Vad har folk på kontor för kläder egentligen?

Arbetar på myndighet. Min klädstil varierar stort med humör och väder. Kjolar, klänningar, jeans, t-shirt, ulltröjor, skjortor, blusar, chinos, kostymbyxor, kavajer... jag har allt möjligt på mig och i olika kombinationer. När jag ska ut i fält eller på byggarbetsplats är det skyddsskängor, friluftsbyxor, varselkläder och hjälm.
 
På min arbetsplats är vi i runda slängar en sisådär 1 000 statstjänstemän. Vi leker kontor hela dagarna. Några har kostym. En del andra jeans, t-shirt och gympadojor. Och så allt däremellan. Det beror ju på vad man har för uppgift och egen stil. En del behöver ha kostym med hänvisning till att de endast jobbar mot ekonomiavdelningarna på större företag. En del andra använder t-shirt och skyddsväst för att de jobbar mot den organiserade brottsligheten. Själv har jag samma kläder nästan varje dag. Dvs jeans, skjorta, kavaj.

Låter som att du jobbar på kronofogden :D
 
Jag arbetar kommunalt och hur folk går klädda varierar. De som sitter i vårt huvud- kommunhus är nog lite mer propert klädda än övriga. Samma sak förvaltningsledning och de som dagligen arbetar med dem. Hos oss övriga varierar det väldigt. Det beror helt på vilka man träffar i sitt vardagliga arbete, vad man jobbar med och vad man själv känner. Vi har ingen klädkod mer än att vi förväntar oss att se hela och rena ut. Så här finns allt från jeans och t-shirt till kavaj beroende på.

Själv klär jag mig väldigt olika, det beror lite på vad jag skall göra under dagen, vilka jag skall träffa eller vilka möten jag ska på. Jag bor relativt ofta i stickade tröjor såhär på vintern för att inte frysa ihjäl, används med kjol, klänning eller jeans. Händer att jag kastar på mig en kavaj men det är sällan.

Tror det är svårt att generalisera vad man har på sig "när man jobbar på kontor". Finns ju ofantligt många olika typer av verksamheter som utgår från ett kontor. Alla kontor är ju inte i en klump. Ser heller ingen vits med att "klä upp" sig om man endast sitter på sin kontorsplats hela dagarna och arbetar. Om man inte vill såklart :)
Jag jobbar i ett kommunhus och det är politikerna som är mest propert klädda (såklart) :D efter dem känns det som att man klär sig efter lönegrad, ju högre lön ju mer "propert". Förutom IT-avdelningen, de kan gå i t-shirt :p
Jag tillhör husets råttor (aka vaktmästare) och har arbetskläder, ibland är det skönt att slippa behöva tänka på vad jag ska klä mig i. Speciellt när jag brukar bara klä mig i mjukisbyxor så här års :angel:
 
Det vederbörande trivs med.

Jag har idag stretchjeans, en prickig omlottblus, grå kofta och en sjal.

Men det finns alla varianter och några till. Från träningstights till kostymbyxor och blus/skjorta. Kostym syns inte till.

Nivån ligger på hel och ren men sen om man vill ha jeans, t-shirt, tights, hoodie etc lägger sig ingen i.

Statlig stor myndighet. Mycket stort kontor.
 
Jag jobbar i ett kommunhus och det är politikerna som är mest propert klädda (såklart) :D efter dem känns det som att man klär sig efter lönegrad, ju högre lön ju mer "propert". Förutom IT-avdelningen, de kan gå i t-shirt :p
Jag tillhör husets råttor (aka vaktmästare) och har arbetskläder, ibland är det skönt att slippa behöva tänka på vad jag ska klä mig i. Speciellt när jag brukar bara klä mig i mjukisbyxor så här års :angel:

Absolut finns det en viss sanning i det. Jag är "vanlig" tjänsteman och klär mig därför lite lagom propert men lägger inte så stor vikt vid det. Ibland tycker jag det är roligt att klä upp mig och ibland orkar jag inget mer än jeans och en sticka tröja. Men ja, kläderna följer nog i stor grad hierarkin och lönen i ett kommunhus ;)
 
Apropå alla klädtrådar nu :D :
Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen "kontorsmänniskor" (konsulter, projektledare etc.) för kläder på sig på jobbet? Vad har ni som jobbar på kontor för något på er? :D

Mitt praktikföretag sitter i ett större "landskap" med ett antal andra företag. Har inte exakt koll på vad de andra sysslar med, men skulle lite försiktigt vilja sammanfatta det som kategorierna "innovativa tech-företag", "HR&PR konsulter" och "medie-/produktionsbranschen". Är helt klart mansdominerat, skulle tippa att ca. 80-85% av alla i landskapet är män (åtminstone av de jag ser/träffar), och "män 20-35 år" är den helt klart största gruppen. De kvinnor jag träffat är företrädesvis i samma ålder. Vad jag vet, är det öht få personer över 40 här.

Sagt i all välmening; folk är väldigt avslappnat klädda. Med betoning på "väldigt". :D
(Åtminstone jämfört mot vad jag hade förväntat mig!)
Min stil, tillika det jag känner mig bekväm med och använder till vardags (oavsett om det är skola, praktik, mingel etc!) består av:
- Stram knut, hästsvans eller fläta
- Kritstrecksrandig skjorta
- Mörk kavaj, inte sällan kritstrecksrandig den med
- Mörkblåa eller -gråa highwaistjeans.
- (Mörka kostymbyxor om det är något särskilt!)
- Jordphurs-liknande skor
Enligt mig enkelt, stilrent och otroligt gångbart.
På kontoret sett, är jag uppklädd till tänderna, och mer därtill. :p

Vanligt förekommande plagg här:
- Stickade oversize-tröjor
- Hoodtröjor
- T-shirt med mönster/tryck
- Ljusa/slitna jeans
- Mjukisbyxor
- Gympaskor

Tog med mina reflektioner från tåget hem till middagsbordet och frågade det konservativa stilproffset no. 1 aka. datakonsulten (pappa!) om detta. Till och med han menade att det har mjuknat lite, man behöver inte ha full kostym för att man är på ett kontor längre, och det har inte han heller (han kör typ samma motsvarande outfits som mig, fast mindre kritstrecksrandigt! :D), men han tyckte definitivt att det verkade som att många här hade en "härligt avslappnad stil" som han uttryckte det. :up:

Nu kanske det är jag som är konservativ och färgad av äldre ideal, men jag föreställde mig att man på kontor om inte typ skjorta och mörkare byxor, åtminstone hade en enklare blus som tjej, lite elegantare V-ringad tröja som man (eller tjej för den delen också!), och enklare kjol eller mörkare jeans?
Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att ovan nämnda plagg skulle vara såpass vanligt förekommande på ett kontor som framförallt inrymmer tidigare nämnda sektorer? Har alltid föreställt mig kontor inom det privata näringslivet som ganska "konservativa", man ska se "representativ" ut etc? Men det kanske alltså har luckrats upp på senare tid? :D


Förtydligande! Ovan nämnda är absolut inte ett nedklankande på något sätt, är bara så faschinerad över att det är accepterat att vara så "avslappnat" klädd på kontor, något jag aldrig i hela mitt liv hade kunnat föreställa mig innan jag såg det med egna ögon! :D :up:
Njaej, just nu tight V-ringad långärmad topp (röd plommon) över en tight rundringad t-tröjetopp i näraliggande färger (typ röd plommon). Svarta strumpbyxor, svarta stövlar (rejäla, rund tå, mocka), buteljgrön knälång A-linjekjol. Och över alltihop helt ärligt en mysig ullig stickad poncho i fårgrått (stickad av någon konsthantverkstickare) för det är iskallt här.

Annars jeans och typ samma, med kanske en sjal i tunt vävt naturfärgat kashmir, eller grått ylle, eller ngt. Jeans och stickad tröja är det vanliga här på typ alla. Killar kan dra till med ngn tunn V-ringad eller en blazer.

Jag skulle kunna komma i trasiga jeans (när det är mode på det... helst om de är köpta trasiga) och en munkis och ett par jättefula vinterkängor utan problem. Eller rumpkort solklänning om det vore så. Men inte trasig munkis... och inte vibram fivefingers :rofl: (Om ett amerikanskt besök skulle råka komma förbi kan det hända att chefer försöker antyda att vi ska försöka se "normala"ut...)
 
Jag jobbar med bokföring på mindre bokföringsbyrå, har lite kundmöten då och då men sitter mest i mitt kontorshörn. Hel och ren är en självklarhet men jag har oftast ”snyggjeans/byxor” top/blus och kofta eller klänning. Inte för uppklätt men heller inte vardagsmys/hundförarbrallor även om det hade varit najs:)
Kritstrecksrandigt är det ingen som har, inte cheferna heller.
 
Välkommen ut i världen @Dressyrtjejen_97 :)

Det finns lika många "kontorskläder" som det finns konstorsmänniskor.
För egen del har jag nog klätt mig ungefär likadant oavsett var jag jobbat. Dvs propert - hel, ren och anständig.

Det enda som ändrats är att jag sedan jag började jobba med invandrare helst inte har helt bara axlar och överarmar och ingen djupare urringning.
Jag går oftast i lösa byxor, topp eller blus och skor med klack. (jag kan inte gå normalt utan klackar....) Samt örhängen!

Ska jag stå så att människor har sina ögon på mig - kramför klass eller vid mikrofon etc - så klär jag mig vilsamt för ögat. Dvs inga väldigt brokiga mönster.
 
Jag jobbar på ett kommunkontor med flera hundra anställda. Det är väldigt långt mellan kostymerna.

När jag jobbade på ett annat ställe hade jag en kavaj i ett skåp för nämndmöten, men det slipper jag här.
 
Hos oss är det mest "helt och rent" som gäller, mycket mer avancerat än så blir det inte eftersom vi nästan bara träffar varandra. Jag har oftast mörka byxor och blus/tunn tröja på sommaren/våren och mörka byxor med någon slags stickad tröja på hösten/vintern. Klänning/kjol ca 2 gånger i månaden, men inget tjusigt. Jag har nog lite finare kläder på jobbet än på fritiden, men det mesta funkar på båda ställen. Skulle inte gå till jobbet i hoodie, slitna jeans eller gympaskor - det är fritidskläder för mig.

Min chef påminner på många (!) sätt om Lord Grantham och går klädd i vit skjorta, kostymbyxor och en tweed-väst med rött siden på baksidan varje dag. Ibland komplett med tillhörande kavaj, beroende på temperatur. Och så har han alltid en Stetson- hatt med en fjäder i, samt lång beige rock och dyra skor. Men det är mest bara för att det är hans stil, jag tvivlar på att han ens äger ett par jeans!
 
Min chef påminner på många (!) sätt om Lord Grantham och går klädd i vit skjorta, kostymbyxor och en tweed-väst med rött siden på baksidan varje dag. Ibland komplett med tillhörande kavaj, beroende på temperatur. Och så har han alltid en Stetson- hatt med en fjäder i, samt lång beige rock och dyra skor. Men det är mest bara för att det är hans stil, jag tvivlar på att han ens äger ett par jeans!

Underbart! :D Det är lite samma här, inte klädstilen i sig då men att kontorskläderna speglar vad som bärs privat. Jag äger exempelvis inga blåa jeans, eller en hoodie.

Min chef ser ut som att hon just gått ur sängen :D Håret åt alla håll med en klassisk liten tupering baktill från kudden, alltid osminkad, ibland till och med tandkräm kvar på kinden. Kläderna vette tusan hur hon sätter ihop ibland. Hon har fullt upp, kan man säga, med småbarn hemma och vårt företags mest intensiva år. Hon är grym som lyckas med allt, och förstår att utseendet inte direkt är prio just nu :p

För övrigt så la jag märke till på ett verksamhetsmöte här om veckan att nästan ingen sminkar sig. Av 17 kvinnor så är vi två som sminkar oss lite, en som sminkar sig lite mer och resten var osminkade (nåväl, utefter vad ögat kan se). Det var kul att se att det inte är norm hos oss, och också kul att inse att det tagit mig flera år att lägga märke till.
 
Jag ser det där med ”jobba på kontor” ibland på buke och jag förstår det inte riktigt, själv har jag inte sagt så sedan jag var liten. :D Det finns ju väldigt lite enhetlighet i kontorsjobb, mer än att det pågår inomhus och att datorn är ett viktigt arbetsredskap. Klädmässigt är väl enda gemensamma faktorn att man inte jobbar i ytterkläder. Jämför spelutvecklare och advokater och kontrasten kunde nog inte vara större.

Jag jobbar i kontorsmiljö och runt mig ser jag allt från brokig skjorta och cowboyhatt till Guccisneakers och Rolex.
Det där har jag också tänkt på. Och tänkte på när jag svarade. "Kontor" är väl ungefär "stillasittande jobb med dator". Dvs både banktjänstemän och skönlitterära författare jobbar på kontor.
 
Jag jobbar på ett kommunkontor med flera hundra anställda. Det är väldigt långt mellan kostymerna.

När jag jobbade på ett annat ställe hade jag en kavaj i ett skåp för nämndmöten, men det slipper jag här.

Jag har också som tjänsteperson jobbat med presentationer för nämnder (och andra typer av politiker) men skippade alltid kavajen just den dagen, lite i protest :D
 
IT-avdelning på tillverkningsindustri. Jag har jeans och en tunika för det mesta. Ensam kvinna i min grupp men de flesta på avdelningen har jeans och t-shirt eller typ rutig skjorta.
 
Underbart! :D Det är lite samma här, inte klädstilen i sig då men att kontorskläderna speglar vad som bärs privat. Jag äger exempelvis inga blåa jeans, eller en hoodie.

Min chef ser ut som att hon just gått ur sängen :D Håret åt alla håll med en klassisk liten tupering baktill från kudden, alltid osminkad, ibland till och med tandkräm kvar på kinden. Kläderna vette tusan hur hon sätter ihop ibland. Hon har fullt upp, kan man säga, med småbarn hemma och vårt företags mest intensiva år. Hon är grym som lyckas med allt, och förstår att utseendet inte direkt är prio just nu :p

För övrigt så la jag märke till på ett verksamhetsmöte här om veckan att nästan ingen sminkar sig. Av 17 kvinnor så är vi två som sminkar oss lite, en som sminkar sig lite mer och resten var osminkade (nåväl, utefter vad ögat kan se). Det var kul att se att det inte är norm hos oss, och också kul att inse att det tagit mig flera år att lägga märke till.
Samma här! Tänker alltid att jag skulle vilja köpa mig ett par vanliga blåjeans, men det blir liksom aldrig av. Förmodligen för att jag inte behöver några :p

Det är för övrigt likadant med sminket hos oss, vilket är jätteskönt! Vi är i och för sig bara 5, men det är så att jag nästan känner mig mer obekväm/annorlunda med smink än utan :D
 
Min syrra jobbar som upphandlare på stort internationellt företag i London. Hon äger inga byxor alls. Liksom noll. Ja strumpbyxor förstås men inga leggings eller så.

Men det är nog hennes personliga grej. Hon fiskar, hugger ved och vandrar i skogen i klänning också. :laugh:
 
Min syrra jobbar som upphandlare på stort internationellt företag i London. Hon äger inga byxor alls. Liksom noll. Ja strumpbyxor förstås men inga leggings eller så.

Men det är nog hennes personliga grej. Hon fiskar, hugger ved och vandrar i skogen i klänning också. :laugh:
Men vad tränar hon i? Inte klänning väl?
 
Ja, leka kontor, det var så jag såg på det som barn! Jag hade en jättehög med blanketter som jag snott när jag varit med mamma på banken och posten och så kluddade jag på dem och lekte kontor :D

Haha :D fick mig att tänka på när jag var ute och körde shettisen med barnen och frågade: ”ska vi köra uppför backen här så hon får jobba lite?” och sonen som då var 3 år såg lite osäker ut och svarade ”jaa... hon kanske kan låna pappas jobbdator” :D hans generations definition av att jobba är liksom att sitta vid datorn, stackarn har nog aldrig sett en blankett ens :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp