Vad har era hästar för täcken nu?

Och så blev det ännu kallare ute, suck! Inte lätt att hålla en helklippt 17årig halvblods valack varm, speciellt inte när han måste vara ordentligt varm över ryggen då han annars får ont.

Nu har han ylletäcke med helhals underst, sen 400gr stalltäcke med helhals över, 300gr stalltäcke med halvhals och ett 300gr vintertäcke med helhals överst. Nu är han äntligen varm och go, spänner sig heller inget och ryggen är fin. Han har även i stort sett fri tillgång på Hö, står på utebox nattetid.

Av ren nyfikenhet, alltså inte alls klandrande; Din häst har alltså 4 täcken på sig, totalt 1000gram + ylle?
1. Ylletäcke.
2. 400gr stalltäcke.
2. 300gr stalltäcke .
4. 300gr utetäcke.

För mig känns det extremt tjockt och mycket, var bor du? :eek:
Får lite panik här bakom skärmen som har 18- idag och hästen (som är ganska frusen) "bara" har 550gram. :nailbiting:
 
Väldigt intressant hur olika alla täckar. Finns ju absolut förklaring till det men det är intressant läsning.

Vi har runt -10 just nu, varierar och ska variera mellan -8 och -14 de närmsta dagarna. Hästen är helklippt i november och står med samma täcke inne som ute 200g liner + 100g utetäcke med hals. Trodde han skulle behöva täckas mer men vi har än så länge mest haft sol och väldigt lite vind och han har varit ljummen under. Så han fryser inte. Kanske att det blir 400-450g om det börjar blåsa mer.
 
8-årig PRE som går på lösdrift, oklippt, börjar precis sättas igång efter 10 veckors vintervila. -17 på dagen, -22 på natten just nu. Inget täcke alls, dock i stort sett fri tillgång på hösilage och det finns alltid gott om halm i ligghallen som de kan äta av också. Har aldrig upplevt att han verkar frysa och han är helt fantastiskt fin att rida nu, pigg och glad och väldigt mjuk och fin i kroppen!

Om det regnar eller snöar brukar han dock få ett täcke på sig, 50 gram om det är 0-10 grader, 100 gram om det är -10-0 grader och 200 gram om det är kallare än -10.
 
ca -17- -20 och det blåser 6-7m/s. Kallt som f-n. De är ute mellan 6-15 ca nu när det är så kallt.

Helklippt connemara, 9 år. Tränas och är en fryslort.
Inne (där det ligger runt nollan om natten) har hon 550gr Amigo.
Ute lägger på ett Amigo 100gr+200gr Hööks Kodiak med helhals. Väntar på att få hem ett Rambo heavy till henne.

Oklippt ridponny, 5 år under igångsättning.
Inne 300gr Bucas Irish
Ute lägger över ett 200gr Hööks Kodiak.
Hade henne utan innetäcke och ingen tankeb att ha det heller, men hon frös så hon skakade en kväll och sen dess blir det kläder på.

Vet inte riktigt varför mina hästar är så frusna. De får nästan tredubbla mängden mat ute när det är så här kallt, de har ett hus och naturligt vindskydd i hagen. Står på halm inne (mycket välstrött).
 
Här är snö och ca -15 nu. Ute 07:30-17:00.
Min häst är SWB, helklippt och har just nu ett 420g.
När temperaturen går upp till varmare än -10/7 så blir det 200g igen.
 
Fint väder, ingen blåst, sol och ca. -10.C (- 8-12.C)
I stallet har vi den rutinen att man själv lägger på det täcke man vill ha till nästa dag innan man går. Jag brukar vara där mitt på dagen, vid 10-14 ungefär, så det täcket han har när när jag går, får han ha dagen efter också osv. Så vi har inte olika täcken inne och ute alltså, utan samma dygnet runt. I stallet är det ca. +5.C

Men min kille är ju typ gud-vet-vad, SWB/xx korsning kanske, oklippt och 14 år. Går ute mellan ca. 08.30-14.30. Har ett 300 g täcke just nu. Han klagar inte, och är varm under, men mammahjärtat vill nog egentligen ha 400-500 g. Är dock rädd att det blir för varmt, då det ju som sagt är runt +5.C i stallet...
 
15-20 minus ute. Ute 6-16. Helklippt halvblod i full träning. Står i utebox. Har ett innetäcke Amigo 350 gr med hals plus 400 gr Amigo med hals över. Samma ute som inne.
 
Fint väder, ingen blåst, sol och ca. -10.C (- 8-12.C)
I stallet har vi den rutinen att man själv lägger på det täcke man vill ha till nästa dag innan man går. Jag brukar vara där mitt på dagen, vid 10-14 ungefär, så det täcket han har när när jag går, får han ha dagen efter också osv. Så vi har inte olika täcken inne och ute alltså, utan samma dygnet runt. I stallet är det ca. +5.C

Men min kille är ju typ gud-vet-vad, SWB/xx korsning kanske, oklippt och 14 år. Går ute mellan ca. 08.30-14.30. Har ett 300 g täcke just nu. Han klagar inte, och är varm under, men mammahjärtat vill nog egentligen ha 400-500 g. Är dock rädd att det blir för varmt, då det ju som sagt är runt +5.C i stallet...
Och jag bekymrar mig över ifall min helklippta häst kan stå med 300g innetäcke när vi har 5-7 grader i stallet.... Kommer aldrig klara att stå i stall där nån form av täckeshantering inte ingår. Dessutom i ett varmstall, ok om det är kallt i stallet..

Idag åkte alltså det tjocka stalltäcket på, så nu går pållan med 300g Rambo stalltäcke + 350g amigo med 150g hals. Vi har haft runt -20 idag men ska bli mildare. Runt -12 o då går hon med 150g bucas stalltäcke + 200g Rhino Wug.
SWB 8 år. Får extra mat också.
 
Här har vi haft ca - 12--15 idag.
SWB 9 år 400g inne och samma ute fast med hals.
SvRp 25 år 400g halvhals inne och ute.
Nu när det är lite kyligare ökar vi höt ute i hagen.
 
-6 längst ner i skåne 100m från vattnet, klippt i nov men kort i pälsen. Inte frusen av sig. Har 550g inne med hals, ett 100g till när hon går ut.
 
@spinxx ute täcket var 200gr, inte 300gr. Så 900gr + ylletäcke. Ja det är verkligen mycket, men inte enkelt när det är -23grader och han står i en hage mitt på en åker = blåser konstant hela tiden. Var ute idag på en rask promenad i hög snö i 40min, han hade då ylletäcket med helhals + ett supertjockt fleecetäcke med helhals på sig och var inte ens ljummen när vi kom tillbaka...

Skönare med 2åringarna som kan gå otäckade och inte frysa!
 
-17 - -22 grader här, ute 06-19/20. (varmstall 8-12grader)

6åring, helklippt, rids 5-6dagar i veckan för tävling. I princip fri tillgång till hö.
* 300g thermotäcke + 300g utetäcke.

18åring, precis börjat sätta igång efter sparkskada, helklippt (pga cushings), fri tillgång till hö.
* 150g thermotäcke +400g utetäcke med halvhals
 
-15 c ungefär ute, -5 i stallet.
Rids 6 ggr i veckan. Helklippt, halvblodskorsning.
400 g inne hals, + 50 g ute.
ute 07.30 - 16:00.:)
 
Här växlar det mellan ca -12 dagtid till ganska stadiga -20 på natten nu.
Uteboxar på logen. ute ca 7-21 samma täcken dygnet om.

Halvblodskorsning, fältklippt, 400gr utetäcke med 150gr hals+ 100gr innetäcke.
Shettis fältklippt, 200gr utetäcke + 100gr utetäcke + magplatta.
B-ponny fältklippt , 200gr innetäcke + 100gr utetäcke + magplatta.
 
Norrlandsvinter här, helt ljuvligt :love:

5-10 minus. Inte mkt vind. Torr luft. Bäst.

Hästarna har samma de haft hela vintern (byte typ rakt av från 100 g ute till stalltäcke+300 pga vädret): 200 g stalltäcke o ute läggs det på ett täcke. Min 300 g helhals o andra ca 300 g halvhals.

Hade det funnits en magplatta som täckte precis hela magen o satt tajt hade jag velat testa det på min när det blåser. Han har tur som inte är så djup i förhållande till rygglängd så täckena går ändå runt magen rätt bra men det är väldigt stor skillnad när man har dubbla täcken.
 
Vi har väl 5-10 minus också, mina har 300 grams halvhalstäcken, är oklippta. Antagligen helt i onödan, men jag sover bättre om de är påklädda:angel: de går ju ute 24/7, så annars vaknar jag på natten och oroar mig:nailbiting:
 
Här är det nu mellan -5 till-15 beroende på när dygnet.

S gammal filtklippning har 300g täcke
T är oklippt men börjat tröttna på att maten går till att hålla värmen än att hålla hullet så hon har nu fått ett 200g täcke.
 
Varierande temperatur men runt 10-20 minusgrader.
Hästen hade ett 300 g vintertäcke men det blev för varmt, han går med typ 200 g nu.
Oklippt och bor på lösdrift, fri tillgång till grovfoder.

Enda anledningen till att han har täcke är att han är lite tunn i hull och jag vill inte att han ska tappa mer.
 
De senaste dagarna runt -10 på dagen och inte mkt vind, mitt oklippta varmblod har fortfarande 100g med halvhals och inget talar för någon ändring.
 
Jag börjar bli riktigt rådvill ang min 6-åring som verkar vara en riktig fryslort. Idag omkring -10 grader och hon stod med 500 g stalltäcke m magplatta, plus 200 g utetäcke med helhals. I mina ögon är detta mycket täckning, men trots det verkade hon frusen och hade rest pälsen på rygg och rumpa när jag tog in henne.. Kan tilläggas att hon är oklippt (men tunn och fin päls). Fick på sig ytterligare ett 100 g stalltäcke underst idag eftersom hon verkade frusen... Pigg och fräsch i övrigt och har fri tillgång på ensilage medan hon står inne (vilket är i utebox), ute ca 8:30 - 16 och får då ett mindre mål i hagen (mer foder där ej möjligt pga hagkompisar). Hoppas på lagom varm och avslappnad häst när jag kommer i morgon!
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
367
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp