Vad har ni betalat för er bil?

Sv: Vad har ni betalat för er bil?

V70 -02, 30 000mil, köptes för två år sen för 15 000kr.

Besiktiga den härom veckan och enligt besiktningsmannen "pissa den olja", har inte orkat kolla upp det än :o Kan tillägga att den gått 4 000 mil med mej.

Subaru Legacy -05, 21 700 mil, inköpt för tre veckor sen. Pris: 55 000 kr

De dryga 200 mil jag hunnit köra med den så har den varit helt okej. Jag har inte gjort så mycket mer med den än åkt än så länge. :D

Egentligen ar den nog allt som jag gillat med mina tre senaste bilar så nu hoppas jag att den hänger med ett tag.

En fråga till er som köper nya bilar - VARFÖR köpa helt nya bilar?
Bättre driftssäkerhet, nybilsgaranti. Betalar helt enkelt för att den ska funka. Jag är ingen mekaniker och maken blir lika bedrövad varje gång han måste göra något i vår äldre andra bil.
Efter ett gäng bilar som haft några år på nacken, som vi säkert har haft mer otur än de flesta med räknade vi ut att kostnaden för en nybil inte skulle bli så mycket mer så att det var värt alla dyra verkstadsbesök.
Jag använder privatbil i tjänsten och vill ha en bra bil att kuska norrlandskusten med, jag har även en bilförmån från jobbet.

Bara att köra bilen ut från butiken gör att bilen sjunker nästan hälften i värde... Varför inte köpa 1-2 år gammal bil istället som inte sjunker så drastiskt i värde om ni nu vill sälja den?
Nja, Vår bil med tre år på nacken är inte nere i halva inköpspriset ännu, 20-30 tkr är nog mer rimligt i värdetapp när du kör ut bilen från firman.

Visst är det dyrt med nybil, men ack så skönt om något skulle strula att bara kunna köra in den på garantin. Nu börjar vår bil bli några år, den får hänga med så länge den sköter sig.

Bara att köra bilen ut från butiken gör att bilen sjunker nästan hälften i värde... Varför inte köpa 1-2 år gammal bil istället som inte sjunker så drastiskt i värde om ni nu vill sälja den?

En Octavia Scout från 2010 med 6000 mil kostade 210.000, en ny kostade 270.000. Jag valde det senare alternativet.

Bättre driftssäkerhet, nybilsgaranti. Betalar helt enkelt för att den ska funka. Jag är ingen mekaniker och maken blir lika bedrövad varje gång han måste göra något i vår äldre andra bil.
Efter ett gäng bilar som haft några år på nacken, som vi säkert har haft mer otur än de flesta med räknade vi ut att kostnaden för en nybil inte skulle bli så mycket mer så att det var värt alla dyra verkstadsbesök.
Jag använder privatbil i tjänsten och vill ha en bra bil att kuska norrlandskusten med, jag har även en bilförmån från jobbet.

Nja, Vår bil med tre år på nacken är inte nere i halva inköpspriset ännu, 20-30 tkr är nog mer rimligt i värdetapp när du kör ut bilen från firman.

Visst är det dyrt med nybil, men ack så skönt om något skulle strula att bara kunna köra in den på garantin. Nu börjar vår bil bli några år, den får hänga med så länge den sköter sig.

Jag menar inte att man ska köpa en tio år gammal bil, det räcker ju att köpa en 1 år gammal bil för att få ner priset en stor summa och ändå ha kvar garanti m.m. i flera år.

Kanske inte hör hemma på denna åldersgruppen då jag är 16... Men har tråkigt så kollade runt.
Jag har ju iof inte köpt någon bil men vet att pappa köpte sin Volvo S60 för 60000kr när den gått runt 8000 mil för några år sen :P Dock hade jag hellre sett en Audi på parkeringen men men xD

*KL*

Vi ska inom kort byta ut en av våra bilar och har funderat en hel del kring det här med ny jfr begagnad. Har aldrig köpt helt ny bil tidigare och hade först inte tänkt göra det nu heller, men nu börjar vi svänga i den frågan. Efter några månaders bevakning av begagnatmarknaden (har tittat på bilar som är 1-2 år och gått mindre än 4000 mil) så har vi kunnat konstatera att man ska ha tur om man hittar en bil som uppfyller våra krav exakt... Vi kan alltså antingen betala mycket pengar för en bil som är precis som vi vill ha den eller också betala lite mindre, men fortfarande mycket, pengar för en bil som inte riktigt har alla de funktioner vi vill ha. Och då börjar den helt nya varianten kännas allt mer intressant.

Vi brukar dessutom behålla våra bilar ca 10 år och under de sista åren brukar det då bli allt fler och dyrare service/reparationer. Om vi istället för att äga bilen från det den är 3 år till dess den är 13 år äger den från år 0 till 10 så borde vi ha chans att spara in lite av extrakostnaden för en ny bil i o m att det inte hinner bli lika många dyra rep på slutet.

Allra helst skulle vi egentligen vilja köpa en Volvo V60 laddhybrid som vi provkörde tidigare i höst, där man kan köra upp till 7 mil på en laddning om man kör på bara el. Då skulle miljöpåverkan och bränslekostnaden för det mesta av vardagskörningen vara ytterst försumbar! Samtidigt som den har fyrhjulsdrift och dieselmotor med fullstor tank så att den kan dra hästsläpet också! Men tyvärr är den bilen fortfarande alldeles för dyr - SÅ mycket vill vi inte betala för något som ändå är "bara en bil"... den får vänta några år till, så att priset förhoppningsvis hinner sjunka p g a större serier.

Har man de ekonomiska medlen att satsa på en ny bil så är väl det argumentet du nämner bra, att ni faktiskt kan speca er bil precis som ni behöver/vill ha den. Över lång tid jämnar också kostnaderna ut sig.
Tittar ni ändå på 1-2år gamla <4000mil så är ni kanske uppe på en hög prisnivå. Många säljare av såpass nya begagnade bilar verkar inte heller nämna sitt nypris nettopris efter rabatt utan listpris.

Möjligheten att från början följt upp service, ev garanti arbeten/åtgärder m.m. är värt mycket med tanke på hur avancerade dagens bilar är och så mycket som kan krångla.
Nybilsgaranti med vagn/maskinskada räcker ju längre också, men beror såklart på bil.
Vilken hade ni tänkt er, förutom då V60 laddhybrid?

*kl*

Subaru Legacy -05
ca 70 000 - 75 000:-

För tillfället är det sambon som står som ägare men jag ska köpa den av honom då han ska köpa ny bil. Den är riktigt stabil och bra vinter- och dragbil. Allt i allo helt enkelt. Super nöjd med den, när sambon köpte den kostade den 170 000 - 175 000:- :)

Har en Saab 9-3 sportcombi -06a som bott hos en pensionär och när jag köpte den för 1½ år sen hade den gått 1800 mil. Betalade 120000 för den och då var den nyservad plus fick med dubbdäck i nästan-nyskick. Den går bra, inga problem än så länge, nu är mätaren uppe i 4800 mil så den har fått röra på sig lite mer än hos förra ägaren :)

Just nu står det mellan en XC60 eller en fyrhjulsdriven V60 med "vanlig" dieselmotor.

*kl*

Subaru Legacy -05
ca 70 000 - 75 000:-

För tillfället är det sambon som står som ägare men jag ska köpa den av honom då han ska köpa ny bil. Den är riktigt stabil och bra vinter- och dragbil. Allt i allo helt enkelt. Super nöjd med den, när sambon köpte den kostade den 170 000 - 175 000:- :)

Listpriset på begagnatmarknaden ligger lägre på -05:an enligt han jag köpte min av. Men om den inte gått långt så höjs ju värdet. :)

Skulle vilja säga att värdeminskningen beror helt på märke, nypris och utrustning...

Mannens nuvarande bil köptes som 4 år gammal och med 4000 mil, värdeminskningen som skett sen den kom ut från bilfirman som ny är drygt 300 000. Min bil som nu fyllt 7 år och snart är uppe i 16 000 mil har däremot bara minskat med ca 120 000 kr.

Båda är i fint skick, men är i två helt olika klasser (pris, märke, utförande) och med olika andrahandsköpare. Skulle inte heller köpa en helt ny bil, finns riktigt schyssta bilar med ett fåtal år på nacken.

Senast ändrad:

Tja, den har gått mellan 16 000 - 17 000 om jag inte minns fel, vet att sambon eg ville ha 90 000 :- för den när han var på väg att lägga ut den själv och jag har för mig bilhandlare ville byta in den mot ett värde av ca 70 000 :- men det var ju någon månad sen så priset kanske har ändrats vad vet jag. Hänger ju inte med i svängarna riktigt. :)

Nissan Juke -13, 0mil. Inköpt i jan -13. 186 000kr.
Ford S-Max -09, 6000mil. Inköpt augusti -12. 160 000kr. Sambons tjänstebil som vi köpte ut.

Forden byts nu mot:
Nissan Qashqai+2 -13, 0mil. Leverans dec -13. 289 000kr. Fri service i 3 år inkl sommar- och vinterdäck.

Vi har specat alla 3 bilar exakt som vi vill ha dem. Vi har varit noga i våra val och sett till att få bästa pris och utrustning.

För oss är det extremt viktigt att ha 2 bilar som ALLTID fungerar. Vi har inte möjlighet att bli stående. Då får vi ta en taxi till Statoil och hyra en bil. Krasst sett är det troligare att det händer med en äldre bil.

Vi har inget lån på någon av bilarna. Den nya Qashqaien får ett lån på 130 000 som är upplagt för avbetalning på 2 år.

Mvh Miks

Tja, den har gått mellan 16 000 - 17 000 om jag inte minns fel, vet att sambon eg ville ha 90 000 :- för den när han var på väg att lägga ut den själv och jag har för mig bilhandlare ville byta in den mot ett värde av ca 70 000 :- men det var ju någon månad sen så priset kanske har ändrats vad vet jag. Hänger ju inte med i svängarna riktigt. :)

Jag var och tittade på en kanonfin (nyskick) -06:a hos handlade som gått 20 800 mil, den skulle de ha 67 000 för.

Jag gav strax under 55 000 för min -05:a inte riktigt lika fin som 06:an men fin ändå, gått några mil till, ny kamrem, mer prylar på, större motor och full servicebok. För rätt exakt en månad sen :) Då hade den varit ute på annons i två veckor.

Hittade detta på nätet för min modell, googla begagnat bilpris så kan man lägga in den modell man ska ha :)

Köppris
68 100 kr Ca pris hos bilhandlaren
Privatpris
53 900 - 61 600 kr Uppskattat pris vid köp hos privatperson

Senast ändrad:

Grattis till bra val! Har också en Sportage, en 2011 som gått 9000 med oss, problemfritt! Jag älskar den! Dessutom snyggaste Cross overn som finns! :) Vi betalade 300.000 nånting för vår men den är fullutrustad med soltak, backkamera, specialinredningen mm..

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Hermelin
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: MissFideli
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31