Bukefalos 28 år!

Vad har ni för värme i stallen??

A

akir

Första kylan är här och det är redan svinkallt inne i stallet när hästarna ska in på kvällen... :mad:
Vad har ni för värmekällor i era stall och vad kan man sätta in utan att allt riskerar att brinna upp?? :confused:
Jag har bara ett litet stall(en gammal ladugård) med 3 hästar i....
 
Hästarna klarar sig utmärkt i kylan, de har päls. I mitt lilla stall med två hästar i ligger temperaturen runt 5 grader när vädret är som det har varit nu. Vet inte hur det blir när det blir 20 minus men någon värme ska jag inte sätta in.
 
Jag har också tre hästar i en gammal ladugård och ännu är det visserligen inte särskilt kallt utomhus (var runt 0 idag på morgonen och 4+ inne i stallet när det var dags för utsläpp) här, men vad gör det att det är kallt egentligen? Är det för din skull eller hästarnas du vill ha det varmare? Och hur kallt är det nu?
 
vi har en gammal fläkt i våran ladugård. mest för att där inte ska bli så fuktigt. den höjer väl inte temperaturen mer någon grad. Att det blir kallt spelar ingen större roll mer än att vattnet måste stängas av så att det inte fryser sönder. Annars mår ju hästarna bara bra av det och har man en klippt häst är det ju bara att använda stalltäcke...
 
Vi har mellan 5-10 grader i stallet, lite beroende på utetemperatur, blåst och om hästarna har hunnit värma upp något. Jag tycker det funkar bra, känns inte speciellt kallt tycker jag. Vi har ingen värme i stalldelen, däremot i sadelkammaren, på toaletten och i omklädningsrummet finns det element. I stallet funkar hästarna som element.
 
Jag har ett kallstall med öppna fönster. Pållarna mår prima och själv får man jobba sig varm! :)
 
Vi har inga värmekällor i vårat stall. Varför skulle man ha det? Har ni hästägare alltså värmegrejor i stallet?
Fönster och dörrar är öppna året runt i mitt stall så länge det inte stormar, för att hästarna ska få frisk luft. Jag tror inte att hästarna mår dåligt av luft, mina har i alla fall aldrig varit sjuka av den anledningen.
Men visst är det rätt kallt på vintern men jag jobbar mig varm! Sen alstrar ju hästarna värme så det är ju inte lika kallt i stallet som ute.


"Naturen skapar fölungen men tränaren gör hästen" :banana:
 
Kylan gör inget mot hästen.

I vinter måste vi hålla stängt så mycket som möjligt och två av tre hästar skall stå på bädd för att värma lite.
MEN det är ENDAST för att vattenledningarna inte skall frysa igen :mad:

Vi kanske tar in en ko också när det börjar närma sig minus grader i stallet.*muuuu* :p
 
Ja det är ju inte den sämsta lösningen men jag sålde min lilla sällskapskossa för en vinter sen.... :(
 
Jag tycker inte att det är så speciellt kul att ständigt måsta tina upp vattnet.... :(
Hästarna ser ju inte ut att lida utan de är friska och pälsade och jag klarar mig bra där inne..... Men inte vattnet, det fryser..... :mad:
 
Då föreslår jag att du fixar ledningarna i stallet för att hästarna ska fortsätta må så bra som de gör. Det ska vara så liten skillnad mellan inne- och utetemp som möjligt.

Det finns lite olika sätt att ordna med vattenledningarna. Ett är att lägga i värmeslingor inuti ledningarna. De kan då användas vid behov.

Man kan också lägga isolering och elslingor utanpå rören som då också används vid behov.

Eller så kan du installera kompletta elvattenkoppar.

Förmodligen är någon av dessa lösningar de mest ekonomiska eftersom det krävs rätt mycket av en värmekälla för att värma upp en ladugård. (Stenväggar?)
 
Kallstall...
Kan du inte lägga värmekabel för vattenledningarna? Kostar inte allt för mycket att installera men drar en del ström men det kostar ju mer att värma upp stallet. Ett par "kossor" eller några får är heller inte dumt. Får har dock en tendens att öka kondensen så då gäller det att ha bra ventilation.
 
För min del skulle det kännas konstigt att behöva hålla djur inne för att inte vattnet skulle frysa. Det är nog billigare, och sjysstare mot djuren, att fixa vattenledningarna.
 
Vi har också kallstall precis som Pooh, vårt med stor trumma i taket. Den har förvisso en skjutlucka man kan dra till lite, men för ventilationens skull har vi det öppet. Vattnet klarar sig faktiskt ganska länge, fastän vi vattnar i hink.

Kolla gärna boken "Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek, där står lite om hästens behov vad gäller temperatur, ventilation osv.
 
Vi har elkabel fram till taket ovanför vattenkopparna. Kabeln ner till själva koppen och koppen har inte uppvärmning. Och det fryser i kröken på vattenkoppen.
Kan man köpa elkoppar och koppla in ändå? Eller fryser det mellan elkabeln och koppen då?
Är less på att tina flera vattenoppar varje kväll vid kyla. Dessutom är man ju inte säker på om de fryser under natten så att hästarna blir utan vatten.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
674
Senast: Blyger
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 754
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp