Vad har ni betalat för er bil?

Sv: Vad har ni betalat för er bil?

Volvo 940, 97a som gått ca 24500 mil. Pyttelite rost på ena dörren, annars så gott som felfri både på in- och utsida. Underbart skön att köra. Köpte den för 18000 kr för ca en månad sedan, inklusive dubbdäck. Begärt pris var 20000 kr, men vi prutade ner den ett par tusenlappar pga att vi tyckte att det såg ut som om dragkroken behövde bytas, så det har vi fixat på den nu.

Många biltrådar nu, jag vet. :D

Vad kostade er bil? Märke och miltal när ni köpte den? Är ni nöjda med den?

Jag har idag köpt mig en Kia Sportage och hoppas att den vill rulla måååånga mil med mig. :)

250000kr.
Subaru Legacy outback -12, gått 2600mil när jag köpte den i mars. Dieseldriven.
Bra dragbil, pigg och bra driv att köra med och utan släp efter. Snygg design, bra bagageutrymme.

Volvo S70 TDI-98 köptes december 2012 för 20 000 kr + en sunkig V70 2.0 bensinare i inbyte. S70in hade gått 22600 vid köpet och var nybesiktad, vinterdäck, sommardäck m.m. Har inte haft några som helst problem med den och den har hitills gått 4000+ mil sen inköpet. Riktigt fint skick.
Blankt papper på besiktningen för nån v sen :)

Köpte även en grön äkta Volvo 855 T5R -96a för några månader sen för 6000, sades att luftmängdmätaren var trasig. Bytte den men den går iaf inte. Så den får nu stå till våren då mina privata mekar ska kolla felkoder o ställa kammarna rätt ;) Inte nöjd med att betalat 6000 då bilen är misshandlad både in o utvändigt.. men men är ett långtidsprojekt så! Har förövrigt inget garage därav vintervilan.

Saab 9-3 sportcombi köpte den för 5 år sen då hade den gått 3000mil och kostade 125000:-
Nu har den gått 18000mil och jag är kanonnöjd med den men det är dags för en ny (nyare) bil.

Nästa bil kommer att få kosta ca 250000:- har jag tänkt mig.
Blir nog en BMW men kanske en Volvo.

En fråga till er som köper nya bilar - VARFÖR köpa helt nya bilar?
Bara att köra bilen ut från butiken gör att bilen sjunker nästan hälften i värde... Varför inte köpa 1-2 år gammal bil istället som inte sjunker så drastiskt i värde om ni nu vill sälja den?

Det är väl en himla tur att det finns de som vill köpa ny bil så att vi andra har bättre begagnade att köpa! Annars skulle Sveriges bilpark aldrig bytas ut utan skulle bara bli äldre och äldre. Någon måste ju köpa de nya liksom...

En fråga till er som köper nya bilar - VARFÖR köpa helt nya bilar?
Bara att köra bilen ut från butiken gör att bilen sjunker nästan hälften i värde... Varför inte köpa 1-2 år gammal bil istället som inte sjunker så drastiskt i värde om ni nu vill sälja den?

Hej, vi är gamla, bor på en gård, beroende av bil. Vi hade kört vår Volvo 245a från 1993 i 18 år, den började kosta, ny fläkt, ny bensintank … så vi tänkte att nu ska vi köpa en vår sista bil innan vi dör, en enkel bil utan elektroniska finesser men med plats för 2 STORA hundar, en shoppingbil, en bil för närtransport till doktor o tandläkare , ingen långfärdsbil och då tyckte vi att vi kunde unna oss en helt ny bil som vi hoppas ska vara problemfri under närmsta 5-10 åren, sen får dödsboet fixa avvecklingen av bilen ifråga.

För att hålla Sverige på fötter och arbetslösheten lägre ska man konsumera mera, vi tror att vi gjort en insats där genom att stimulera nybilsförsäljningen som varit trög en tid. Och vi trivs med vår nya bil.

Att dom skulle sjunka halva värdet är ju inte sant? Jag fastnade för en modell som var sprillans ny, när jag köpte min hade modellen rullat i drygt 6 månader på vägarna. Fanns i princip bara demobilar att köpa begagnade här i Stockholm då och jag fick min för samma pris som de kostade. Dessutom har jag mer nytta av garantier och förhoppningsvis slipper jag verkstadskostnader.

VARFÖR köpa helt nya bilar?

Det gör man för att få exakt den bil som man vill ha.
En ny bil beställer man med den utrustning som man önskar.
På begagnatmarknaden så får man ta vad man hittar.

Så om man har råd så är det säkert jättekul.
För min egen del så är inte bil viktigt på det viset.
Det räcker med att den fungerar och det gör ju de flesta bilar.

Dessutom har jag mer nytta av garantier och förhoppningsvis slipper jag verkstadskostnader.

Ja alla kan ju inte ha egen verkstad, som jag har, och kunskap att tillverka dom reservdelar som inte finns lösa (lager till turbon tex.) eller är för dyra, eller tid och kunskap att skruva själv. Sen har ju inte alla intresset heller att gräva sig ner i problemen utan överlåter dom åt andra istället.

*Hoppar in från ungdom*

Köpte en Saab 9-3 2,0T SE 185hk från 2000 i Juni. Bilen kostade mig 6500 kr. Var en massa småfix; igensatt vevhusventilation, spräckt lyktglas i fram, värdelösa torkare, ingen service på 2 år, startmotorn var sliten, AC ur funktion, slitna tändstift. Lite rost på bakskärmar men de får vara. Fixat ena passagerarrutan som inte gick att få ner. Antennen åkte inte upp vid start. Allt som allt har bilen kostat mig 12500 kr, gått 25500 mil. Jag kör en hel del. Startat varje gång, går som en klocka. Bra väghållning. Lädersäten och extrautrustad. Dock pixelfel i displayen. Fulltrycksturbon gör att bilen verkligen kan flytta på sig om jag vill det. Drag är de på den, dragit hästsläp en gång, gick alla tiders. Fick med helt nya sommardäck på Alu-fälg. Ska köpa nya vinterdäck till den nu. Gick igenom besiktining UA i Juli.

Köpte min BMW 328 -97 för 3,5 år sedan (sommaren -10). Då hade den gått 29 000 mil och jag betalade 20 000:- för den.
Den går som en klocka och jag har aldrig varit med om en bil med så mycket körglädje innan.
Nu har den gått knappt 38 000 mil, har bytt en del förslitningsdelar, vilket jag inte tycker är särskilt konstigt, motorn däremot går perfekt.
Hoppas att han ska gå i många år till!

Ja, hade jag haft nån som kunde hjälpa mig, så hade jag gärna behållit Saaben. Men efter att ha lagt typ 30.000 på ett år (bromsar, generatorkol, filter osv) så gav jag upp. Som det är nu jämfört med då, så tjänar jag på min sprillans nya bil, trots att den är fullt belånad.

Senast ändrad:

Det är väl en himla tur att det finns de som vill köpa ny bil så att vi andra har bättre begagnade att köpa! Annars skulle Sveriges bilpark aldrig bytas ut utan skulle bara bli äldre och äldre. Någon måste ju köpa de nya liksom...

Men du behöver ju inte idiotförklara mig.

Att dom skulle sjunka halva värdet är ju inte sant? Jag fastnade för en modell som var sprillans ny, när jag köpte min hade modellen rullat i drygt 6 månader på vägarna. Fanns i princip bara demobilar att köpa begagnade här i Stockholm då och jag fick min för samma pris som de kostade. Dessutom har jag mer nytta av garantier och förhoppningsvis slipper jag verkstadskostnader.

Nej, visst - jag överdrev lite men de sjunker ändå grymt mycket! Köper du en bil för 300.000 kr så finns det nog ingen som kommer kunna tänka sig att köpa den för 299.000 kr av dig dagen efter, då går man heldre och köper en sprillans ny...
Hade den kostat 250.000 kr från dig hade fler nog börjat överväga det hela...

Hej, vi är gamla, bor på en gård, beroende av bil. Vi hade kört vår Volvo 245a från 1993 i 18 år, den började kosta, ny fläkt, ny bensintank … så vi tänkte att nu ska vi köpa en vår sista bil innan vi dör, en enkel bil utan elektroniska finesser men med plats för 2 STORA hundar, en shoppingbil, en bil för närtransport till doktor o tandläkare , ingen långfärdsbil och då tyckte vi att vi kunde unna oss en helt ny bil som vi hoppas ska vara problemfri under närmsta 5-10 åren, sen får dödsboet fixa avvecklingen av bilen ifråga.

För att hålla Sverige på fötter och arbetslösheten lägre ska man konsumera mera, vi tror att vi gjort en insats där genom att stimulera nybilsförsäljningen som varit trög en tid. Och vi trivs med vår nya bil.

Tack för ditt svar! :)

Det gör man för att få exakt den bil som man vill ha.
En ny bil beställer man med den utrustning som man önskar.
På begagnatmarknaden så får man ta vad man hittar.

Så om man har råd så är det säkert jättekul.
För min egen del så är inte bil viktigt på det viset.
Det räcker med att den fungerar och det gör ju de flesta bilar.

Nej, det är klart, vill man ha extremt mycket extra utrustning och i en speciell färg, ja då beställer man ju en ny bil. :p
Jag ser ingen riktig ekonomi i det hela att köpa sprillans nya bilar och ha ett billån på 300.000 kr för att sen byta den och få så lite pengar tillbaka på bilen mot vad den egentligen är värd så det blir en ren förlustaffär att köpa en till ny bil efteråt.

Jag har i och för sig planer på att bli bilförsäljare så jag får väl börja tycka att man ska köpa allt sprillans nytt och skita i begagnatmarknaden.

*kl*
VW Passat -09 köpt -11 för 136000 hade då gått ca 9000 mil. 4-motion och turbodiesel. Inte utrustad till max men det finns det vi behöver. Enda vi saknar är dragkrok.

Ford Focus -05 köpt i år för 35000 och hade då gått 13700 mil. Har ändå länge inte haft några större problem, en lampa med kortslutning och ett läckande rör till spolarvätskan.

Vi är mycket nöjda med båda våra bilar.

Köpte min bil för 105.000:-
En volvo s40 turbo. 2004 års modell. Hade då gått 4000mil (-08).

Supernöjd! Bytte inte ens till en större bil när vi fick barn ;)

Min man köpte sin bil -02. En Volvo 940 från 98. Gav 90.000 kr. Den sålde han sedan till sina föräldrar när han bytte bil 05. Då fick han 75.000 kr för den. Sedan köptes den tillbaka för 2 år sedan och vi gav 10.000 kr för den. Ett väldigt bra familjepris.
Bilen vi köpte 05 är en Volvo 70N från 04. Hade rullat 10.000 mil inom Volvo som hade haft den som tjänstebil och vi fick den till ett väldigt bra pris, 210.000 kr. Den har business+paketet med extra tillval som vinge, integrerad telefon m.m. Idag har den rullat 26.000 mil och funkar finfint!

Snart dags att se sig efter en ny bil och det blir en som är minst ett år begagnad. Min man vet vad han vill ha och modellen kom ut i år, så vi köper väl den om ett år eller två när den är ute på begagnatmarknaden.

Senast ändrad:

Nu kostar ju inte alla nya bilar 300.000, och ekonomi finns det väl inte i nått bilköp om man inte har tur.

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Hermelin
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 148
Senast: MissFideli
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 095
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V