Vad har ni på spisen?

. Har på sista tiden börjat göra en del som tidigare gjordes i stekpanna i gryta i stället, speciellt fräsa grönsaker.
Min gjutjärnsgryta används ofta ofta. Fräsa lök och grönsaker, göra chili con carne, steka köttfärs. M.m.

Kastruller bara till att koka pasta, bulgur och potatis etc. Samt soppa.
 
Har inte hunnit läsa hela tråden, men har också Tefal/Jamie Oliver. Har inte haft dom särskilt länge och måste ha nya stekpannor smart, tråkigt att flera haft dålig erfarenhet av dom. Blir definitivt något mer hållbart nästa gång, gillar sånna stekpannor som har koppar utvändigt. Har en stor som jag gillar väldigt mycket som jag fått i julklapp en gång, osäker på märke. Dom är väldigt fina men kostar lite, så funderar på att byta ut en och en, en liten storlek står nu på önskelistan.

Kastruller har jag inga med teflon, men vill gärna ha en liten med koppar på till såser så att jag har ett fint set med sådana ^^😍
 
Jag tänkte att jag väcker den här gamla tråden för att ställa en relaterad fråga.

Fick på köpet en Satake stekpanna, är tydligen en lättviktsgjutjärn. Vad är er åsikt om sådana? Tackar ju inte nej till en gratis stekpanna och den är lite mindre än de i gjutjärn jag nu använder så den kan nog ha sin plats här absolut.

Just nu körs min diskmaskin och däri är min teflonpanna igen.. är inte så rädd om den längre, använder den i stort sett aldrig, handdiskar den oftast men någon gång, tror det är andra eller tredje gången nu, så har den hamnat i diskmaskinen innan den hamnar längst in i skåpet igen. Det jobbiga med gjutjärnen är att de inte "får" diskas i diskmedel.... samtidigt som jag rengör med borste i varmt vatten måste jag hålla handtaget på kranen åt det varma hållet, annars spolas det bara ljummet vatten. Oerhört tröttsamt med tunga prylar att hantera samtidigt. Så, på sätt och vis hoppas jag lite på att den här stake är en bra variant- inte så tung att hålla osv.

Vad är alles era åsikter gott folk? :)
 
Jag tänkte att jag väcker den här gamla tråden för att ställa en relaterad fråga.

Fick på köpet en Satake stekpanna, är tydligen en lättviktsgjutjärn. Vad är er åsikt om sådana? Tackar ju inte nej till en gratis stekpanna och den är lite mindre än de i gjutjärn jag nu använder så den kan nog ha sin plats här absolut.

Just nu körs min diskmaskin och däri är min teflonpanna igen.. är inte så rädd om den längre, använder den i stort sett aldrig, handdiskar den oftast men någon gång, tror det är andra eller tredje gången nu, så har den hamnat i diskmaskinen innan den hamnar längst in i skåpet igen. Det jobbiga med gjutjärnen är att de inte "får" diskas i diskmedel.... samtidigt som jag rengör med borste i varmt vatten måste jag hålla handtaget på kranen åt det varma hållet, annars spolas det bara ljummet vatten. Oerhört tröttsamt med tunga prylar att hantera samtidigt. Så, på sätt och vis hoppas jag lite på att den här stake är en bra variant- inte så tung att hålla osv.

Vad är alles era åsikter gott folk? :)
Jag har en stekpanna lättviktsgjutjärn. I början var jag skeptisk och tyckte maten fastnade i den. Men efter någon månad så hade jag stekt in den och nu har jag fastnat för den.
Lätt och smidig, inte fullt lika bra som min i gjutjärn, men ändå riktigt bra!
 
Jag har en stekpanna lättviktsgjutjärn. I början var jag skeptisk och tyckte maten fastnade i den. Men efter någon månad så hade jag stekt in den och nu har jag fastnat för den.
Lätt och smidig, inte fullt lika bra som min i gjutjärn, men ändå riktigt bra!
Det låter ju ändå lovande! Är det en satake du har? Eller annan sort? Den jag fick är en Satake, ska ha något speciellt underlag i botten, den är skrovlig tydligen. ska bli intressant att testa! Undrar hur den är att steka pannkakor i! Upplever att det är lite svårt i gjutjärnspannorna ännu.
 
Det låter ju ändå lovande! Är det en satake du har? Eller annan sort? Den jag fick är en Satake, ska ha något speciellt underlag i botten, den är skrovlig tydligen. ska bli intressant att testa! Undrar hur den är att steka pannkakor i! Upplever att det är lite svårt i gjutjärnspannorna ännu.
Minns inte vilket märke den har, fick den i julklapp. Men min är skovlig i botten också. Jag steker aldrig tunna pannkakor utan bara amerikanska, men det fungerar den fint till. Men tog som sagt ett tag att steka in den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp