Vad har ni för skärmupplösning?

P

popeye

Ska göra en ny hemsida, och tänkte ha en bakgrund som täcker hela skärmen. Vad för storlek ska man satsa på, är det 1024 x 768 som är den vanligaste?
Själv sitter jag på 1152x864, men det kanske är jag som har ovanligt hög?
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

ah!
tack så mycket för länken!
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

1024x758 börjar bli vanligt för fler och fler kör med minst 17" skärm.
Det finns en del som ser lite dåligt eller har mindre skärmar så att köra på 800x600 kan bara en bra del att tänka på.

Har sådana tankar ibland när jag gör en hemsida men för att minska risken att få konstiga design på hemsidan så blir det ofta att jag går efter 800x600 (Man ska ju inte scrolla på bredden men höjden är det inga problem)
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

De flesta jag känner, inkl mig själv, kör 1280x1024 faktiskt.
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

1280x1024.. hmm.. vad har jag för urpomått då? :p
Får nog föra nån form av tonad bild så man kan ha en vanlig färg bakom, det blir så fult med upprepning..
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

orsaken till att 800*640 är vanligast är att många terminaler har det som upplösning på stora företag.
vet massor med företag som kör med den upplösningen, men annars tycker jag man skallgöra sidorna för 1024 i bredd, oavsett vad folk kan ha över i storlek, åtminstonde de närmsta åren.
vad som är viktigt är att kolla att sidorna inte blir knäppa i större upplösning.
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

Jag har 1280 x 1024.

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att man kan programera hemsidan så att den anpassas till fönsterbredden.
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

A_K_N skrev:
Jag har 1280 x 1024.

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att man kan programera hemsidan så att den anpassas till fönsterbredden.

hm det är jobbigt.. mkt lättare att göra en sida som ser snygg ut i alla upplösningar :)
tex den senaste jag har jort www.vastraskulla.se ser till och med bra ut i 800x600
kommentera gärna sidan.. respektera dock att den fortfarande är under uppbyggnad...
kritik mottages gärna :D
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

Ne0 skrev:
hm det är jobbigt.. mkt lättare att göra en sida som ser snygg ut i alla upplösningar :)
tex den senaste jag har jort www.vastraskulla.se ser till och med bra ut i 800x600
kommentera gärna sidan.. respektera dock att den fortfarande är under uppbyggnad...
kritik mottages gärna :D

I 1280x1024 är det ju bara en remsa i mitten :crazy:
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

snurpe skrev:
Jag har 1024x768 iaf...

/snurpe
Jag också!
Ärligt talat hur tusan ser ni vad som är på skärmen ni som har så där stor? upplösning:eek:
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

1280x1024 kör jag och det passar perfekt på min 19" skärm
 
Sv: Vad har ni för skärmupplösning?

1280x1024 är inte det minsta svårt att se på en 19" TFT. (= 20" CRT)

Men 1920x1440 på en 20" CRT skulle jag nog ha svårt att se.....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp :-) Jag skulle behöva en laptop eller surfplatta bara för att kunna ta med mig på resor och streama film eller serier. Den ska...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: KesoNeso
·
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Nepenthe
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: mysboll
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp