
Varit-10 - -17 några dagar så han har fått fleecefodrat regntäcke på sig både ute å inne, står i ure box, fri tillgång ute, lassat på rätt ordentligt inne känns inte kall,

men de jag undrar nu är om jag ka ta av täcket igen när de bara är -2 ca.? Eller är de taskigt närnhan gått med några dagar? Som sagt fri tillgång på hö.
känns hästen ljummen intill huden? om så så klarar den sig finfint utan täcket.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
748
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
399
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 034
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 270
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp