Vad har ni för sadel när ni rider in?

Alexandra_W

Trådstartare
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.

Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?

/Alexandra - lite nyfiken

Sv: Vad har ni för sadel när ni rider in?

jag har ridit i skritt och trav i dressyrsadel då jag bara hade en sadel först. nu har jag köpt en hoppsadel (ej flat), så då får det bli den.
jag tycker det fungerat bra med dressyren, men det känns som om jag blir smidigare och inte lika fastlåst i hoppsadeln.
(om jag tex vill av snabbt el dyl osv:angel: )
jag tror det är viktigare vem som rider än vilken sadel man har;)
vad har du hört för argument för de olika påståendena?

hannacecilia skrev:
jag har ridit i skritt och trav i dressyrsadel då jag bara hade en sadel först. nu har jag köpt en hoppsadel (ej flat), så då får det bli den.
jag tycker det fungerat bra med dressyren, men det känns som om jag blir smidigare och inte lika fastlåst i hoppsadeln.
(om jag tex vill av snabbt el dyl osv:angel: )
jag tror det är viktigare vem som rider än vilken sadel man har;)
vad har du hört för argument för de olika påståendena?

Dressyr - de är gjorda för att sitta ner i, och på en unghäst ska man ju inte sitta ner direkt mycket.

Flatback - de är inte gjorda för att sitta ner i utan att stå i fältsits i, och man får fel 'belastning' och tyngdpunkt etc ev en massa lättridning osv. Speciellt på känslig (omusklad) unghästrygg.

I förenkling, jag har tappat bort exakta förklaringen nu.

Jag är inte helt säker på att jag köper någon av dem rakt av faktiskt. Det är ju stor skillnad på dressyrsadel och dressyrsadel, och flatback och flatback liksom. Min två senaste dressyrsadlar var som natt och dag, den ena med djuuupt säte, högt bakvalv etc och där man satt ganska 'gjuten'. Den andra med betydligt 'flatare' säter och mindre knästöd. Den första gick t ex INTE att hoppa i hur fan man än bar sig åt, men fick bakvalvet i ändan i landning hur man än bar sig åt, den andra hoppade jag metern med iaf (på D-ponny). Visst var det knivigare än i en ren hoppsadel, men det visar ju ändå på skillnaden.

Men blev som sagt nyfiken på hur andra resonerar, och varför.. Och som sagt när andra eg provar ut sadel åt unghästen, och hur det resoneras/görs innan?

Och så kan jag ju svara själv med iofs.. Jag rider in i flatback. Bara skrittat och travat än, men när vi klarat av galopperandet och jag känner mig säker på att det inte blir några stora explosioner eller något (hitills har de lyst med sin frånvaro helt) och hästen är mer van med det här med ridning kommer jag byta til dem bomlösa (som ju kan räknas som dressyrmodell) när det är dags för lite mer 'jobb' (och/eller jag anser att flaten inte ligger bra längre). Men jag vill inte utsätta varesig henne eller mig för den bomlösa än (den är btw med uppbyggt säte etc a la engelsk dressyrsadel).

Jag har inte provat ut sadeln till henne, men har skaffat mig en (hel) del kunskap ang sadeltillpassning, och såvitt jag kan bedömma ligger den bra (eler låg sist jag kollade, brukar kolla en gång per månad ungefär), och de korta turer (hon fyller 3 i april) vi sysslar med nu känns som om den 'bara' skulle passa till 98% så är det inte så stor fara. Hästen tycs trivas ypperligt med sadeln.

Men jag funderar ju på när man egentligen ska packa in kraken och åka och få sadelmakarens dom på om den ligger hundra eller ej.. Eller om jag ska bara låtsas som det regnar tills jag kan byta till den bomlösa. (halva tanken med den bomlösa är att då behöver jag övht inte bekymra mig över om sadeln passar när hon musklar sig etc etc).

Samtidigt verkar det inte helt ovanligt att de slängs vad fasiken so helst som verkar ligga hyfsat på unghästar? Och ur den apsekten känner jag ju mig nojig ;)

ta den sadel som du sitter bra i och hästen trivs i:idea:

kavat_lover_ skrev:
ta den sadel som du sitter bra i och hästen trivs i:idea:

Det är ju det jag gör ;) Jag har inga problem med vad jag ska ha på henne, jag bara blev nyfiken på hur andra gör/tänker/resonerar. Dels ang val av sadel, men ffa ang det här med utrovning, det är ju en riktigt delikat fråga när det gäller såpass unga hästar, som dessutom kan ändra sig så extremt mycket och så extremt fort i ryggen. (Dvs det som passade för tre månader sedan behöver inte passa nu osv)

Har ngn sadel man inte är helt rädd om de första gångerna innan de accepterat sadel och ryttare i fart sas :smirk: Sen ngn som verkar ligga bra och är "ledig", unghästarna brukar bli sålda eller gå till avel inom inte allt för lång tid. Ska de ridas mer och bo kvar (ex lillhingsten) så får de utprovade sadlar och då hopp/allround eftersom de hopptränas.

Själv så rider jag in min pålle barbacka. Funkar kanonbra. Iofs så har vi bara skrittat än och att jag inte rider med sadel beror helt enkelt att jag inte har någon som passar än. :angel:

Annars tycker jag att det viktigaste är ju att sadeln passar så hästen får goda erfarenheter. Om det sen är en dressyrsadel, western eller flatback tycker inte jag är så viktigt. Men om jag får välja så blir det helst en vanlig allroundsadel. :)

/Maria

Jag brukar använda en syntetsadel allround.

Jag har en flatback nu. Har ridit några gånger i en dressyrsadel modell nättare (man kan hoppa i den) också, men den passar inte bomvidden på längre... Så det får bli flatbacken. Huvudsaken är ju att man själv inte sitter och nöter en massa.

Jag red de första gångerna barbacka, eller om det var i en gammal sadel som fanns i stallet och sedan åkte vi iväg och provade ut sadel eftersom jag inte kunde något på den fronten. (kan ju vara bra om hästen är riden så många gånger att det går bra att prova ut sadel, provrida etc...)

Självklart blev det sadelbyte ett år senare när hon musklat sig lite, men det "ingick" i beräkningen, vile bara ha en vettig, billigare , gärna begagnad första sadel. Allroundmodell förresten

Hade jag haft möjlighet hade jag kanske använt någon "gammal" sadel (som legat ok )ett tag till och sedan köpt en bra sadel men det var min första egna häst så det fanns inte saker på hög att plocka av...Dessutom var bommen tvungen att värmas om ett år efter att de, dyrare sadeln provats ut eftersom hon breddat ytterligare...

Så tydligen kan de hålla på och ändra sig ett tag...

Förövrigt tycker jag din variant låter helt vettig - har man redan en sadel som är skaplig kan man ju börja med den tills man sitter så ok att man kan byta til den tilltänkta.

Min tanke är att bara för att man har dressyrsadel så betyder det ju Inte att man måste sitta tungt på hästen... Finns ju många dressyrsadlar som inte är så djupa.

Jag skulle välja det som Jag tyckte jag satt bäst och mest balanserad i. Och väldigt viktigt att sadeln känns mjuk för hästen och inte klämmer, så helst en lite för vid sadel med tjock fårskinnspad under.

Jag har en Stübben allround mot dressyr har haft den till flera unghästar då den legat bra på de flesta. Men efter första utbildningsåret har jag bytt till dressyrsadel.

Ni som provat ut/provar ut - när ungefär i utbildningen har ni gjort det?

Kele går ju just nu i valackens flatback (utprovad till honom). De är tacknämligt nog rätt lika i ryggen så jag har ju sen lillfjant var föl bönat och bett till gudarna att de ska kunna dela sadlar (det är min UTOPI..att kunna ha två sadlar istället för 4 *s*) och såvitt jag kan bedömma (som kan en hel del men ju naturligtvis inte är proffs) ligger utmärkt på henne. Skulle gärna se lite schbrakavtryck för att känna mig helt säker men det är lite för tidigt för sådana än (hon jobbas ju inte så hårt).

Min tanke är ju som sagt att byta till den bomlösa (som är valackens den med iofs) såfort jag 'törs' både för hennes och min skull. Men om jag INTE haft en bomlös (som jag ju ganska motvilligt köpte när jag helt sonika gav upp att hitta en dressyrsadel som passade valacken, som är en mardröm att passa in sadel till, till och med sadelmakaren började se gråhårig ut, och innan honom hade två st misslyckats..) så hade det ju blivit bomsadel hela tiden.

Och om jag haft bara bomsadel, eller säg att lillfjant inte alls vill ha någon matte i den bomlösa (utan matte är den helt okej iaf). Då kommer ju kuggfrågan NÄR man ska åka och prova ut. Tar jag valacken som ex så där är en sak HELT utslagsgivande för vad han anser om sadeln - galoppen. Det kan verka jättebra, ändra fram till galoppen då man får inse att 'nehe, den här gillade han ICKE'.
Och då känns det ju som att för att prova ut en sadel till unghästen bör hon vara såpass att hon hjälpligt kan skritta, trava och galoppera längs fyrkanten i ett ridhus. Och hur lång tid det tar beror ju helt på utbildningstakt och så vidare, men jag har inte bråttom och rider in ute t ex, så det där kan jag se till hösten ungefär om allt vill sig väl. Men om man då leker med tanken att man inledningsvis har en sadel som INTE ligger bra men man tror ligger acceptabelt - hur stor 'skada' kan man då eg orsaka? Sådana saker är ju intressanta. Därav undran NÄR i utbildningen sas ni som provar ut gör det?

Hade jag haft närmare till sadelmakare/sadelutprovare (och inte 3 h enkel resa) så hade jag ju kunnat redan innan jag satt upp första gången bett honom kolla hur t ex flaten ligger på henne. Men för de som inte har den möjligheten?

Nu är jag inte speciellt oroad, valacken med mardrömssadelläget har ju lärt mig en hel del om sadeltillpassning, och jag räknar kallt med att Fröken med Humöret skulle säga till om nåt var fel (ho sa då till att hon INTE ville ha någon jävla tryckfördelargjord inte *s*), men hade det varit jag för 8 år sen hade det kunnat bli HUR fel som helst t ex.. (Eller vad sägs om en nordvensk travare med en appaloosa med bomvidd 29 :eek:

Förresten, det där med att ta en 'billig' sadel för invänjning.. Förra unghästen vänjdes in i en rätt ny Zaldi Atlanta, Kele är invand med en rätt nyköpt Harrdy Dabbs True Brit, och sen nu är hon ju inriden med en SPRILLANS ny (och inte slutbetald..) Hubertus Comfort Flat. Så jag är inte så kinkig med att det ska vara en 'skitsadel' första gångerna. Utan jag lägger inte på sadel innan jag är säker på att de inte kommer reagera helt galet iaf.

Förra unghästen bockade lite ett par ggr första gången i trav med sadel. Kele har aldrigs agt flaska nånsin, inte en enda bock eller ett enda bekymmer över sadeln *imponerad matte*

Däremot när/om hon hinkat av mig ute i skogen nånstans, sprungit hem genom en granplantering och sabbat en icke slutbetald sadel lär jag inte vara såå glad iofs ;) Men jag vill vänja dem med den sadel de ska/jag räknar med att de ska ha sen liksom. Och när jag höll på och provade sadlar till valacken i somras, så varenda sadel slängde jag på Kele (då 2 år ganska precis) för att se hur de låg på henne. Jaha sa hon ;)

Alexandra_W skrev:
Förresten, det där med att ta en 'billig' sadel för invänjning.. Förra unghästen vänjdes in i en rätt ny Zaldi Atlanta, Kele är invand med en rätt nyköpt Harrdy Dabbs True Brit, och sen nu är hon ju inriden med en SPRILLANS ny (och inte slutbetald..) Hubertus Comfort Flat. Så jag är inte så kinkig med att det ska vara en 'skitsadel' första gångerna. Utan jag lägger inte på sadel innan jag är säker på att de inte kommer reagera helt galet iaf.

Förra unghästen bockade lite ett par ggr första gången i trav med sadel. Kele har aldrigs agt flaska nånsin, inte en enda bock eller ett enda bekymmer över sadeln *imponerad matte*

Däremot när/om hon hinkat av mig ute i skogen nånstans, sprungit hem genom en granplantering och sabbat en icke slutbetald sadel lär jag inte vara såå glad iofs ;) Men jag vill vänja dem med den sadel de ska/jag räknar med att de ska ha sen liksom. Och när jag höll på och provade sadlar till valacken i somras, så varenda sadel slängde jag på Kele (då 2 år ganska precis) för att se hur de låg på henne. Jaha sa hon ;)

Jaha brukar det vara på det här fronten men det är mest granplanteringarna vi är rädda för om man säger så :p Fast det händer ju bara de första gångerna man rider att de kan bli så där akäörrade av en ryttare om ngt annat skrämmer, sen kan amn ju oftast reda ut problem från ryggen och inte bli avhinkad pga unghäst utan pga taskig balans :D

För övrigt ang utprovning. Siste unghästen reds ngra månader förra vintern fast då med inridarens sadel. Reds ngn månad i höstas sedan fick han sadel eftersom han nu rids mkt (bruksprov) och ska bli kvar i stallet (förhoppningsvis :devil: ). Nästa projekt är ett ungsto som fyller 5 (6?) iår som haft ett föl. Riden lite en vinter och sedan vår/sommar 05. Dock inte så himla mkt och inte direkt arbetad (inte sutten ned på), bara hyfsat väl grundriden. Vart ltie till och från hurvida hon ska ridas/stanna oxå pga avkommor (avelssto eg) så det har inte känts jätteakut.

Alexandra_W skrev:
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.

Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?

/Alexandra - lite nyfiken

Vi använder en billig Börjes-sadel vid longering, har en medium och en vid bom.
Sen när vi sitter upp använder vi en Felsbach Husar (köpt ca 1988) allround, passar bra till dom flesta, men är det nån häst som behöver väldigt vid bom använder vi en X-vid Barnsby Harlequin syntetsadel,allround.
Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, men för oss funkar dessa sadlar alldeles utmärkt och vi rider in 3-6 egna uppfödningar varje år. (arab, arabkorsningar, ridponny, halvblod)
:banana: :banana: :banana:

Funderat på det med min mor och vi har ett litet förslag ;)

Förr (vad hon känner till) så fanns det mestadel märkesgrejer (hon red på ridskola/privat och hennes "krets" hade enbart stübben eller passier. Dessutom så hade de alltid tjocka ullvojlockar eller fårskinnsvojlockar och snör/lädergjordar. Hästarna ryktades noga och länge varje dag och de verkade förekomma mer "sund" ridning.

Men detta är klart det hon minns och känslan mar får när man läser henen gamla böcker opch tittar på bilder från den tiden.

Ngn tanke kanske?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Tora
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka