Sv: Vad har ni för sadel när ni rider in?
hannacecilia skrev:
jag har ridit i skritt och trav i dressyrsadel då jag bara hade en sadel först. nu har jag köpt en hoppsadel (ej flat), så då får det bli den.
jag tycker det fungerat bra med dressyren, men det känns som om jag blir smidigare och inte lika fastlåst i hoppsadeln.
(om jag tex vill av snabbt el dyl osv

)
jag tror det är viktigare vem som rider än vilken sadel man har
vad har du hört för argument för de olika påståendena?
Dressyr - de är gjorda för att sitta ner i, och på en unghäst ska man ju inte sitta ner direkt mycket.
Flatback - de är inte gjorda för att sitta ner i utan att stå i fältsits i, och man får fel 'belastning' och tyngdpunkt etc ev en massa lättridning osv. Speciellt på känslig (omusklad) unghästrygg.
I förenkling, jag har tappat bort exakta förklaringen nu.
Jag är inte helt säker på att jag köper någon av dem rakt av faktiskt. Det är ju stor skillnad på dressyrsadel och dressyrsadel, och flatback och flatback liksom. Min två senaste dressyrsadlar var som natt och dag, den ena med djuuupt säte, högt bakvalv etc och där man satt ganska 'gjuten'. Den andra med betydligt 'flatare' säter och mindre knästöd. Den första gick t ex INTE att hoppa i hur fan man än bar sig åt, men fick bakvalvet i ändan i landning hur man än bar sig åt, den andra hoppade jag metern med iaf (på D-ponny). Visst var det knivigare än i en ren hoppsadel, men det visar ju ändå på skillnaden.
Men blev som sagt nyfiken på hur andra resonerar, och varför.. Och som sagt när andra eg provar ut sadel åt unghästen, och hur det resoneras/görs innan?
Och så kan jag ju svara själv med iofs.. Jag rider in i flatback. Bara skrittat och travat än, men när vi klarat av galopperandet och jag känner mig säker på att det inte blir några stora explosioner eller något (hitills har de lyst med sin frånvaro helt) och hästen är mer van med det här med ridning kommer jag byta til dem bomlösa (som ju kan räknas som dressyrmodell) när det är dags för lite mer 'jobb' (och/eller jag anser att flaten inte ligger bra längre). Men jag vill inte utsätta varesig henne eller mig för den bomlösa än (den är btw med uppbyggt säte etc a la engelsk dressyrsadel).
Jag har inte provat ut sadeln till henne, men har skaffat mig en (hel) del kunskap ang sadeltillpassning, och såvitt jag kan bedömma ligger den bra (eler låg sist jag kollade, brukar kolla en gång per månad ungefär), och de korta turer (hon fyller 3 i april) vi sysslar med nu känns som om den 'bara' skulle passa till 98% så är det inte så stor fara. Hästen tycs trivas ypperligt med sadeln.
Men jag funderar ju på när man egentligen ska packa in kraken och åka och få sadelmakarens dom på om den ligger hundra eller ej.. Eller om jag ska bara låtsas som det regnar tills jag kan byta till den bomlösa. (halva tanken med den bomlösa är att då behöver jag övht inte bekymra mig över om sadeln passar när hon musklar sig etc etc).
Samtidigt verkar det inte helt ovanligt att de slängs vad fasiken so helst som verkar ligga hyfsat på unghästar? Och ur den apsekten känner jag ju mig nojig