Vad har ni för sadel när ni rider in?

Sv: Vad har ni för sadel när ni rider in?

Jag glömde svara på om sadlarna är utprovade. Inte av någon annan än mig, men jag anser mig kunna se om en sadel ligger bra.

Jag har gjort de första ridpassen i westernsadel eller i hoppsadel för att få lite mer stöd om det skulle bli explosioner.
Sedan har jag haft det som legat bäst på hästen, flatback (pad under oftast) och dressyrsadel.

Har flera hästar och flera sadlar. Alltid någon sadel som passar...

jag red in min utan sadel bara för att den sadel jag hade var lite sne så den ville jag inte rida i (sen så var hon lite spänd när jag satt på så slappnade jag av så gjorde hon lika dant). Fick låna en sadel från en i stallet men det trivdes inte min häst i + att den var förstor o för halkig för mig.
Hittade sen av rena turen i min kompis stall en precis lika dan sadel som jag hade fast hel :) både jag o hästen trivs i den och det har inte varit några problem.
Som sagt - en sadel som båda trivs i är det bästa

the_connemara skrev:
Jaha brukar det vara på det här fronten men det är mest granplanteringarna vi är rädda för om man säger så :p Fast det händer ju bara de första gångerna man rider att de kan bli så där akäörrade av en ryttare om ngt annat skrämmer, sen kan amn ju oftast reda ut problem från ryggen och inte bli avhinkad pga unghäst utan pga taskig balans :D

Ungefär så jag resonerar, åker jag av så kan sadeln bli mos även om den ligger på 11 år gamla valacken eller på lilla Kele. Iofs, något större risk jag kan bli avhinkad av Kele iom åldern (en ung häst har närmare till panik än en äldre). Fast eftersom jag alltid är själv under hela inridningen så sitter jag sällan upp om jag inte är säker. Men åt helvete kan det ju gå ändå (säger hon som förstörde ryggen för livet under avskrittning på en unghst, som blev skrämd och fick total panik. Var inte ens suck att sitta kvar, balans eller ej. Han var dock fyra och det var långt ifrån första gångerna, så.. Sadeln höll fint då btw. Eller så kan det gå som för kompisen som på en 18-årig häst gick omkull, och både sadeln och hennes bäcken gick i bitar.. så..)

poloplayer skrev:
Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, :

Tja, efter att dels upplevt skillnaden mellan 'okej' och 'optimalt', dvs skillnaden på häst med sadel som ligger okej, och sadel som ligger optimalt så föredrar jag de som ligger optimalt. Det är inte bara behagligare för hästen, utan för MIG med.

Och med en nu 11-årig valack som fortfarande lider av sviterna (sadeltvång) efter att vid inridnig utsatts för en sadel med knäckt bom (gick INTE att se förrän sadeln öppnades av sadelmakare) som nöp honom vid varje steg, och pga sviterna av det dessutom fått en permanent ryggskada så är jag rätt kinkig med sadel.

Och ju mer jag lär mig, dessto mer inser jag hur många hästar därute som går med rent illapassande sadlar utan att ägaren reagerar. När man kastar en blick och ser groparna vid sidan av manken på en häst i stallgången som i övrigt är musklad etc, så behöver jag inte se sadeln för att ha en åsikt..

Men visst, det brukar gå bra ändå med. Mitt kallblodssto gick med alldeles för smal bom i 8 år utan att få några direkta men av det förutom muskelbrist vid sidan av manken. Men hon gick ren på böjprov 20 år gammal och impade stort på hela kliniken. Och aldrig varit halt i sitt liv, trots en travkarriär och sen synnerligen dålig och ogenomtänkt ridning av undertecknad. Men jag ser som ingen vidare anledning att av ignorans och/eller okunskap göra om det på en annan häst..

Jag har visserligen inte ridit in någon unghäst utan travare men jaghar haft en billig allroundsadel som funnits i stallet så länge det funnits hästar och den har faktiskt legat bra på de hästar vi haft och jag har trivts jättebra med den.

Dock har jag i flera år hållt på med en märr som inte alls velat bli inriden och den sadel vi haft har inte legat still på henne. Och när en bekant skulle hjälpa mej med henne så lyckades han ordna till så att det inte ens gick att visa henne sadeln. Så jag har helt enkelt fått skaffa en ny sadel och jag har provat säkert 10-12 sadlar som inte passat. Nu har jag fått köpa en sadel jättebilligt av en kompis och den har tidigare legat på nordsvensk. Den ska dock stoppas om.

Jag tycker att man ska rida i en sadel som passar och som ma trivs i.

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Jag har visserligen inte ridit in någon unghäst utan travare men jaghar haft en billig allroundsadel som funnits i stallet så länge det funnits hästar och den har faktiskt legat bra på de hästar vi haft och jag har trivts jättebra med den.

Dock har jag i flera år hållt på med en märr som inte alls velat bli inriden och den sadel vi haft har inte legat still på henne. Och när en bekant skulle hjälpa mej med henne så lyckades han ordna till så att det inte ens gick att visa henne sadeln. Så jag har helt enkelt fått skaffa en ny sadel och jag har provat säkert 10-12 sadlar som inte passat. Nu har jag fått köpa en sadel jättebilligt av en kompis och den har tidigare legat på nordsvensk. Den ska dock stoppas om.

Jag tycker att man ska rida i en sadel som passar och som ma trivs i.

//Lillan

Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..

Alexandra_W skrev:
Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..
Då är det bara att anlita en sadelutprovare som genast vill sälja en mkt dyr sadel..........för sadelutprovare är ju sååååå seriösa,
Nej, min åsikt är att om man inte är kapabel att se om en sadel passar till hästen och är utan skador så bör man nog hellre ägna sig åt kaninkramning eller liknande.
Under alla år vi ridit in våra hästar har vi aldrig haft problem med ryggar osv trots att vi använt några få sadlar och inte provat ut en sadel till varje häst. (Kompisen är veterinär och har sin häst i mitt stall så jag har kompetens i närheten )

poloplayer skrev:
Nej, min åsikt är att om man inte är kapabel att se om en sadel passar till hästen och är utan skador så bör man nog hellre ägna sig åt kaninkramning eller liknande.

Och min åsikt är att man bör skaffa sig den kunskapen, eller vilket fungerar lika bra i just detta fallet, köpa sig den kunskapen. Dvs man tar ut en sadelutprovare (visst fan finns det seriösa och billiga dessutom!) eller så skaffar man sig kunskapen (går en kurs). Eftersom sadelköpet är en engångsföreteelse på ett tag iaf så kan man lika gärna köpa sig tjänsten och sedan kolla med jämna mellanrum om sadeln fortfarande ligger bra. Vill man INTE ta til sig kunskap eller köpa sig den DÅ anser jag att man ska ägna sig åt kaninkramning då det kan skada att oskyldigt djur.

Obs, att jag inte menar att man inte kan kolla sadeln själv, är man såpass säker på att man klarar det alt. har folk som ser att hästen inte tar skada så är det helt ok.

:confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:

Har alltid använt westernsadel vid inridning, stadigt och bra för både ryttare och häst.
Den är dessutom bra att tömköra med, och spänna in hästen i vid longering, så den är med genom hela processen så att säga.
Använder aldrig andra sadlar annars heller i och för sig...:D

Snälla du. Det är LÅNGT ifrån alla elitryttareshästar som går med en sadel utprovad av sadelutprovare.

Ofta har man ett gäng sadlar och den och den sadeln passar de och de hästarna osv.

älgen skrev:
Snälla du. Det är LÅNGT ifrån alla elitryttareshästar som går med en sadel utprovad av sadelutprovare.

Ofta har man ett gäng sadlar och den och den sadeln passar de och de hästarna osv.

Jag skrev nu inte att alla grorde det. Utan alla de Elitare som ...........:bow: :bow: :bow: En viss skildnadad ,eller.........?

Alla de..låter för mig som om de flesta gjorde det.

Vilket inte är min uppfattning.

Zamora skrev:
:confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:
Klarar dom inte av att prova ut en sadel själv så kan man nog knappast kalla dom elitryttare! (Eller menar du såna där elitryttare som kan allt på läktaren och så länge dom står på marken, dom finns det gott om)
:banana: :banana: :banana:

skulle nog ta en westernsade faktiskt.
Då sitter man relativt säkert alla fall om hästen skulle bralla eller bli skrämd

Usch nej jag vill inte sitta i en westernsadel om hästen blir skrämd, man kommer ju inte ur dem speciellt fort. Finns faktiskt hästar som reser sig och kanske råkar gå över om de blir riktigt rädda och sitter man fast i sadeln då gör det ONT.
Jag föredrar en smidig engelsk sadel som man både sitter bra och bekvämt i utan massa kanter och som man snabbt kan ta sig upp i eller av med för den delen.

Zindy16 skrev:
skulle nog ta en westernsade faktiskt.
Då sitter man relativt säkert alla fall om hästen skulle bralla eller bli skrämd

Hua, jag avskyr westernsadlar. Sen ser jag ingen anledning att rida in i en sadeltyp som jag inte ska/kommer använda sen. Sen håller jag med Mitrolle. Jag vill frivilligt kunna sitta av 'i brådrasket' OM jag känner att det är bästa lösningen, och innan jag kommit ur en westernsadel så är olyckan nog ett faktum.

Men jag tror det där har att göra med vad man är van med innan sas, tror t ex en westernryttare skulle tycka det var lika otäckt att rida in i en engelsk som jag tycker det är att rida in i en western (eller för den delen en bomlös utan uppbyggt säte)

Jag använder helst en hoppsadel för jag tycker att man får lättast sits då och man klarar lättare av unghästarnas krumelutter. Jag rider kanske i dressyr sadel 2 ggr om året för jag tycker inte om dom sadlarna.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Tora
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka