Vad har hänt med bukefalos??!!

Det du beskriver är vardaglig kommunikationsproblem. Oavsett vad vi säger så kommer det att tolkas av den som lyssnar. När det hettar till slutar vi att lyssna till orden och tolkar desto mer. När argumenten tryter tar man till personangrepp. Egentligen är det konstigt att vi blir förstådda öht. Är det någon som förstår vad jag menar?
 
Det jag tycker är mest komiskt, både IRL och här är att de som det hetter till emellan sällan verkar LÄSA och förstöka förstå vad motparten säger i sak, personangreppen kommer liksom emellan och det är lite synd för ofta är det rätt intressanta grejer som kommer fram och iallafall jag får nya vinklar på saker och ting.

Jag måste vara på mitt allra mest blida och medgörliga humör idag, för nu sitter jag återigen och håller med - klokt sagt Xeline.

Allvarligt talat, inte gör det direkt ont att få saker belyst från en helt annan synvinkel än man normalt har? Man behöver ju inte hålla med för det alla gånger, men kanske att man någon gång kan komma på sig själv med att tänka att "såhär kan man ju faktiskt också se det".
 
Näe :confused:

Jodå. Jag förstår precis vad du menar !

Och jag menar att det förekommer både på nätet och IRL ... så att bli upprörd över personangrepp mellan användare är väl inte så mycket att yvas över.
 
Perceptionsproblem har ju alla som inte kan kommunicera. :idea: Det har inte så mycket med attityd att göra. Egentligen.
 
Men de turerna blir väl knappast bättre av att man hänger ut en tränare här?

Alltså, det kvittar hur mycket vi diskuterar och älter det här. det finns lagar som säger att man inte får namnge personer hur som helst på internet. På dessa lagar har sedan Gunnar baserat sina regler.
 
Visst accepterar man att det hettar till men inte personangreppen. Inte skulle jag sitta och kalla mina kollegor "dumma i huvudet" när vi diskuterar med olika syn på saker. Det har jag i stort sett bara gjort med min man och mina föräldrar när jag fullständigt tappat huvudet av ilska några gånger. Personer jag känner mycket väl och älskar. Skulle aldrig falla mig in att göra det till i stort sett totalt okända människor man aldrig träffat i verkligheten. En del här kanske dessutom inte ens har dessa åsikter utan sitter där med hemligt nick och provocerar och så leder det till allmänt tråkig stämning... :( Dessutom är det ju alltid lätt att misstolka saker skrivet på nätet eller i e-mail. Det är inte lika enkelt som personliga möten öga mot öga och det måste man ta med i beräkningen innan man börjar hoppa på folk...att man faktiskt kan ha missuppfattat något i det de skriver.
 
Och du slingrar dig. Varför är det ok att hänga ut vissa men inte andra? Varför går det att iscensätta ett massangrepp mot en ny användare och spekulera i vem det är som kommit tillbaka osv? Varför går det att mana till bojkott mot denna person? Intresserad av fenomenet som sådant, speciellt när många av er som är populära är inblandade.

jag förstår visst skillnaden mot att hänga ut en tränare vid namn, men uthängning som uthängning. Kan jag bli utsatt för en bojkott ifall rätt personer sätter igång det?
 
Egentligen håller jag med dig, men nu har jag redan varit mjäkig två gånger idag och instämt hit och dit värre än Pastor Jansson så nu kände jag ett starkt behov av att säga emot.
 
Just nu är jag mycket besviken på Islandssidan här på Bukefalos. Det verkar vara ok för vissa att köra en hård stil men andra modereras bort direkt.
 
Som annvändare här inne så är man annonym för många, och man kan försvara sig och skriva sin sida av saken.

Att namnge en person, då blir det helt plötsligt mer offentligt, och finns då personen inte här inne på buke, ja då har människan inte en chans att försvara sig!

Jag tycker själv att det är mkt stor skillnad att snacka skit om en person med dens namn (för då är man inte längre anonym), än att snacka skit om en person som är anonym genom sitt annvändarnman!!
 
Jo men när du blir uppretad går du ju inte till personangrepp utan ställer bara provocerande frågor (ofta sakligt) som får motparten att tänka vare sig han/hon sedan håller med eller ej... :)
 
´
Teoretiskt tror jag att det skulle gå att bojkotta dig, men inte praktiskt. De som blir bojkottade på det viset är ofta nya användare som retat upp nån det första de har gjort. Du har varit här så länge att man har nog mer överseende med dina fel och brister !

En grej som fascinerar mig också är den långsintheten. Man kan ha en diskussion om något och så helt plötsligt kan ANDRA trådar dyka upp som exemplifiering på den enes eller den andres dumhet. Myckligt lustigt. Det blir lixom lite "du är dum i huvudet för du skrev si och så i en annan tråd" - som inte ens behöver ha med ämnet att göra ! Har man haft en annan åsikt en gång i en het diskussion så är man dum i huvudet för alltid.
 
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.
Så står det i de regler Gunnar har skrivit. Därför togs tråden på hoppning bort.


Att bojkotta vissa användare är väl helt ok? Det är ofta någon sagt "-skit i vad h*n skriver," till mig. Det har du t.ex. gjort under årens lopp. Om du sen kallar det bojkott eller ej, det vat jag inte. Frågan är ju om det inte är bra mycket bättre att göra det änn att tjaffsa på.
 
En anledning till att vilja ha med ryttarens namn anser jag är, att många ofta och i beundrande ordalag berömt ryttaren i fråga.

Jag har tex tränat för en A-tränare som behandlat mig MKT illa. Denne har faktiskt mobbat mig, ngt jag ALDRIG vare sig före eller efter varit med om.
Om då jättemånga berömmer den tränaren, berömmer dennes enormt pedagogiska gåva, säger att den alltid är juste osv, och sedan rekommenderar ngn att börja träna för denne, då KLIAR det ju i fingrarna på mig att säga emot! :crazy:
Nu har det iofs inte inträffat än, att så många berömt denne tränare, men 17 vad jobbigt det skulle bli OM det hände! :crazy:

Jag tror du kan sprida dina erfarenheter och skydda andra utan att nämna namn. Det räcker med att berätta att det finns tränare som mobbar sina elever, ingående beskriva hur mobbingen går till, framför allt hur den börjar och hur det känns. Alla som har läst/hört dina ord borde känna igen signalerna när de själva blir utsatta för samma sak. Då ringer det förhoppningsvis en varningsklocka och ryttaren tänker: "Men herregud, det här är ju precis samma sak som kopparberg berättade om. Vad bra att hon varnade mig. Nu ska jag inte ta mer skit!"

Det finns en poäng med att beskriva beteendet istället för namnet: Det kan nämligen finns många fler än en enda känd tränare som beter sig på detta dåliga sätt. Genom att beskriva beteendet blir folk uppmärksamma på det istället för att strirra sig blinda på namn. :)

Är du säker på att du främst vill skydda andra? Kanske är du så sårad att längtan att hämnas är det som dominerar? Om man har behov av att peka ut just en speciell person tror jag ofta att det ligger hämndbegär bakom. Man vill liksom slå tillbaka.
 
Jag kan villigt erkänna att HÄMND var ngt som satt fastgjutet i min hjärna i många år efter den händelsen.
Vilket jag till slut insåg skadade MIG SJÄLV mest! Vem mådde dåligt av att hela tiden planera hämnd?! Jodå, jag själv! :o

Så i nuläget är det inte hämnd som gör att jag vill varna andra för att tränaren i fråga inte alls är så bra mot ALLA som denne verkar!
Visst, denne är säkert jättebra till många, men även en FASA till en del uppenbarligen.

Så till en början var det HÄMND som gjorde jag ville tala om för "alla" hur tränaren var.
Men nu har det övergått till att jag vill varna i stället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 390
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
707
Senast: Emmi
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 532
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp