Vad har NI för bommvidd????

Splittan

Trådstartare
Är nyfiken på vad ni har för bomvidd på era sadlar, samt vilken ras/modell det är på hästen som har sadlen?
Hur har ni kommit fram till att det är rätt storlek på eran bomm, så att den passar hästen?

Har själv mätt min pålle, som jag igentligen inte tycker är så jäkla bred (men som tydligen var det), och det har fått mig att börja fundera på vad folk har för bommvidder i sina sadlar.
För ser man på sadlar som säljes beg. så är det mågna sadlar i "små" storlekar!

Sv: Vad har NI för bommvidd????

Jag har en varmblodstravare som är 4 år, ca 155 cm i manken. Jag har en Griffin med vid bom till henne.

Mitt 5 åriga fullblod SER mycket smalare ut, hon är något mager och omusklad och ser rätt spinkig ut i jämförelse med mitt varmblod men på henne ligger Griffinsadeln också bra på. Nu har jag inte ridit henne än men med sadelgjorden spänd så får jag in lika många fingrar mellan framvalv och manke på henne som på mitt varmblod, trots att de ser mycket olika ut!

Hur det är möjligt vet jag inte men så är det.

På varmblodet så fick jag fram vilken bomvidd hon skulle ha med hjälp av "sadelmätarmallen" på Thorowgoods hemsida, funkade utmärkt!

Hallå där!

Min varmblodstravare på 9 år har jag en Stübben Maestoso dressyrsadel med bomvidd 32 på.
Har fått den utprovad av sadelutprovare. Den är lite för vid än, för att han ska kunna bredda sig i den. (Har gått med för trång tidigare)

sv halvblod 8 år...

dominus flatback (spririt) 17,5 m med långa kåpor...

dominus hopp bomvid vet ej

Jag har en Prestige/Appaloosa Silver Star VSD till min ridtravare. Storlek 17"/36. Han är stor och grov och har bred rygg.

Den är utprovad av sadelmakare. Han har kommer bygga mer muskler men kan redan nu ha sadeln utan fårskinnspadden. Sadeln går ju att skicka på bomändring men den går bara att ändra ett steg till så jag hoppas att han inte blir så mycket grövre ;) :p

Hej!
När jag skaffade ny sadel så provade jag en hel del..
Började med normal bomvidd, för det var vad jag trodde skulle passa bäst. Men när jag började testa så var den för smal, ökade i storlek 3 gånger innan jag blev nöjd med sadeln.

Jag har en Prestige 17/36 med M på kåpan.

Den passar bra på min bredryggade stora D-ponny och passar även bra på min andra gamla gubbe som jag trodde skulle ha smalare bom.. han har hög manke och det har alltid vart svårt att hitta en sadel som passar honom.

Jag provade ut min sadel själv. Har jobbat med en som säljer Franska sadlar så jag har lärt mig lite hur dom ska ligga.

Har ett varmblod(fd travhäst). Han är ganska nätt men har som många varmblod - en bred, lång och utpräglad manke. Han har vid bom i sin nuvarande sadel - har bara en nu.
Har kommit fram till det då vi provat många sadlar med normal bom som varit för trånga(det är ju en nätt ras så man tror kanske att normal bom skulle räcka). Så när vi äntligen fick ut en ordentlig sadelmakare bad vi om vid bom och det var klockrent.

exakt mått har jag tyvärr glömt :o - måste kollas upp...

Hade bomvidd 33 på en Bates Caprilli Cair på min travare....men ju har jag bomlös :)

Splittan skrev:
Är nyfiken på vad ni har för bomvidd på era sadlar, samt vilken ras/modell det är på hästen som har sadlen?
Hur har ni kommit fram till att det är rätt storlek på eran bomm, så att den passar hästen?

Har själv mätt min pålle, som jag igentligen inte tycker är så jäkla bred (men som tydligen var det), och det har fått mig att börja fundera på vad folk har för bommvidder i sina sadlar.
För ser man på sadlar som säljes beg. så är det mågna sadlar i "små" storlekar!

Men varför frågar du vad folk har för bomvidd för?? Det varierar ju så mkt mellan olika sadelmärken, att det inte säger nåt alls... Mera intressant anser jag då att det skulle vara att veta vad en viss bomvidd i cm motsvarar för bomvinkel på just den sadeln... samt vad hästen som har sadeln har för vinkel på sin rygg...

På mitt Hbl- sto har jag en Pessoa Pony bom: Wide (Pony för att jag är ganska liten själv)
Lånade hem ett gäng sadlar o tog hem en sadelutprovare som hjälpte mig (absolut det bästa när man som jag inte är nån hejjare på sadlar) När jag mätte vidden själv på henne fick jag det till 97°
Hästen är ganska grov, 159 i mkh, kolla själv på bilden
Maja

Till min Vbl-valack har jag en Wintec 500 cair allround med det blåa järnet (88-94°) Han är av lite smäckrare modell, 154 i mkh. När jag mätte honom fick jag det till 90° Denna har jag själv "provat ut"
Kolla bilden för att se hur han är byggd
Gossen

en wintec isabell med vid bom, 17,5. En appaloosa greens star 17/35.
Till en stor grov halvblodsvalack.

Jag har en County med vidden "Fit 4". Deras vidaste, alltså.

Hästen är en varmblodstravare på 152 cm med typisk "arabrygg"...

Jag har vid bomvidd på båda mina jaguarsadlar. Har ett halvblod på 9 år. Han är inte speciellt grov, men inte direkt ädel heller.

Jag har en Stübben Maestoso dressyrsdadel bomvidd 32 till min halvblodsvalack.

Den ligger bra på honom, men jag trivs inte så mkt i sadeln...Har ridit enbart i hoppsadel i 1 år nu, så det är ovant!

Prestige 17/35 till min pålla, islandshäst. Gammelman/Islandshäst har en Pioneer, men den anges i vidden med S-L och han har M.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 369
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 339
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 552
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka