Vad har ni för vinerdäck på dragbilen?

Sv: Vad har ni för vinerdäck på dragbilen?

*kl*

Svarar alla!

Jättebra med alla inputs! Fortsätt gärna skriva om era erfarenheter. Verkar som att folk som har Hakkapelitta 5 eller 7 är riktigt nöjda. Lutar åt att inhandla sådana =) Ska kolla lite mer på gislaved också.

Just nu kör jag 740 och halkar runt oavsett vilka däck jag har och vilken tyngd jag har i bakluckan. Slut på 740 i vinterväglag!

Ser fram emot att sitta i min 4wd med riktigt bra vinterdäck och mala fram (och nej, jag kommer inte underskatta halkan bara för att jag sitter i en suv, som många tyvärr gör :eek:)

Jag har alltid haft dubbdäck vintertid oavsett om bilen drivs med 2 eller 4 hjul. Jag känner mig tryggare med det, men är medveten om att det i viss mån är en falsk trygghet. Det går utmärkt att få sladd även med 4WD och dubb om man t.ex. felbedömer väglaget, situationen i övrigt eller sin körförmåga. Däremot bör risken för att man står och slirar i en isig backe vara mindre med 4WD+dubb än för övriga kombinationer.;-)

På tidigare bilar har jag haft Gislaved Nordfrost. På nuvarande är det Nokian Hakkapelita. Dessa däckmärken brukar få toppbetyg i tester.

Som rubriken lyder, vad ha ni för vinterdäck på dragbilarna? Dubb/odubbat, märke/modell?
På min Audi har jag odubbade vinterdäck Nokian Hakkapeliitta R Efter att ha haft Nokian däck (både vinter och sommar kan jag inte tänka mig något annat de är faktiskt värda varenda krona)

Kör ni framhjusdrivet/bakhjulsdrivet eller 4WD?
Min bil är framhjulsdriven

Ni som kör 4WD har ni dubbat? Varför/varför inte?
Nu har jag ju ingen 4WD men svarar ändå: Jag valde odubbade däck eftersom jag har odubbade på transporten.

Protest!
Riktig 4WD styr visst bättre, men kan man inte köra bil hjälper ju inget drivsystem...

+1 på det.
Även variabel 4wd har mycket bättre styrning i kurvor vid halka, än en 2wd.
Min Honda går som en klocka, driver jämnt och ligger som en smäck i kurvor trots halka/modd/is.
Både enligt mig själv och enligt olika biltester :)

Vi har en god vän som är däckhandlare och när han säger att jag ska ha dubb på bil och släp så lyssnar jag. Bor i Västernorrland så det brukar vara ordentligt med snö här.

Åker stor 4wd med Hakka 7 som jag är utomordentligt nöjd med så här långt efter 3 v halka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka