Vad har man för kläder på jobbet?

Regnbågen

Trådstartare
Hej,

Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag är transperson, och klä mig i kvinnokläder istället.

Nu är det så att tidigare jobb jag har haft har jag haft arbetskläder/skyddskläder, men nu ska jag vara på ett kontor och lager, och ska ha mina egna kläder istället. Det blir jobbigt när det inte finns någon strikt kod hur man ska klä sig :D

Hur klär ni er på jobbet, vad kan man ha och vad är big no no?
 
Vad ska du göra på jobbet? Ska du gå mycket? Behöver du kunna röra dig obehindrat? Allt sånt påverkar vilka kläder man ska sikta på, och så är det ju viktigt att de passar din personliga stil så att du känner dig som dig själv även på jobbet.

Du kan googla tex "casual office wear for ladies" och hitta lite inspirationsbilder och kolla om du hittar något du gillar.

Personligen är jag väldigt förtjust i högmidjade byxor, både tajta och lösa, med en snygg blus nedstoppad, ett bälte och sen en blazer/kavaj över om det är kyligt. På fötterna är det en fördel med lågskor om man ska gå mycket, men stilen kan varieras i oändlighet.
 
Jag jobbar på kontor och har klänning eller kjol, för det är det jag är mest bekväm i. Försöker väl undvika allt för urringat och allt för kort.. träffar bara kollegor (har arbetskläder när vi ska ut i fält).
Vad är du bekväm i? :)

Kanske byxor är enklare på lager?
Men någon underdel, sen en t-shirt eller linne och tröja?
 
Hej,

Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag är transperson, och klä mig i kvinnokläder istället.

Nu är det så att tidigare jobb jag har haft har jag haft arbetskläder/skyddskläder, men nu ska jag vara på ett kontor och lager, och ska ha mina egna kläder istället. Det blir jobbigt när det inte finns någon strikt kod hur man ska klä sig :D

Hur klär ni er på jobbet, vad kan man ha och vad är big no no?
Jag jobbar mycket vid dator men även med olika maskiner och har typ samma kläder som jag har på min fritid, dvs jeans och skjorta/t-shirt/tröja. Tofflor på fötterna. Har kanske inte dom kläderna som jag är mest rädd om eller typ vita jeans på jobbet iom att jag kan få oljefläckar och liknande på mig, men annars tänker jag inte särskilt mycket på vad jag har på mig. Är det varmt kan jag ha shorts och linne och är det kallt har jag raggsockor, stickad tröja osv.
 
Jag jobbar på myndighet och vi bör inte vara för avklädda, tänk urringat och korta kjolar med bara ben.
De flesta har kjol eller jeans med tröja alternativt klänning och kofta eller munkjacka om det är kallt.
 
Hej,

Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag är transperson, och klä mig i kvinnokläder istället.

Nu är det så att tidigare jobb jag har haft har jag haft arbetskläder/skyddskläder, men nu ska jag vara på ett kontor och lager, och ska ha mina egna kläder istället. Det blir jobbigt när det inte finns någon strikt kod hur man ska klä sig :D

Hur klär ni er på jobbet, vad kan man ha och vad är big no no?
Jag jobbar på kontor och lager med mycket spring mellan olika arbetsstationer/arbetsuppgifter. Min standardklädsel är leggings och klänning/tunika eller leggings, knälång kjol och topp, kofta eller munkjacka till om det är kallt. Jag har en snyggkofta hängande om jag behöver se mer representativ ut. Jobbar mest i nedtonade sneakers. De leggings jag använder är sportleggings med sidofickor, det är väl lite på gränsen till för informellt men syns inte så mycket under kjol/klänning - de har benfickor som är sjukt användbara för alla nycklar och telefoner jag behöver dra med mig.

I arbetslivet undviker jag urringningar, bara axlar, kläder som är allt för slitna, kläder med budskap, skrikiga kläder.
 
Hej,

Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag är transperson, och klä mig i kvinnokläder istället.

Nu är det så att tidigare jobb jag har haft har jag haft arbetskläder/skyddskläder, men nu ska jag vara på ett kontor och lager, och ska ha mina egna kläder istället. Det blir jobbigt när det inte finns någon strikt kod hur man ska klä sig :D

Hur klär ni er på jobbet, vad kan man ha och vad är big no no?
Jag jobbar på kontor men rör mig ibland ute i labb/verkstad, så goto-klädseln är jeans, topp och tröja/kofta. Absolut klänning och kjol också, men ibland blir sånt opraktiskt eller lite genant ifall jag klättrar på/under grejer. Vi har ingen direkt klädkod utan en får klä sig efter förstånd, typ inte kortkort eller urringat när en träffar kunder. Linne och alltför korta shorts ses oavsett av kön som lite too much, sen blir sån klädsel för kall på ett luftkonditionerat kontor oavsett utetemperatur.
 
Jag har byxor och t-shirt/tröjor för det mesta, ylleklänningar ibland på vinter. Klä dig i vad du trivs med helt enkelt.
 
Spännande och kul med så mycket nytt! :heart Jag började på ett nytt kontorsjobb för ett tag sedan och försökte klara mig med så få och billiga förhandsinköp som möjligt, väldigt neutralt och via Sellpy. Sen kollade jag av vad de andra hade (det var en väldig bredd bara i "mitt" team) innan jag köpte något mer. Frågade runt lite också om hur chefen och några till tyckte.

Nu såsar jag runt i hoodie, mjuk men tight kjol, svarta tights och sneakers 99% av tiden för det trivs jag i och det är "tillåtet" på min arbetsplats. Men andra tycker att det är kul med piff, så de kör på det!
 
Nu har jag arbetskläder ala blåkläder.

Skulle jag jobba på kontor så linne byxor, linne top/blus, stickad tröja vid kallare väder och bekväma skor att stå och gå i.
 
Vad man har för kläder på jobbet beror ju helt på vilket jobb man har, men har man inte specifika arbetskläder som krav så kommer man väldigt långt på "hel, ren och prydlig".

I ditt fall, så hade jag valt byxor och nån snygg topp/blus/t-shirt/linne och evt tunnare kofta till det vb.
 
Åh men vad roligt med nytt jobb och att få börja om och hitta sin stil! Finns ingen klädkod kan man spana runt lite vad andra har på sig, och prova sig fram till vad man trivs i och känner sig fin och bekväm i. Jag jobbar på kontor och har ibland klänning eller kjol, annars mycket byxor med blus till, kofta över om det är kallt. Snygga sneakers, loafers, ballerinor eller stövlar/boots beroende på klädsel och väder.
 
Jag brukar ha jeans och min norska kofta pga fryser 😁 Står mest still.
Har jag inte koftan på mig har jag T-shirt/pikétröja från jobbet (vit, jobbar på sjukhus).

Jobbar på kontor och vi sekreterare har ganska fri klädsel.
 
Jag har även alltid tyckt om jeans och kavaj med blus under. Önskar så att jag kände mig hemma i det för jag tycker det är så snyggt men känns inte som jag när jag har på mig det.
 
Är jag ute har jag varsel men sitter jag på kontoret har jag kostymbyxor, t-shirt/linne och någon tröja eller knälång klänning beroende på väder.
 
Jeans eller slacks, t-shirt/topp och kofta i någon form är vad jag har på mig. Om jag känner för det kan jag ibland ha klänning och kofta. Hos oss är det alltid kallt så har alltid kofta och inte sällan även linne under toppen/tröjan.
 
Jobbar i vårdyrke men är civilklädd. Huvudsakligen stillasittande jobb men träffar mycket barn vilket ibland innebär golvkontakt. Detta i kombination med kyliga lokaler gör att klädvalet oftast faller på långbyxor, t-shirt och tröja i inte allt för ömtåliga material.
 
Hej å tack för alla underbara svar :heart

Nu är jag igång på jobbet och vet mer vad jag ska göra. Jag är anställd på ett företag som sysslar med hushållsnära tjänster, mestadels hemstäd och trädgårdsarbete, men även städning på företag med. Och mitt jobb är inbokning av jobb, inköp och lite lagerhållning.

Jag kommer även få vara ute på jobb ibland när det behövs, och har fått åka och hämta ut riktiga arbetskläder också. Men finns bra möjligheter att byta om på kontoret, så ska jag göra något som kräver bättre klädsel kan jag lätt byta om. Så den här veckan har jag kört både jeans, leggings och träningstights och det har fungerat bra.

Är lite sugen dock på lite bättre byxor med bra fickor, för det är ju verkligen den stora nackdelen har jag märkt med kvinnokläder jämfört med manskläder.

Har tittat lite på Revolution Race, någon som har erfarenhet av dem? Är deras byxor, jeans och tights bra?
Eller har ni tips på andra bra byxor med bra fickor.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp