Vad har ni i matlådan?

Vad har ni i matlådan?
Måste komma igång med matlådor till jobbet och söker snabba o lättlagade tips.

Jag äter en blandning av rester, färdigpreppad fryst mat och grönsaker.

Idag har jag en kycklingfärsbiff med vitlöksfrästa morötter och dito rödbetor och en näve machésallat, samt ett äpple till efterrätt i matlådan. Kycklingfärsbiffen fanns i frysen från förra veckans matlagning och grönsakerna tog ungefär fem minuter att skala och hetta upp.

Igår hade jag en rödbetsbiff, resterna av lördagens svamprisotto och morotssallad. Tog också max fem minuter att plocka ihop. Och i måndags plockade jag fram en liten burk chili ur frysen, nappade åt mig en paprika från balkongen, några sallatsblad och ett gäng tomater. Det åt jag tillsammans med ett libabröd.
 
Jag brukar göra storkok och fylla frysen. Ofta har jag lasagne och ugnsomelett eller ugnspannkaka. Jag försöker att alltid ha åtminstone en sorts grönsaksbiffar och råris/bulgur/matvete och olika grönsaker i frysen. På sommaren brukar jag kombinera dem med en rejäl sallad, på vinterhalvåret vill jag hellre ha varm mat.
 
Idag har jag en rödbetspaj med quinoa och mandelmjölsbotten.

Ofta storlagar jag en köttfärsröra som är chili con carnekryddad men med mängder av grönsaker och rotfrukter i. Det är betydligt mer grönsaker än kött.
Den är utmärkt att frysa och smakar lika bra upptinad. Kålpudding är också stapelvara i frysen för att ta fram när man inte hunnit/orkat göra annan matlåda.
 
Jag brukar göra storkok och fylla frysen. Ofta har jag lasagne och ugnsomelett eller ugnspannkaka. Jag försöker att alltid ha åtminstone en sorts grönsaksbiffar och råris/bulgur/matvete och olika grönsaker i frysen. På sommaren brukar jag kombinera dem med en rejäl sallad, på vinterhalvåret vill jag hellre ha varm mat.

Ugnsomelett låter ju himla käckt! Fryser du in i vanliga plastlådor?
 
Här blir det alltid rester från middagen innan. Och vad vi äter till middag varierar. Fisk och potatis, köttfärssås och spagetti, kyckling och ris, korvstroganoff osv osv. Allt är inte gott att micra dagen efter men det är lättvindigt att laga mat så det räcker till två matlådor dagen efter också :)
 
Oftast gårdagens middag. Annars gör jag gärna storkok på soppa. Gott och smidigt. Fryser in i portioner och tar den ur frysen på väg till jobbet.
 
Igår hade jag långkok på högrev och råris och dagen innan det hade jag grönkålspasta med Karl-johansvamp 😊. Idag jobbar jag natt, då har jag med mig en proteinbar, clementin och linskakor :D
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
Mat Pga trasig kyl har min partners matlåda förvarats i rumstemp på jobbet i 1,5 dygn. Matlådan innehåller potatisgratäng med svamp och...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: hagel
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 231
Senast: Mirre
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp