Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar för täcken nu?

Helklippt islandssto 14 år. Klippt i början av december sist, lite utväxt men ganska näck. 100g +ett regntäcke utanpå. (Bytt flock, låg i rang och hon blir lite tuggad på för att på spara på täckena har hon ett billigt täcke utanpå som de andra kan tugga på utan att matte blir ruinerad. Har dock varit lugnt ett tag så hoppas det fortsätter så.)
 
Öppnar tråden igen nu när det är kallt igen och täckesperiod.
Vi har just nu ordentligt med snö och ca -22grader.

Har två st 2.åriga halvblod, bägge går på lösdrift med fri tillgång på hösilage, bägge går utan täcken.

17.årigt halvblod, helklippt och rids i stort sett hårt dagligen. Han står på utebox nattetid och rasthage med sällskap dagtid. Han har ett 400gr stalltäcke med helhals underst, sen ett 300gr stalltäcke med halvhals och överst ett 200gr vintertäcke med helhals. Nu är han varm och mjuk i kroppen. Äter i stort sett så mycket hösilage han orkar.

Vad har ni andra på era hästar?
 
Oklippt KWPN med kort päls, står inne mellan 22-08 i kallstall. 300 grams halstäcke på dygnet runt.
Fodras 4 ggr/dag. Just nu är det -11 grader.
 
unnamed-11.jpg


-27 grader just nu och ska bli kallare. Inga täcken men extra grovfoder.

"Svettiga hästar BÖR släppas ut utan täcke..."
 
Vi har dryga -10 grader skulle jag tro. Mitt 14-åriga sto med full vinterpäls går utan täcke, även hennes två hagkompisar (travare och Irish cob). De får i princip fri tillgång på grovfoder.
 
Oklippt (nåja, klippt en gång tidigt i höstas men det syns inte längre) luddigt ponnytroll går utan täcke, idag har det varit neråt -15 som kallast. Ute ca 7-20. Fri tillgång på grovfoder. Imorgon ska det bli ännu lite kallare men hon får gå utan täcke även då.
 
Helklippt varmblodig travare.
24 år.
Rids ut samt dressyr på bana.
-14,7 ute just nu (troligen lite mera i stallet då det är kallare där)
Står i utestall.

Har innetäcke på 500gram med magplatta och har ett 300 grams utetäcke med hals över.
Är inte så förtjust i att äta hö (speciellt inte när det är kallt.. knashäst) så då får man ha kläder för att hålla värmen
 
Ca -14 grader.
Oklippt 4åring som står på vintervila.
Han har ett 250gr utetäcke både inne och ute.
 
Alla avelsston, unghästar (en 2-åring och 3 åringar) går utan täcke.

Ridhästen 19 år halvklippt har ett 300 gr stalltäcke inne + ett 300 gr helhalstäcke ute
 
Halvklippt nybliven 5- åring. Rids ca 4 dagar i veckan, står på lösdrift med fri tillgång på ensilage och andra unghästar att busa med. Idag -10 grader och blåst. 300 grams täcke och ett 50 grams täcke utanpå så de kan bita sönder ett täcke i taget . Har en fryslort trots fri mat och busigt sällskap för att hålla värmen.
 
Jag har en helklippt SWB av en ickefusen typ, dock med lite ryggproblem efter en skada. Vi har varmstall där det är kanske 5-10 plusgrader nattetid då alla är inne.
Inne har hon vanligtvis 100g och ute få rhon 150-250g ovanpå det. Är ute 10-12 tim per dag.

Nu har vi så okristligt kallt så nu har hon för första gången i hela sitt liv 250g inne + 450 g ute. Men då har vi också runt 30 minusgrader och stallet håller väl max 5 plusgrader. De får komma in efter ca 8 tim.
 
Mitt halvklippta kallblod står naken inomhus (runt fem plusgrader) och med fullneck amigo 400g ute. -28 grader har vi haft idag.
 
Min oklippta fryser fortfarande när han går naken vid plusgrader :mad: (korsning fjording, knabstrupper och varmblod. 5 år och pga hans dåliga man + svansväxt så är det säkert knabstruppern som gör pälsen så dålig)

Han står och spänner sig, får ont och sen blir han på dåligt humör. Idag var det -15 och han hade sitt 200g täcke. Tror det fungerar bra, har dock aldrig varit så kallt tidigare den här vintern.

Han fick också vara utan täcke en kortis när vi var i stallet, men skulle inte kunna lämna han så. :)
1916670_10205087862819448_7984627329410127858_n_zpsg9obpuw9.jpg


Han är ute mellan 07-20, men gått på lösdrift tidigare i år från maj till någon vecka sedan
 
300g Börjes Himalaya.
Var ljummen under igår kväll, osäkert nu men de har fritt med hö när det är såhär kallt (-20). Klippt i november (ej rygg och rumpa).

De andra tre är nakna, en klippt på halsen.
 
Från att ha haft 100 g dygnet runt till våra spårklippta började det blåsa häromveckan och blev minus över en dag. 200 g inne och 300 g ovanpå vid utgång. Fritt m mat o lä.
 
Vad mycket täcken era hästar har. :o
Blev ju lite nojig.
Har ett helklippt halvblod som rids varje dag. Inte direkt frusen men är väldigt brydd när hon väl blir kall.
Vi har varmt i stallet så kan inte ha mer än 150g stalltäcke, så får hon ett 350g amigo med hals på sig ute över. Vi har runt -20 nu och de får mat 2 gånger i hagen (frukost o lunch) och de räcker ca 2h. De står utan runt 1-1,5h innan nästa mål mat. Ger lite extra grovfoder men min häst äter lååångsamt och får nog inte i sig nå mycket mer.
 
-28 grader

sto 17 år, klippt i höstas. Superfrusen. 200g stalltäcke inne (isolerat men inte uppvärmt stall) och ett 300g vintertäcke utanpå när hon går ut. Fri tillgång på hö i hagen. Då fryser hon inte, men är inte heller varm under täckena.

Hingst 5år, 300g vintertäcke både inne och ute, vi har ett täcke på/ett täcke av i stallet, han är aningens för varm i det täcket, men det tunnare täcket blir för kallt just nu. Fryser väldigt sällan. Fri tillgång på hö i hagen.

B-ponnyvalack 11år, 100g stalltäcke + två 200g vintertäcken. Han är ganska frusen och klarar icket av fri tillgång på hö. han får 4-5kg i hönät i hagen nu när det är så kallt. 3kg vid nollgradigt och så lägger jag till 1kg hö / 10 minusgrader.

Hästarna får stå inne lite längre nu på morgonen och får troligtvis komma in lite tidigare ikväll, mest för att stallet inte ska frysa sönder. Hästarna står ändå bara på stället och ser miserabla ut när det är såhär kallt, så då kan dom lika gärna vara inne.
 
Simba har gammal täckesklippning och har ett 300g täcke på sig, korsnings häst

Toppen är inte klippt och går naken, engelsk fullblod, har aldrig sätt ett så lurvigt fullblod innan men lurvet håller dålig mot vätan.

Var -11 i morse och uppehåll.
 
Dom senaste dagarna har vi haft mellan -10 och -22 grader.

Min oklippta häst (SWB) med känslig rygg går just nu med ett helhalstäcke som är 400 g i hagen.
Inne (ca -5) har han ett 400 g stalltäcke.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
379
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 017
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 255
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 754
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp