Vad har era hästar för täcken nu?

Halvblod, helklippt men lite utväxt och ganska känslig rygg. Tempen här är ca -12 till -16. Hon har samma täcke inne som ute vilket är ett Rambo 450g Varilayer. Ingen tillgång till mat utomhus.
 
Halvblod 1 med känslig rygg, 400 gr HW vintertäcke med hals + 100 gr liner.
Halvblod 2 HW vintertäcke 400 gr med hals.
Är ca -6/7 grader men blåser en del i mellanåt.
 
KWPN 8 år. Helrakad i november, bra utväxt. Full kondition,
Rasthage dagtid, isolerat med ej uppvärmt stall nattetid.

-18' vindstilla och sol idag. = 100gr liner + 200gr utetäcke.

Hon helrakas ikväll då hon blir så otroligt svettig. Efter det blir det 100gr liner + 450gr utetäcke med hals.
 
Vad mycket täcken era hästar har. :o
Blev ju lite nojig.
Har ett helklippt halvblod som rids varje dag. Inte direkt frusen men är väldigt brydd när hon väl blir kall.
Vi har varmt i stallet så kan inte ha mer än 150g stalltäcke, så får hon ett 350g amigo med hals på sig ute över. Vi har runt -20 nu och de får mat 2 gånger i hagen (frukost o lunch) och de räcker ca 2h. De står utan runt 1-1,5h innan nästa mål mat. Ger lite extra grovfoder men min häst äter lååångsamt och får nog inte i sig nå mycket mer.

Eftersom vädret bara skulle vara max 1 vecka här släpade jag inte fram vintertäcket. Isf hade djuret haft 400+400 :p Hos oss är det ju blåsten som är hela problemet, vi bor mitt bland vindkraftverken.
 
Helrakad - dock 5 veckor sedan så har en "tjock" utväxt.


Idag har det varit -10 å lite blåsigt= känns som -25 typ. Svinkallt alltså.
Pållen går med sitt BoT nättäcke samt 200g vintertäcke. Hon är alldeles lagom varm om kroppen och verkar inte frysa de minsta.

Ökat grovfodret lite + börjat ge halm.
 
Halvblod, halsklippt i november och har mycket utväxt.
Har nu Halvhals täcke på 150gram,

Halvblod oklippt, täcke utan hals på150g.

Är -10 på morgon/kväll nu, -2 till -5 under dagen, hästarna går ute mellan 6-12 ca. Beroende på hur jag jobbar. Hagen är platt och öppen, så då det blåser känns det som -15 :/.
 
Nyligen halvklippt 17-årig ponny som rids dagligen. Inne är det varmstall med 5-8 plusgrader så här års så inget innetäcke behövs. Ute är det kring -18, så nu tar jag på det varmaste jag har dvs ett 400-grams utetäcke.
 
Väder: -6 grader. Snöfall.
Häst: Kortpälsad, oklippt Swb. Sex år. Rids.
Hästarna går i stor gräshage. Morgon- och lunchhö ges ute. Litet stall, någon varmgrad på natten.
Idag och även de senaste ännu kallare dagarna har hästen ett bucas smartex 150 gram dygnet runt. Vid mildare väder 50 grams regntäcke.
Hästen är inte ryggöm eller särskilt frusen och om tillgång till fri tillgång på halm ute och bättre vindskydd fanns skulle hon säkert kunna gå otäckad.
Täckestjänst ingår inte, därför täckad nattetid.
 
-17 grader och lite blåst, begränsad fri tillgång ute på hösilage och halm
Helklippt häst med utväxt, känslig rygg har 300g innetäcke plus 500 g helhals ovanpå.
Halsklippt häst med egen isolering har 100g utan hals.

Inne har den helklippta innetäcket på 300 g och den halsklippta är naken. Vi har kallstall.
 
Har haft 10-17 minus nån vecka.

Häst ett har varit lite känslig som klippt men är nu oklippt sen ett par år. 22 år och vilar nu.
Otäckad och helt obesvärad av kylan/väderlek.

Häst två behöver vintertäcke (ca 400g) i de här temperaturerna och har beroende på, stalltäcke inne dessa gånger.
Normalt otäckad. 6 år, vilar nu.
Var innan hon kom till mig totalt obesvärad av allt väder och hade rejäl men ful päls (och förmodligen inte bästa foderstaten). Idag betydligt bättre /helt annan pälskvalitet men också känsligare för sträng kyla eller ihållande regn ihop med blåst/kallt.

Isolerat stall, fritt Hö dygnet runt, ute 9-22 plus minus, väderskydd i hagen.
 
Några minusgrader, ner till ca -10 någon natt. Oklippt varmblod, har ett tunt vintertäcke med 100 g foder. Tjockare än så blir det nog inte i vinter.
 
24 årigt täckesklippt halvblod har ett horseware rambo supreme 450 gr varilayer med hals. 5-6 minus och snöande hela dagen. Känns lagom.
 
14årigt quartersto, helklippt. 300 g Rambo stalltäcke inomhus och samma stalltäcke plus Amigo 200 g med hals utomhus.

16årig quartervalack, helklippt. 300 g Rambo stalltäcke inomhus och samma stalltäcke plus Amigo 400 g med hals utomhus.

Idag hade vi -13
 
-28 grader

sto 17 år, klippt i höstas. Superfrusen. 200g stalltäcke inne (isolerat men inte uppvärmt stall) och ett 300g vintertäcke utanpå när hon går ut. Fri tillgång på hö i hagen. Då fryser hon inte, men är inte heller varm under täckena.

Hingst 5år, 300g vintertäcke både inne och ute, vi har ett täcke på/ett täcke av i stallet, han är aningens för varm i det täcket, men det tunnare täcket blir för kallt just nu. Fryser väldigt sällan. Fri tillgång på hö i hagen.

B-ponnyvalack 11år, 100g stalltäcke + två 200g vintertäcken. Han är ganska frusen och klarar icket av fri tillgång på hö. han får 4-5kg i hönät i hagen nu när det är så kallt. 3kg vid nollgradigt och så lägger jag till 1kg hö / 10 minusgrader.

Hästarna får stå inne lite längre nu på morgonen och får troligtvis komma in lite tidigare ikväll, mest för att stallet inte ska frysa sönder. Hästarna står ändå bara på stället och ser miserabla ut när det är såhär kallt, så då kan dom lika gärna vara inne.

När det kröp ner mot -33 grader så fick även stoet ett extra 200g täcke. då var hon lagom varm. Hingsten var fortsatt på gränsen till för varm i sitt 300g täcke.
Nu är det 18-19 minus och ponnyn och stoet har "bara" två täcken på sig igen.
 
Dryga -10 här och massa snöande.
Begränsad fri tillgång på hö i hagen.

Storhästen, oklippt men med dålig vinterpäls har 250 g vintertäcke utan hals.
Fick på sig ett 200g stalltäcke under när det var -20. Väldigt frusen av sig.

Shettisen går utan, alla vet väl hur en shettis-vinterpäls ser ut:p
 
Har haft 10-17 minus nån vecka.

Häst ett har varit lite känslig som klippt men är nu oklippt sen ett par år. 22 år och vilar nu.
Otäckad och helt obesvärad av kylan/väderlek.

Häst två behöver vintertäcke (ca 400g) i de här temperaturerna och har beroende på, stalltäcke inne dessa gånger.
Normalt otäckad. 6 år, vilar nu.
Var innan hon kom till mig totalt obesvärad av allt väder och hade rejäl men ful päls (och förmodligen inte bästa foderstaten). Idag betydligt bättre /helt annan pälskvalitet men också känsligare för sträng kyla eller ihållande regn ihop med blåst/kallt.

Isolerat stall, fritt Hö dygnet runt, ute 9-22 plus minus, väderskydd i hagen.
Svarar mig själv nu när det bara är 5-8 minus. Snöar, blåser mycket.
Båda hästarna otäckade och är fint schabraktigrerade vid insläpp:D. Bra isolering alltså och ingen fryser! :up:
 
Här är det runt nollan idag, pållen fick gå nakenfis och var nog nöjd med det då han rullade sig i snön med en gång :p
Hästen är nordis, rakad för någon vecka sen. Men har kvar pälsen över rygg och rumpa.

Ska bli ner mot 16 minus i veckan. Kanske lägger på det fleecefodrade då eller ett tunt fodrat. Så kallt brukat vara torr kyla och då känns det ju inte lika kallt som den fuktiga kylan nu.
Hästen haaaatar täcken :wtf:
 
Isisen, filtklippt för knappt en månad sen, fick ett 100g sverigetäcke i går när det var runt -10.
Ponnyn, filtklippt med mycket utväxt och lite extra kilon, hade BoT-bogskydd o ett ofodrat HW rambo med hals.
Inhyrningen 26årig korsning har en egen lurvig o god vinterskrud.
I morse var det -18 så var tvungen att kolla dom. Ponnyn frös inte men fick en 100g liner under för att inte riskera bli stel.
De har fri tillgång på halm och går på lösdrift.
 
Och så blev det ännu kallare ute, suck! Inte lätt att hålla en helklippt 17årig halvblods valack varm, speciellt inte när han måste vara ordentligt varm över ryggen då han annars får ont.

Nu har han ylletäcke med helhals underst, sen 400gr stalltäcke med helhals över, 300gr stalltäcke med halvhals och ett 300gr vintertäcke med helhals överst. Nu är han äntligen varm och go, spänner sig heller inget och ryggen är fin. Han har även i stort sett fri tillgång på Hö, står på utebox nattetid.
 
Nyligen helrakad (1 vecka sedan) sto i full kondition. 9 år.
18- grader idag, strålande sol.
Hon har 100gr liner + 450gr varilayer med fodrad hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
367
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 576
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp