Vad har ni för vinterjacka?

Guldaskig

Trådstartare
Är på jakt efter en ny vinterjacka att ha i stallet samt rida i. Hade en på gång som jag trodde skulle vara bra men den är nog tyvärr för tunn.

Släng in bilder på era jackor och beskriv varför just de är så fantastiska! :)

Sv: Vad har ni för vinterjacka?

Jag köpte parkasen som finns på Hööks iår efter att många sagt att den är så himla varm å bra.

Jag gillar den för att den går ordentligt nedanför rumpan, har sprund i sidorna, mysigt fleecefoder, goa muddar och skön att ha på sig :)

Så nu hoppas jag att den blir bra, har bara hunnit använda den 1 gång å då var den bra iaf :)
Men annars så var den inte så hiskeligt dyr om jag skulle behöva en ännu varmare senare...

Jag har en MH Grace som har hängt med sedan 2004 och det är först nu som dragkedjan börjat strula. Vet faktiskt inte om den finns kvar i sortimentet längre nu när jag tänker efter :o. Bortsett från att den, liksom alla andra ridjackor när man är dryga 180 cm och tjej, är något kort i ärmarna så har jag inte mycket negativt att säga. Den är varm, vattentät och inte i vägen någonstans vid ridning. Den går ner helt över rumpan på de flesta och är helt ok att använda som stalljacka också. Ser ut som ny trots otaliga tvättar.

Edit: Ett stort plus är kragen! Varken vind eller snö tränger igenom när man knäpper hela vägen upp.

Det är ett problem för oss korta med apfaktor också!

Hööksjackan hade faktiskt tillräckligt långa ärmar vilket sällan händer annars :p

Jag är lång med apfaktor, eller då blir det kanske orangutang? :D
Det är väldigt irriterande att behöva drunkna breddmässigt i herrmodellerna och se ut som en 14-åring som vuxit ur fjolårets kläder i tjejmodellerna, men MH brukar få godkänt faktiskt. Hade egentligen behövt en ny jacka och fastnade verkligen för deras nya Legacy, men priset känns lite väl saftigt så ett billigare alternativ är mycket välkommet. Vi rider enbart ute och är ganska ensamma i skogen så utseendet spelar verkligen ingen roll så länge det är varmt och vattentätt.

Det är samma (fast annan färgställning). :)

Jag som bor i södra Sverige upplever den som riktigt varm. Det är väl bara de senaste vintrarna som det verkligen varit längre perioder med under 10 minus ute (fast personligen tycker jag klimatet här nere är råare när det är några plus och blötsnö) och då har den också hållit värmen. Har inte frusit när man suttit på ridhusläktare dagarna i ända heller.
Har faktiskt dragit med den på en skidsemester också när min skidjacka gick sönder och den funkade till det med.

Såg att MH har kvar den i sortimentet så du kan nog mejla de och fråga om fodring. Kan se om det står något i min jacka, men den hänger i stallet just nu.

Här är en videosnutt som visar hur jackan ser ut "på riktigt". Tycker att produktbilderna får den att se tunnare ut än vad den är.
http://www.youtube.com/watch?v=WaXKEeREBCQ&feature=player_embedded

Senast ändrad:

Jag har en Kyra K vinterjacka. Kommer inte ihåg vad den heter men den går till midjan, sitter om med resår där och är lite fluffig upptill :D Mörkblå.

Jag älskar min vinterjacka för att den är superdupervarm, det räcker med långärmad funktionströja under - har slutat helt med tjocka tröjor och då är jag frusen som få.

Det blåser INTE igenom den ens i blåsiga skåne.

Iom att det är muddar vid handleder och i midja så kan blåsten inte komma in om jag inte öppnar jackan och inte får jag en massa halm innanför armarna heller.

OCH den är grymt slitstark samt håller sig fräsch.

Köpte min första Kyra K jacka för 10 år sedan och kommer aldrig mer köpa jackor av annat märke. Första vinterjackan höll i 8 år och användes flitigt 8 månader om året. Till slut slets sömmarna bort :angel:
Regnjackan jag köpte samtidigt har gjort sitt nu men vår/ höstjackan har ett par år kvar liksom västarna.

Slår man ut det per år så var de alltså inte så dyra :idea:

Denna vinterjackan (vinterjacka nr 2) är inne på sin tredje säsong nu...

/Nena

Jag har också orangutangfaktor... Jackor är ett jätteproblem för att de är för korta i ärmarna.
Jag har en varseljacka i softshell som jag inte vet märket på, tar på mig mer under den om det blir kallare. Den håller snö och blåst ute men är inte särskilt varm i sig. Jag gillar att den inte har någon huva, att jag syns bra, att den har rediga fickor och långa ärmar. Blir det ännu kallare byter jag till en ful dunjacka. Ingendera jackan är gjord särskilt för ridning men det funkar rätt bra ändå.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka