Vad har ni för nyårslöften?

Jag vill hitta tillbaka till läsningen, och tänker ha som mål att jag ska läsa en stund varje dag. Tiden som behövs för det tänkte jag ta från slösurfandet på kvällen.

Sen ska jag prioritera min ridning och se hur många dagar i veckan jag kan få till, hoppas på fyra-fem pass. När det blir ljusare ska jag försöka börja med att sticka ut och rida på kvällen, när barnet somnat.

Och till sist ska jag försöka att inte jobba hemma på gården varje ledig stund, utan åtminstone några gånger bara sätta mig ner och njuta av att bo så här.
 
Gillar nyår just för att det blir en för mig naturlig brytpunkt, rensar bort julpynten och rensar ut så mycket "skräp" som möjligt. Har i regel ett tradera-race såhär i början av året och har redan sålt av lite grejer! Annars ett omtag kring livet i stort, eftersom jag upplever att 1a januari kommer med ny energi. Medveten konsumtion, bläddra i vegetariska kokboken, se över abonnemang och göra en tydlig plan för ekonomin, diagram och hela faderullan. Just "shopping" och äta vettigt har jag egentligen bra vanor för, men slutet av året tänjer jag på gränserna pga julklappar och flera födelsedagar. Det är skönt att börja året med att ta tillbaka kontrollen, helst ska det inte kännas som att jag tappat den. Man kan säga att jag polerar upp styrkor jag värderar! :D
 
Har slutat med löften, det behövs inga fler måsten och krav i mitt liv.

Däremot tänker jag fortsätta på den väg jag slagit in på, att med små steg jobba mig mot ett hållbart liv och mående.
Har en bråkig kropp och bråkig knopp som båda ger mig mycket att ta ständig hänsyn till. Så mitt mål är att hitta balansen mellan aktivitet, återhämtning och tillförsel av positiv energi.
Inte helt lätt, familjen och jobbet kräver ju sitt, men det är iallafall mitt långsiktiga mål och jag har börjat förstå vad jag behöver :)
 
Jag brukar inte ge några löften, eftersom livet lärt mig att jag är så sjukt opålitlig. Men jag försöker ha lite olika målsättningar och så. Och i år har jag faktiskt ett löfte. Det är att årets första utomhusbad inte ska vara i oktober. I karpdammen. Det känns möjligt att uppfylla! :D
 
Usch för löften!
Men vill vara en gladare och trevligare person. Och det kräver att jag blir bättre på att beta av energitjuvar i vardagen, planera bättre i samråd med familjen ( känner igen det med att inget händer på helgen för vi har missat handla...)
Och på så vis lyckas få in saker som gör mig glad..
Vill bli bättre på att genomföra saker och verkligen få det färdigt.
 
Jag ska påbörja och AVSLUTA mitt examensarbete som jag skjutit alldeles för länge på. Så jag kan plocka ut min examen! Och för att kunna göra detta är jag tjänstledig på deltid, så under första halvan i alla fall blir det inte köpstopp men verkligen tänka över alla inköp. Det är okej att ersätta trasiga prylar som behövs, typ om skorna jag har till jobbet går sönder. Men att verkligen försöka att inte köpa villhöver saker.
 
En annan lite knäpp grej :crazy:
Sluta att be kollegor om hjälp
Ja jag vet men det är ett evigt suckande och stönanden när man ber någon hjälpa till och jag blir ledsen
Vill de hellre stå och skvallra med varandra får de väl göra det och så får jag lämna det jag inte hinner istället
Och det är folk som har jobbat i många år så de borde vara med på att alla behöver hjälpas åt och de vet mycket väl hur och vad som behöver göras
Se där en inspiration till målsättning för 2023.
Jag ska bli bättre på at ta emot hjälp och att be om hjälp.

/tant som kan själv
 
2022 har lärt mig att det knappt går att ha några löften. Livet ger en käftsmällar som rubbar alla planer.

Men jag hoppas 2023 blir bättre o ska ta bättre hand om mig själv ♥️
 
För mig som egenföretagare ÄR det nya året en slags ny början. Sista preliminärskatten ska in nu (hur nu det ska gå till... :()
och jag kan planera bättre för 2023. Det är på gränsen till katastrof just nu och jag MÅSTE reda ut allt detta året om jag inte ska gå under. Så för mig är nyårslöftet absolut nödvändigt.

Fixar jag den planen kan jag stressa mindre - också livnödvändigt. Att jag inte gått i väggen är ett mirakel. Sen finns små detaljer som ska hjälpa mig med måendet; mindre scrollande på mobilen och mer bokläsande - jag har travar med underbara böcker som väntar på att bli lästa. Internet är en livsfara för mig. Jag håller mig miltals från jobbiga diskussioner numera, men bara scrollandet är ett elände i sig.

Mindre mängder vin (...) på fredag, då jag använder vinet för att slippa jobba hela kvällen och helgen. Inte så att jag super, men med ett glas vin i systemet kan jag inte utföra mitt jobb, dvs jag får ledigt. Jag måste kunna ge mig själv tillåtelse att vara ledig, ändå!

Träna igen - jag mår SÅ bra av träning men den har legat nere pga fraktur och covid.

Fortsätta drömma om ett vinterboende i ett litet hus på Mallorca, med mandelträd, citronträd och utsikt över bergen. Även om det förblir en dröm!
 
Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid. Ett naturligt tillfälle att reflektera lite.

Så, vad har ni för tankar om ert 2023? Någonting ni vill göra, vanor ni vill förändra eller arbeta vidare med någonting som går bra?

Själv blev jag inspirerad av ett kapitel i min bok om barn och mat som handlade om processad mat. Så mitt mål är att köpa så lite färdigmat som möjligt och laga mer från grunden med rena råvaror. Jag tränar också på att få så lite matsvinn som möjligt. En utmaning med barn, men samtidigt smidigt att man kan laga mini-portioner av rester och småskrap. Utöver det skulle jag vilja komma ut mer. En sak jag tänkt på nästan varje nyår de senaste åren. Varje gång jag tar mig tid att fundera på vad jag mår bra av så kommer jag på att jag måste vara mer utomhus. Året runt.

Vad är era tankar om året?
Jag brukar inte göra nyårslöften, men däremot hoppa på en Yogautmaning varje januari. :) (och irritera mig lite på att gymmet är fullt i två veckor :D)
 
Jag har en typ lista jag ska börja beta av med större livsåtgärder:
Boende, jobb, relationer och viss del mående.
Tror mitt mående skulle bli bättre om/när jag börjar nysta i det andra.

Det som iallfall står överst att ta tag i är min jobbsituation. Har en plan men måste kolla upp vissa detaljer så jag vet jag har inkomst sen.
Spec som när lösningen innebär att säga upp mig från min tillsvidare anställning. :nailbiting:

Sen har jag lite "mindre" saker jag ska försöka göra som tex:
-Avrunda dagen med att läsa i en bok istället för scrollande på telefon
-Ut och promenera några ggr per vecka.
-Ut/iväg mer med kameran.
 
Har inga direkta löften, men tänkte försöka uppskatta högtider mer och försöka ordna med mer "stämning" från min sida. Min partner tycker högtider är fina och det minsta jag kan göra är att vara lite mindre av en grinch.

Annars tänker jag sluta umgås/umgås mindre med folk jag stör mig på. Göra mer saker. Inreda vårt hem mer och bli klar med den jävla hallen som blev ett enormt projekt. Och fortsätta få högsta betyg i alla mina kurser. :)
 
Jag har inte heller några specifika nyårslöften, dels för att sånt inte funkar så bra för mig och dels för att jag överlag brukar ha löpande livsförbättringsprojekt 😅

Så jag är liksom redan på gång med de förändringar som behövs. Planerar ju en flytt med stor livsstilsförändring som förhoppningsvis kommer kratta för t.ex. mer tid i naturen, mindre stress, röra på sig mer, bättre sömn, med mera.

En specifik utmaning/uppmaning har jag dock gentemot mig själv och det är att prioritera mina relationer och spara ork till det.
 
B65CE70B-7E7B-46C8-BD0E-BE1DDD1F8E50.jpeg


:D
 
Och till sist ska jag försöka att inte jobba hemma på gården varje ledig stund, utan åtminstone några gånger bara sätta mig ner och njuta av att bo så här.

Detta! Så bra grej! :up:

Vi byggde en jättefin veranda häromåret, i höstas när vi skulle plocka ihop utemöblerna insåg vi att efter sommarsemestern har vi inte suttit på den en enda gång. Samma med mitt underbara växthus som vi la massor av jobb på att bygga och som jag ägnat massor av tid åt att inreda och plantera i, men sen inte alls bara suttit där och njutit och så att säga skördat frukterna av mitt arbete.

Så jag ska verkligen försöka samma! :love:
 
Jag ska äta mer vegetariskt tänkte jag. Är ingen stor köttkonsument idag heller men äter ändå relativt mycket fisk. 2023 får bli baljväxternas år, gillar det mesta av bönor och linser, ska bara få in en bättre rutin på att blötlägga och koka själv!
 
Måste tyvärr gå ner typ 30 kilo. Förhoppningsvis kan det gynna min hälsa som varit helt katastrofal under 2022. Jag behöver göra allt jag kan även om jag fattar att jag inte blir frisk av att bli lättare. Hoppas kunna orka börja promenera under 2023 också.

För övrigt ska jag unna mig sex veckors semester kommande sommar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 557
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 494
Senast: Unafraid
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 025
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp