Vad har ni för utbildningar? :)

Jag har haft lite svårt att bestämma mig för vad jag ska bli när jag blir stor. Men vi tar det i kronologisk ordning.

30 p. fysik
30 p. Matematik
15 p. Astronomi

En termin blandat på Rymdteknik programmet i Luleå

300 p. Apotekare

Blandat distans, med hälsa, kost och medicinsk antropologi, vet inte hur många poäng det blivit totalt, kanske en termin.

240 p. Läkarprogrammet, klar nästa jul! Jag får tillgodoräkna mig examensarbetet från apotekarprogrammet så jag blir klar ett halvår tidigare.

Jag börjar nästan känna att Sverige är för generöst med utbildning. Staten kommer aldrig att få igen pengarna de lagt ut på mig, även om jag räknar med att jobba tills jag fyller 70.

Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet, 14 år senare läste jag in konditorprogrammet på Komvux och nu har jag precis påbörjat Röntgensjuksköterskeprogrammet, svårt men intressant :)

Av ren nyfikenhet, vad har ni alla här pluggat eller gått för utbildningar? många eller "bara" en? :) Tänker högskola, YH eller komvuxutbildning (tex yrkeschaufför, administration etc, inte grundämnena, finns ju massa olika komvuxutbildningar:)) Satt och funderade över hur många kurser/utbildningar det är vanligast att man har och hur många år de flesta i genomsnitt pluggar efter gymnasiet, & klart man får ta buke till hjälp då, så ni som vill skriv gärna :D

Hittills har jag läst 240hp på socionomprogrammet. Är halvvägs in på t5 av 7, men planerar att hoppa på en master direkt efter socionomexamen, så som det ser ut just nu blir det (minst) en åttonde termin innan jag är klar. Förutom det har jag 30hp rättspsykologi och 15hp juridik sedan tidigare

Jag har kommit halvvägs på mitt nuvarande program, när jag är klar kommer jag ha en kandidatexamen i husdjursvetenskap, en agronomexamen och en master i animal science. Jag räknar med att det kommer bli ca 315 hp programkurser.

Innan nuvarande utbildning har jag läst ett basår på två terminer, 30 hp idéhistoria, 30 hp tyska och så blev jag inte klar med 7,5 hp naturkatastrofer och klimatförändringar.

Har inte riktigt koll på ev poäng, men har efter gymnasiet genomgått en hundvårdsutbildning och en kockutbildning (grund) bara för att få lite av kunskaperna angående mat och allt kring det på papper. Komprimerade ihop både det praktiskt och det teoretiska på skolan, samt praktik ute i restaurangkök till 2 terminer plugg via komvux och där ingick

Arbetsmiljö och säkerhet: 50 p
Livsmedel A: 50 p
Livsmedelshygien: 50 p
Gastronomi: 50 p
Näringslära: 50 p
Kallkök: 100 p
Varmkök: 100 p
Storkök: 100 p
Restaurang: 100 p
Restaurang påbyggnad: 100 p
Restaurang och storkök A: 200 p
Restaurang och storkök B: 100 p
Dietik och dietmatlagning: 100 p
Ansvarsfull alkoholhantering: 50 p
Servering A: 50 p
Servering B: 100 p

Hade jag varit yngre så hade jag nog sett till att få resten av kock-kunskaperna på papper med, men det är liksom inte värt att lägga flera år på plugg för att få kunskaper på papper när en är så pass "gammal" som jag är och jag har ju igen landat ett kökschefsjobb så det känns inte helt prio att få resten på papper heller.

Jag tog studenten från gymnasit som hästskötare..Lade böckerna på hyllan och hariga planer på att ta tillbaks de=)

Idag jobbar jag so Robottekniker och stortrivs=)

Naturbruksgymnasium i grunden och fick efter det kalla mig djurvårdare.
Jag har 22,5 poäng inom vad jag tror räknas till etologi (hundens beteendebiologi 1, 2 samt 3). Har även läst en termin engelska vilket är 30 poäng.

Har även ett jobb där jag via sk övergångsregler fått en legitimation som motsvarar tre års högskolestudier (180 poäng).

Senast ändrad:
Kultur/samhällsvetenskap på gymnasiet, litteraturvetenskap mitt största intresse. Gick ut med toppbetyg.
Sen ett år på komvux för biologi och kemi.

Till SLU, etologi och djurskydd (kandidat i biologi). Läste hästens utfodring och beteendebiologi parallellt.
Sen en massa strökurser i ekologi, systematik, zoologi mm.
Och nu jobbar jag på en magister i miljöriskanalys. Bara uppsatsen kvar! Samtidigt läser jag en kurs i miljörätt och en i GIS.

Vill nog inte ens räkna på hur många poäng jag har.. För många :D

Och jobbar jag med något relevant? Nja, inte direkt. Skadedjurstekniker, stop visst är det bra att kunna mycket om djur och natur. Men inget krav direkt. .

Herregud vad folk har pluggat här! Och vilket märkligt (men bra) utbildningssystem Sverige har egentligen, där man kan välja att "plocka ihop" till en examen lite hur man vill sådär och läsa massor av olika kurser på en gång. Jag blir nästan snurrig av att försöka räkna ut hur det hela går ihop, men funkar gör det ju bevisligen!

Jag gick Social Science-programmet på gymnasiet - i princip detsamma som samhällsvetenskapliga programmet bortsett från att all undervisning skedde på engelska och hela approachen var väldigt internationell liksom. Där tog jag även en Cambrige Cetrificate in Advanced English, sedan hade jag ett sabbatsår med resor innan jag började plugga på universitet i Skottland. Här tar jag nu i juli examen efter 4 års studier på business school med inriktning marknadsföring samt hospitality & tourism management.

Jag behöver bara läsa ett år till efter detta för att få en master så den tanken finns absolut, men just nu är jag enormt skoltrött och vill bara ut och jobba. Kanske hittar jag senare tillbaka till skolbänken och tar en master, kanske inte.

Jag har tva Master's fran Amerikanskt Universitet. En i 'education' och en i Cultural Diversion. Jag genomforde lite mer an halften av en PHD ... och angrar inte att jag gav upp.

Nar jag sag Migo's svar kom jag pa att jag ju ocksa maste tala om att jag just nu haller pa att utbilda mig och hundar i special sok. :) Vansinnigt roligt!

Senast ändrad:
Har väl inte riktigt lika mycket utbildning som andra här i tråden känner jag :p
Men hittills har det blivit följande:
10 år i grundskolan
1 år på gymnasiet
(Inget avbrott här emellan!)
Nu är jag inne på min första, av förhoppningsvis max 3, terminer, på hel-distans komvux. Läser juridik.
Målet är ju då gymnasieexamen såklart.

Direkt efter att ha avslutat detta, så hoppas jag antingen kunna börja på B&E på HHS, eller Jurist på UU.

Hittills har jag läst 240hp på socionomprogrammet. Är halvvägs in på t5 av 7, men planerar att hoppa på en master direkt efter socionomexamen, så som det ser ut just nu blir det (minst) en åttonde termin innan jag är klar. Förutom det har jag 30hp rättspsykologi och 15hp juridik sedan tidigare
Min hjärna var visst rejält trött igår kväll - 120hp ska det ju vara! :angel:

Lite blandat här med. Jag är så nyfiken så jag kan inte låta bli att ta en kurs här och där :)

240hp affärsjuridik m inriktning avtalsrätt
7,5hp psykologi
7,5hp brottsplatsens arkeologi
7,5hp teckning
7,5hp kvalitetsstyrning
7,5hp bygg CAD
7,5 HP hållbart byggande
Transportförsäkting genom jobbet

Nu håller jag på med 2år yh till offentlig upphandlare medan jag är föräldraledig

Jag gick G-linjen på Strömsholm och fick därifrån en Ridinstruktör, level II.

Från universitetet har jag en hel del ämnen och har pusslat ihop följande examen.
- Fil.mag. i praktisk filosofi
- MA tillämpad etik
Förhoppningsvis har jag snart även en doktor.

Jag har en färdig kandidatuppsats i konstvetenskap och visuell kommunikation som har legat i en byrålåda för att mogna i 15 år. Den ska jag lägga fram vid tillfälle, eller - mer troligt - att jag skriver en helt ny. Jag vill gärna ha en kandidat i konst/visuell kommunikation. Dessutom avskyr jag oavslutade projekt.

300hp på lärarprogrammet
7.5hp konsthistoria
5hp IKT i undervisningen (tror jag den hette i alla fall, en sommarkurs)
30hp religionsvetenskap A (ska väl ta tag i B-kursen någon gång...)

Tack för alla svar hittills va roligt att många läst så mycket :D Jag har ju inte börjat än men skulle vilja läsa en kandidat (minst) samt 2 komvuxutbildningar på ett år vardera. Kanske inte helt omöjligt då blir ju trots att bara 5 år totalt:up:

Tänkte fråga, många har skrivit tex civilingenjörsexamen samt en doktorsexamen, eller kandidatexamen och en magisterexamen. Menar ni då att ni byggt på på den utbildningen ni redan har eller har ni börjat om och tex tagit en magisterexamen ytterligare? Skriv gärna hur många år ni har sammanlagt av heltidsplugg (efter gymn.), det kanske kanske är smidigare än att räkna poäng kom jag på :)

Tack för alla svar hittills va roligt att många läst så mycket :D Jag har ju inte börjat än men skulle vilja läsa en kandidat (minst) samt 2 komvuxutbildningar på ett år vardera. Kanske inte helt omöjligt då blir ju trots att bara 5 år totalt:up:

Tänkte fråga, många har skrivit tex civilingenjörsexamen samt en doktorsexamen, eller kandidatexamen och en magisterexamen. Menar ni då att ni byggt på på den utbildningen ni redan har eller har ni börjat om och tex tagit en magisterexamen ytterligare? Skriv gärna hur många år ni har sammanlagt av heltidsplugg (efter gymn.), det kanske kanske är smidigare än att räkna poäng kom jag på :)

5 år på lärarprogrammet och så de där strökurserna utspritt över flera år. Har läst dem samtidigt som jag jobbat och då blir det halvfart och liknande. Brukar hålla mig ifrån antagning.se för att jag alltid hittar så många spännande kurser men nu kikade jag in där och trillade dit igen, blir nog en sen anmälan till en grammatikkurs :p

Om man har fler ämnen examen går det ofta att räkna poäng två gånger. Civilingenjör (när jag läste) var 4,5 år och fil.kand är 90 hp (3 terminer) i huvudområdet och sen ett gäng poäng som biämne (där utnyttjade jag teknik som jag hade från ingenjörsstudierna). Jag läste på heltid i 5,5 år, sen tog jag ut mina examina och därefter har jag läst strökurser parallellt med jobb (närmar sig nog 50 hp).

Jag har läst det tvååriga hippologprogrammet, men aldrig tagit ut examen. Det har liksom runnit ut i sanden och är inget jag känner behov av nu. Sen har jag en examen från KY Logistik (2 år) som jag förra veckan kompletterade med en truckförarutbildning. Så nu har jag truckkort också :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 270
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka