Vad har ni på spisen?

Kastruller är möjligt att det är från Ikea (365 låter bekant) men jag tror att den ena är från något annat ställe. Har haft dem i ett flertal år och de verkar överleva. Grytor har vi dels gamla grytor ärvda av styvfar men den som används mest är en från Le Creuset. Sen har vi en gjutjärnspanna köpt på Tradera från stenåldern någon gång, en större gjutjärnspanna köpt från typ Maxi (skitkass) och naturligtvis en æbleskivepande (gjutjärn) från tradera.
Häftigt att i alla fall två i tråden har æbliskivejärn! :heart Måste göra det en dag, var alldeles för länge sedan!

Och även många som har gjutjärn från loppis och ärvt och liknande! Smart!
 
Är inte ett plättjärn lite per definition gjort av järn? Trodde jag i min enfald. Plättlagg kan vara gjort av vad som helst, plättjärn är gjort av järn.
Ok, fel ordval av mig med andra ord. Jag ska hädanefter försöka komma ihåg att använda rätt ord så det inte blir några dumma missförstånd.
 
När jag skaffade induktion för många år sedan sa säljaren att de var bättre på allt— men man kan inte poppa popcorn på dem. Det var fel, för det går utmärkt. Men man får använda 1:an eller kanske 2:an som ”eftervärme” när popcornen kommit igång.
Bra att veta! Så sällan som jag poppar popcorn, men tänk ändå vilken katastrof om jag eldar upp mina popcorn när jag är sugen en kväll bara för att jag inte kan min spis! :D

Jag kanske ska ha en "Hur gör man"-tråd om induktionshäll :D Det verkar vara en del som skiljer sig, kanske dags att ta fram penna och block och börja skriva ner :D

1. Ingen eftervärme- plattorna kalla typ genast i jämförelse
2. Svårt med riskokning pga ingen eftervärme :O
3. Inte elda upp popcornen!!!
 
Vi slängde till slut ut glaskeramikhällen och skaffade en spis med gjutjärnsplattor. Helt plötsligt kunde jag laga mat igen, det satt i ryggmärgen hur den funkade. På keramikhällen blev allt fel. Induktion vågar jag mig inte på. Jag tror att jag har avslöjat min ålder nu...
Jag älskar denna glashäll jag har nu, SÅ mycket bättre, finare, lättare att rengöra och trevligare att se på än plattspisen! Efter första introduktionskursen då jag brände all min mat (mer än vanligt eftersom jag generellt suger på matlagning) så blev matlagning plötsligt rätt kul då och då, tack vare spisen!

Men så var plattspisen ju rätt seg och halvdöd så det var verkligen ett lyft!.
 
Jag har en stekpanna i gjutjärn som jag fick i present för 32 år sen. Har vårdat den ömt, har fettat in den med jämna mellanrum och det har aldrig varit diskmedel i den. För några år sedan övertog jag en pannkakslagg av min mamma, och jag tycket att det är mycket enklare att steka pannkakor i den än i vanlig stekpanna. Min mamma diskar alla sina stekpannor oavsett material med diskmedel, och det har tagit tid att få den fin. Min mamma klagade ofta på att saker fastnade i stekpannan, det är extremt sällan som något fastnar i mina. Har aldrig diskmedel i någon, bara varmt vatten.
Har en Jamie Oliver/Tefal som är drygt fem år gammal och där har inget teflon börjat släppa. har även en traktötpanna i teflon som är minst tio år gammal och flitigt använd, inget teflon som släppt där heller.

Jag har tre kastruller i metall, inser att jag inte vet vilken, i olika storlekar. De köptes för mer än 15 år sedan då jag hade gasspis och det var viktigt att hitta kastruller med metallhandtag. Jag vet inte hur många gånger jag ställde kastruller med något svart plastaktigt handtag lite fel så att de blev påverkade av lågan. Minns lukten än idag :eek: Insåg till slut att metallhandtag var det enda rätta för mig. De jag har är billiga från Ikea eller Rusta men har hållit väldigt bra.
Tycker här är en salig blandning av dyrt och billigt hos användarna, men överlag verkar gjutjärn vara det man föredrar?

Att komma ihåg, inget diskmedel i sådana. Bra poäng, vill inte att det fastnar, avskyr det!
 
Induktionshällen är också snabb som satan. Det tog mig några gånger innan jag insåg att jag inte alls hann göra andra saker medan vattnet kokade upp :D Det är också anledningen till att jag har förstört ett par stekpannor. Ska nu investera i en Kockums kolstålpanna som jag inte tänker förstöra. Ska skaffa mig en gjutjärnspanna också.
 
Då en moster flyttade in på hemmet så gav hon bort nästan allt. Jag tog bl a vara på en liten och en stor kastrull med kopparbotten. Jag hade aldrig trott att det skulle vara så stor skillnad mot de vanliga men eftersom koppar leder värmen mycket fortare så kokar det upp efter ca halva tiden. De har tjock botten så det har inte lätt før att bränna fast i dom heller.

Jag har en stekpanna som jag køpt på ICA, kan vara 5 år eller så. Nu håller skaftet på att lossna. Teflonbottnen i den är fortfarande fin. Har en antik dito av gjutjärn oxå men tycker den är tung och klumpig.

Kanske enda av de førsta jag køpte som jag har kvar efter 35 år är en kastrull med en sil-insats, kan användas med eller utan den. Bra att ha før att ångkoka grønsaker i.
Jag har faktiskt funderat på kopparkastrull/pannorna, hur bra de är och varför man föredrar dem. Är de alltså bra eller är det till vissa typer av spisar bara?
 
Jag har rätt mycket gjutjärn.
3 stekpannor
1 plättlagg
1 pannkakslagg
1 våffeljärn
2 rullrånsjärn
1 äggstekpanna

Men min ljuvligaste pjäs är min gjutjärnskastrull med lock. :love1: När jag scramblar två ägg över klippt bacon i den hör jag introt till Rederiet och får flashbacks till baracklivet vid Sthlm Uni med kokplatta per stickkontakt.

The Significant Other har medfört en kolstålpanna modell större till hushållet. Den har aldrig sett temperaturer över läge 3 av totalt 12 på spisen. Officiellt föraktar jag denna tingest, men försöker "woka" lite i deni smyg när ingen ser.
Rullrånsjärn?
Äggstekpanna?
Kräver nästan bild alltså :D
 
Vi har stekpannor i gjutjärn. 😍
Wokpanna i teflon från Jamie Oliver - värdelös.
2 grytor i gjutjärn i storlek stor och jättestor.
5 kastruller från 1 liter till 10 liter. De på 3 liter behöver kasseras och nya ska inhandlas.
Så det finns gjutjärn i 1 liters, 2 liters och så vidare? Har sett 3 liters och större.
 
Höst och vinter lagar vi mat på vedspisen. Då använder vi mest gjutjärn och koppar. En del är köpt på loppis, en del är kvalitetssaker. Jag har tre gjutjärnspannor i olika storlekar (Skeppshult, tror jag att alla är), en Le Creusetgryta, traktörpanna i koppar samt ett par kastruller av bättre märke. På sommaren har vi induktionshäll och använder ”vintergrejorna” som fungerar på den.
Vi har nog inte köpt nytt sen vi gifte oss för 25 år sen.
Vad använder du traktörpannan till?
 
Däremot blir det rätt tungt att hantera dem, och man måste ha en del fett i för att kunna steka något. Jag har en gjutjärnsgryta som används till alla grytor, soppor, köttfärssås, ris, etc (hur klarar man sig ens utan??), en stekpanna, en plättpanna, och en wok.
Grytor och annat lånkok köttfärssås lasagne stekar mm åker ner i crockpoten. Där sköter det sig självt.
 
Induktionshällen är också snabb som satan. Det tog mig några gånger innan jag insåg att jag inte alls hann göra andra saker medan vattnet kokade upp :D Det är också anledningen till att jag har förstört ett par stekpannor. Ska nu investera i en Kockums kolstålpanna som jag inte tänker förstöra. Ska skaffa mig en gjutjärnspanna också.
Hoppsan! Jag är lite så, "jag ska bara..."

Den var rätt fin, Kockums, faktiskt!
 
Jag har bade gjutjarn stekpannor, plattlagg, och grytor arvda av mormor och medslapat runt varlden.:p Jag har ytterligare en stekpanna och en gryta i emaljerad gjutjarn varav en ofta star pa spisen redo att anvandas.
Jag har ocksa ett par stekpannor och flera kastruller som ar "Hard Annodized" och helt "non-stick" samt en nagra kastruller i rostfritt stal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp