Vad har ni för utbildningar? :)

Jag har en lärarexamen på 300hp. Sen har jag en kandidat i historia också. Har plockat ut CSN för 230 veckor, men har läst mer än heltid ganska stor del av perioden. Jag gillar att va student och hoppas att jag kommer orka fortsätta plugga lite vid sidan av jobbet for ever, typ.

Jag har totalt 145 högskolepoäng ryska, statsvetenskap och geologi. Bara pluggat för att jag tyckt det varit roligt.

Tänker antagligen läsa till civ.ing. I industriell ekonomi 2015 eller 2016. Eller så gör jag något helt annat, typ fortsätter som entreprenör, fast då måste jag börja gå med vinst haha :D

Snart färdig examen i Middle East and North African studies, ska skriva uppsats i Palestina i vår och passa på att prova på att jobba då jag blivit erbjuden jobb där i samma veva. Efter den här terminen har jag även 30 poäng arabiska på cvt, men det är mest bara för att ha på cvt då särbon är från Libyen och jag lär mig "talarabiskan" via honom (den formella är väldigt mycket krångligare och enligt han förstår man lättare arabiskan som talas mellan olika länder än den som är formell, men hur som helst är det ju inte dumt att ha fått den formella grundstrukturen i språket).

Sedan innan har jag journalistutbildning via folkhögskola samt 30 poäng statsvetenskap och 30 poäng juridik. Det var när jag var ung och dum och inte visste vad jag skulle bli.

Målet är diplomat, kommer jag inte dit vill jag jobba inom någon internationell organisation, vilket jag som sagt redan fått erbjudande om. Går inte det att lösa med barnen brinner jag för integrationsarbete och det är jag tämligen säker på att jag kan hitta någon form av jobb inom här i Sverige...

Skulle gärna fortsätta läsa integration och sådana saker, har börjat titta lite på ky utbildningarna som ges för att jobba med ensamkommande flyktingbarn, det är ungefär det jag gjorde när jag bodde utomlands förra året så det är möjligt att jag går en sådan utbildning.

Jämfört med många andra känns utbidningsdelen i mitt cv ganska kort.

Jag läste datorteknik på gymnasiet, kompletterade det med barnskötarutbildning på komvux (behövde ändå mer poäng för att bli behörig till högskolan). I höstas började jag på socionomprogrammet på högskolan och hittills har det trillat in sisådär 10HP i socialt arbete. Väntar på fler som ska in. :)

Har gått omvårdnadsprogrammet på komvux.

Läser nu mitt slutbetyg så jag kan läsa vidare.
Valet står mellan YH eller komplettera med Eng6+Sve3 för att söka högskola. Men då krävs ett superbra högskoleprov för mitt medelvärde är inte högt alls. Blir nog YH, med högre utbildning på det jag redan arbetar med idagsläget.

Fil kand med arkeologi som huvudämne. Jag har ca 160 p i det gamla systemet, men fil mag återinfördes inte förrän efter att jag var klar med grundutbildningen. Sedan har jag en doktorsexamen i arkeologi.

För några år sedan funderade jag på att utbilda mig till något annat. Var rätt trött på branschen. Nu kan jag fortfarande tänka mig göra något annat - om drömjobbet där jag kan utvecklas kreativt dyker upp. Men annars trivs jag bra just nu. Jag har nyligen fått ett nytt jobb. Går på provanställningen vid årsskiftet och kommer att arbeta med nya delar av branschen som jag ser stor utvecklingspotential i för mig yrkesmässigt. Så mer utbildning känns långt borta.

kemistutbildning motsvarande fil kand 3 år
lärarexamen bi/ke/fy
kandidat examen i biologi
masterexamen i biologi inriktning bioinformatik

antal poäng blir inte lätt men ca
120 hp kemi
c a 210 hp biologi
30 hp fysik
60 hp pedagogik

2-årig verkstadsteknisk i botten och sen har jag jobbat med det mesta som att renovera motorer, automatväxellådor, styr-regler, el och elektronik, radarteknik, hydraulik och pneumatik, plåt och svets, glasfiberarmering och polymerteknik, lack och ytbehandling, rörmokeri, dyk och anläggning, svinskötare på svinfarm, mjölkat kor mm. mm.

I vintras läste jag in Can-bus fordonsstyrning så nu kan jag felsöka detta också.

Jag har en kandidat i Politik, Filosofi och Politik, hoppas på att återvända t universitetet inom de närmsta åren för att lägga till en Master.

Har läst 165/180 hp på Kulturvetarprogrammet, med kurser inom litteratur- och konstvetenskap, historia, filosofi och sociologi. Saknar en c-uppsats för examen.

Nu senast har jag precis avslutat 5 års studier (300 hp) till landskapsarkitekt, en master/yrkesexamen. Utöver den examen har jag också tagit 15 hp inom Hållbar stadsutveckling.

Så totalt 480 hp eller 8 års heltidsstudier... så går det när man inte kan bestämma sig :p.

Jag har en kandidat (180hp) i Socialt arbete -har läst Socialpedagogiska programmet på 3 år.
Känner mig inte helt "färdig" så det kan nog bli lite mer pluggande längre fram.

Jag har läst följande på grundnivå:

60 hp Historia
90 hp Littereraturvetenskap
30 hp Svenska (det saknas dock två poäng som jag ska tenta av om några veckor)

Nu läser jag antingen en magister eller en master i litteraturvetenskap (inte bestämt vilken examen det blir, lutar åt master) och har klarat av runt 30 hp på avancerad nivå hittills. Ska skriva uppsatsen till våren :)

Det vill säga har jag inte läst något som är direkt lukrativt för framtiden :/

Jag har gjort en BTEC i konst och design, samt hoppat av efter första året av en BA i design. Har även ett Advanced Diploma i grafisk design, men jag tvivlar på att det är en officiell kreditering.

Från gymnasiet är jag hästskötare. Hamnade sedan på en KY-utbildning i försäljning och marknadsföring. Gick direkt vidare till universitetet och efter 200 gamla poäng (300) nya kunde jag plocka ut en civilekonomexamen.

Har läst en hel del kurser inom juridiska.fakulteten och skulle om jag skrev en uppsats kunna ta ut en fil kand i rättsvetenskap, men det kommer nog inte att hända

Politices kandidatexamen med statistik som huvudämne (alltså 90 hp, examen innefattar även 60 hp nationalekonomi, 30 hp statskunskap och 15 hp förvaltningsrätt)
Masterexamen i statistik
Är nu halvvägs igenom min doktorand i mikrodataanalys

... plus att jag har 7,5 hp praktisk filosofi på CV't också :p

Hmm jag har naturbruksgymnasium i botten, sen omvårdnadsprogrammet på komvux, dock med samtliga inriktningar (allmän, sjukvård, psykiatri och utvecklingsstörning/handikapp, komvux bara missade att jag läste mer än en inriktning så lika bra att läsa på medan man fick ;) )
Därefter har jag 120 hp på sjuksköterskeutbildningen och lika många poäng i fristående kurser inom handikappvetenskap, psykologi, PA och arbetsrätt etc. Utöver det läser jag socionomutbildning där jag nu är på 7e och sista terminen, så har en kandidat i socialt arbete sen i juni och förhoppningsvis en yrkesexamina i mitten av januari i socialt arbete. På det läser jag en mastersutbildning i arbetshälsovetenskap på 120 hp som jag började läsa parallellt nu i höst med sista terminen på socionom.

Har under samtliga terminer med studier arbetat heltid, så får väl känna mig nöjd. Sen blir det nog inte mer pluggande -men det har omgivningen hört i flera år och varje termin söker jag någon fristående kurs utöver program -kan vara intressant eller bra å ha liksom. Eller så har jag en långtgående livskris som varat sjukt länge, vilket medför att jag vägrar lämna studentlivet eller nåt. Förutom att jag då aldrig lever studentliv i övrigt. Lite svårt med sambo och 4 snart 5 ungar och 8 hästskrällen.

Något jag vill läsa mer av: Juridik.. Men får väl skärpa till mig och inse att det INTE kommer ge mig mer i lönekuvertet, fast mer HR skulle jag vilja ha också.....

Jag har läst följande:
240 HP Juridik (Bara 30 HP kvar alltså.)
75 HP Journalistik och medieproduktion
6 HP Matematik

Sen har jag utbildat mig inom mitt yrke som kriminalvårdare men det är inga poäng på det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 270
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025