Vad har ni för hästsläp till era islänningar?

LinnK

Trådstartare
Jag har en gammal härk ute på gård'n som vi köpte billigt av några vänner, som vi tänker försöka måla om och renovera upp och sedan använda kanske ett år eller två.

Golvet verkar helt och det enda är att det bromsar och lite slitdelar som måste renoveras och så måste vi måla om den
hiskeliga turkosa :eek: färgen så att det blir vitt eller ljusgrått.

Vi inser ju att släpet är så pass gammalt att det inte kommer att funka i så många år till (och absolut inte om vi ska börja köra längre eller oftare än de få tillfällen vi kör i dagsläget).

Så, därför funderar vi och spanar på olika släp,
drömmen vore ju ett Boj boggie tror jag, med sadelkammare,
men det hamnar ju på runt 120.000:- och det är lite väääl mycket pengar.

Vi lockas lite av att kombiramp, så man både kan lasta med step-up och vanligt vis, och så tycker vi det verkar praktiskt med sadelkammare i vagnen så man slipper ha sadlarna i bilen.

Vi har sett att Cheval liberte har denna lösning till både låg vikt och lågt pris i modellerna 2002L och 2002XL (tillexempel).

Hur ser ni på släp med fronturlastning?
Bra? Onödigt?

Som jag förstår så kan man inte både få fronturlastning och fast sadelkammare på nåt släp. Vilket känns lite trist.

Så, fram med vad ni har för släp, eller skulle vilja ha! :bump:

/Linn - drömmer i lite i förtid.

Sv: Vad har ni för hästsläp till era islänningar?

Kanske ska tillägga att dragbilen i dagsläget är en volvo v70 diesel automat, så den orkar dra rätt tungt och ändå utan enorm förbrukning.
(ligger på 0,5-0,6 i vanliga fall och 0,7-0,8 med släp/häst bakom)

Den har lite nackdelar;

dels är det en automat, inte så bra att dra med (trots att det är lätt att köra och blir 'ryck-fritt')
och dels har vi för länge sedan lastbilsreggat den så det finns bara två sittplatser och enoooormt bagage.

Den har dessutom precis gått över 75000 mil så den kanske inte håller så många år till.

Vi känner att nästa bil (eller extrabil om v70'n håller ihop) ska ha ett baksäte så man kan åka flera,
klara släp + 2 islänningar,
(förmodligen ingen v70 igen då vi har den enda vi vet om med så låg förbrukning = förmodligen ren tur)
Helst en diesel då vi kör långt och mycket.

Vad har ni för dragbilar (eller vad suktar ni efter?)

Min sambo är inne på subaru kombi (men då blir det väl ingen diesel..)
eller passat kombi, alternativt då kanske volvo v50 eller v70 (igen).

Vad tror ni om dessa?

Vi har nu i sommar beställt ett Cheval Liberté-släp 2002L... Ska få det inom några veckor nu, spännande! Den ska vi ha till våra Islänningar... har 3 st just nu...

Vi kommer att dra med mammas 850 som klarar att dra 1500 kg så vi har beställt ett släp med 1500 i totaltvikt, som lastar drygt 700 kg så då får vi plats med 2 isisar samtidigt :)

vi har beställt med sadelkammare och kombi-dörr :)

ang. bil är det nog bäst o titta efter vad den får dra, många bilar idag får inte dra så mkt....

Sök på transport här på utrustning så får du många trådar med + eller - för olika märken.

Det vi tyckte var viktigt var t ex
1. VIKTERNA - alltså vad vagnen väger och vad man får lasta. Sambon har E-kort, så det löste en del.
2. Kvalitén. Och där gick Chevalen bort direkt, fastän vi var snubblande nära. Det finns en anledning till den prislapp som är.
Men just läm, väggar och infästningar osv behöver ju tåla lite.
3. Rymligheten. Att det finns luft till hästarna, förutom ventilationen. Många släp är onödigt låga (trots att islänningarna är små).

Sen ville sambon att de skulle åka på diagonalen, det var långt viktigare än en fronturlastning - en detalj som aldrig funnits på vår önskelista. Sadelkammare är busbra!

Det vi främst beklagar med våran är att innerväggarna har fasta lägen, skulle varit bra att kunna flytta. Och en kombiramp (som även kan öppnas som dörr) är super om man vill lasta pallar med foder etc, för då kan man göra det från truck/ traktor.

Har Fautras Provan med löst sadelskåp. Det är bra med luft in släpp i transporten. Kostar ca 86 000kr. Finns även en modell av sadel skåp att montera på framdörren. Dragbilen Volvo 945 automat får dra 1800kg med förstärkningssats på draget (som är besiktigat) har E körkort. Lastar 900 kg. Med en annan dragbil får jag lasta mer.

Senast ändrad av en moderator:

En kompis har Fautars med sadelskåop på fram dörren. Hon tycker att det funkar bra. Så det finns och funkar.

Vad valde ni för släp?

Jag har nog bara sett Umesläp med diagonal-åkning, tror jag.
Hur trivs hästarna med det?

När det gäller vikter så har min sambo alla behörigheter man kan ha på körkortet då han växte upp i ett familjeföretag med taxi, bussar och lastbilar.

Jag har inte bestämt om jag ska försöka mig på att ta E-kort,
men det vore ju praktiskt om båda får köra lagligt med full släp s a s.

Det finns många med diagonalåkning, men vi har ett ume. Var sugna på ett Rettenmaier (tyskt) också. Fautras Provan och Boj har också.

Hästarna trivs för övrigt super med diagonalåkning, de står stilla och sover mest (vi har kamera).

Men just ume:t kunde ha lite bättre funktion än det har. Bojs väggar satt på skenor, så man kunde bestämma spiltbredd själv. OCH vika väggarna åt sidan de gånger man kör annat. Så var det som sagt också kombiramp.

Vi lockas lite av att kombiramp, så man både kan lasta med step-up och vanligt vis, och så tycker vi det verkar praktiskt med sadelkammare i vagnen så man slipper ha sadlarna i bilen.

Vi har sett att Cheval liberte har denna lösning till både låg vikt och lågt pris i modellerna 2002L och 2002XL (tillexempel).

Hur ser ni på släp med fronturlastning?

Vi har ett 2002L och är mycket nöjda, det känns inte robust så jag skulle vilja ha något vilt halvblod där inne (ja, jag vet.. fördomar :angel:) men mina lugna islänningar åker kanonbra i det. Jag har typat det på 1360 kg och får lasta 680 kg, vilket väl näääästan är vad mina två isisar väger ihop :angel: Det får dock typas till minst 2000 kg, kanske 2500.. minns inte.
Ska dock sälja det framöver då vi funderar på att antingen köpa ett där tre hästar får plats, eller ev ett med sovdel :love:
Ett stort minus har varit den hala rampen, men det var lätt fixat med antihalktejp. Och så har vi inte en enda gång vid lastning använt stepupen :angel: som var det stora kravet vid köp... men det har varit bra när man kört annat än hästar :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 309
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 929
Senast: Ajda
·
Utrustning Ska byta ut min transport mot ett nytt, vill ha hög lastvikt, sadelkammare och kombiramp. Har fastnat för Ifor och Cheval och kan inte...
Svar
6
· Visningar
3 673
Senast: Azor
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 426
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka