Vad har ni betalat för er bil?

Sv: Vad har ni betalat för er bil?

Köpte min Opel Vectra 2,6 V6 för drygt 1 år sedan. Den är uttagen 2002 och hade när jag köpte den bara gått 8500 mil :) Priset var 29.000 kr inklusive montering av dragkrok och kamremsbyte.

Den har fungerat utmärkt som dragbil. Har fått byta avgassystemet på den i år. Hade nog inte vågat köpa den utan min bilkunnige sambo :p

Vi har en Skoda Octavia Scout, 2011, älskar den lilla raringen.
0kr i inköp, en gåva.

Köpte förra måndan en Subaru Outback -02 . 209hk 6:a 16 300 mil för 55 000 ...tycker det var ett bra pris

Fast äldre bilar har ju betydligt mer negativ påverkan på miljön än nyare?

Ja den myten hålls vid liv och vårdas ömt av miljömupparna i regeringen. Sanningen är den att en gammal bil sliter inte mer på miljön än en nyare, det kostar ju inte "gratis" när en fungerande halvgammal bil ska malas ner för att bli en ny. Har man sett den verksamheten från insidan så inser man att även en gammal trött halvrisig kärra är ett lyft för miljön att behålla rullande så länge det bara går.

Volkswagen golf kombi V5 från 2000. Gav 23 el 24 tusen och den hade gått 23 tusen nåt. Nöjd med den. Fått byta bromsklossar och rem kring generatorn samt ett bromsok bak.
Centrallåset var lite vajsing med. Säljaren skulle fixa till det och det fungerade bra. Tills jag låste upp på passagerarsidan. Då strulade det igen. Men nu har det hållt sig.

Saab 9-5 Aero, -05. Gått ca 14 000 mil när vi köpte den i förra vintern, nu har den tuffat upp till nästan 18.000... 50.000 fick vi ge, familjepris då det va min pappas bil.
Nöjd och den är rolig att köra :D en lampa har gått sönder, samt blinkersglaset har spruckigt. Annars inget värre än det man gör med jämna mellanrum (byta tändstift, olja/oljefilter, bromsskivor)

Audi a6 2.0 tfsi 09 hade gått 11000 när jag köpte den för 136k i somras.

VW Jetta DTI, 2013. Hade gått tio kilometer, alltså splitterny. Ungefär 21 000 dollar. ÄLSKAR den. :love:

*kl*

Har en Volvo 940-92, den har rullat aktningsvärda 37.000 mil lite drygt. Köpte den för ca ett år sen för 7.000:-, då nybesiktad, nyskattad och med fina sommar och vinterdäck. En bil som passar mig väldigt bra:D. Var på bilprovningen häromdagen och det enda som behöver fixas är bromsarna bak som är slitna, helt godkänt tycker jag:).

(Har en fåfäng tanke att köpa typ en ny Dacia el Kia om nåt år.)

Jag har en Hyundai Sonata Exclusive -05. Köpte den- 07 för 150' när den gått bara 4000 mil.

Nu har den passerat 14' mil och tuffar på. Jag har fått kosta på den i år eftersom ACn la av. Servar den på märkesverkstad och jag tror (ta mig inte ur villfarelsen... :D ) att det lönar sig i längden.

Jag älskar min bil.

Den ligger som ett strykjärn på vägen, körglädjen är stor och vill jag köra om är det bara att stampa så sticker den. Det är en milslukare.
Den enda nackdelen är att det inte sitter någon dragkrok på den. Den skulle få dra 1700 med mitt E-kort.

i sommar har jag hittat några få rostbubblor på kanten till hjulhuset. Det går snabbt att slipa ner och fixa till. Syns inte om man inte sticker in huvudet där och tittar.

Volvo S40. -10, diesel, hade gått ca 2500 mil när jag köpte den för snart två år sedan.. gav SEK 170 000, behövde en snål och i mitt tycke "säker" bil. Min gamla japanare hade gett upp vid 25 000 mil och det var dags att byta.

Är hyffsat nöjd med denna, den har nu strax gått 8000 mil, mycket bränslesnål men EXTREMT dyr i service (som sker på märkesverkstad för att garantierna ska gälla). :banghead::rage: Kommer dock att fundera både en och två gånger innan jag köper Volvo igen pga de BRUTALA servicekostnaderna. O_o har nog lagt ut ca SEK 12 000 på service under denna tiden, för ca 6 månader sedan betalade jag SEK 7000 för en service, jag höll på att få hjärnsläpp när jag fick summan.. :wtf:

Det får nog bli en "japan" nästa gång. :)

Biltrådar är alltid roliga!
Passat Alltrack tdi 4motion DSG brutto uttagen ny maj -12. Bruttopris ca 370k tjänstebil så blir några tusen i månaden netto.
Audi Allroad 2,7t -01. Inköpt beg -10 för 55k
Mercedes Geländewagen -83 (som jag) svår att prissätta på något sätt

Knapp

Mitsubishi Galant V6 -99. Köptes för 2½ år sedan för 13.500 kr. Vinterdäck och sommardäck ingick. Hade gått ca 18.600 mil. Dock var det dags för kamremsbyte som var ganska dyrt (ca. 9000 kr), och har bytt lite slitdelar (men det får man ju på alla bilar). Nu, över 4000 mil senare är jag fortfarande så otroligt nöjd med min bil. Den är otroligt rolig att köra också och jag vill inte byta bort den mot något. Går som en klocka och strular aldrig, inte ens vid kallstart de gånger det varit under -20.:love:

Edit: Måste tillägga också att jag har alla besiktningspapper på bilen, och den har gått igenom med blanka papper år efter år (förutom ett år då en lampa tydligen inte funkade, småfel:P). Helt fantastiskt! Och jag räknar kallt med att den får blanka papper även nästa gång:)

Senast ändrad:

Vi kommer förmodligen att köpa en Volvo V70 2,4 -01 som har gått 24 000 mil för 30 000. Bakrutetorkaren fungerar inte(vilket inte är några problem för mig, det är jag van vid :p), annars är den i bra skick även vad gäller fel som är vanliga på modellen.

Det känns alltid nervöst att köpa bil, som någon skrev så vet man att det kommer bli ett svart hål, frågan är bara hur stort... :nailbiting: Men jag hoppas att det här kan bli en trotjänare ett tag framöver.

Jag ska sälja min Mitsubishi Galant V6 -98 nu för några tusenlappar... Den har gått lika långt som din och förutom kamremsbytet så är det annat som behöver fixas så att det inte känns värt för mig att lägga de pengarna på den. Lite trist, för det är en jätteroligt bil att köra! Så jag hoppas nästan att någon hemmafixare vill ha den, annars är alternativet reservdelsbil eller "kör tills den dör"-bil.

Just kallstarterna håller jag med om, aldrig några problem! Aldrig några motorproblem heller, det är andra saker som slitits ut och det blir så dyrt för mig att fixa att det känns vettigare att köpa en annan bil. :(

Åh, vad trist. Men jag förstår dig. Själv fasar jag för att spindellederna ska bli kassa, då får man byta hela länkarmarna fram, och det är relativt dyrt tyvärr. Får se vilket beslut jag tar den dagen det händer. Även om man gillar billen tokmycket, så får man ju inse när det inte är värt det längre, hur rolig bilen än är.

Dock är en framtida dröm att importera en VR4, den är likadan som våra Galanter, bara det att den har 4-hjulsdrift och Twin turbo. Den måste ju vara helt underbar att köra!:love::p

Spindellederna har jag fixat, har haft bilen rätt många år och kört 10 000 med den. Det är rätt mycket som behövts åtgärdats men det har ändå känts rätt ok så länge bilen i allmänhet varit i ok skick men nu har det blivit för mycket i och med att rostskyddet är så dåligt att det hela tiden är nya saker som kommer.

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Hermelin
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: MissFideli
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?