Bukefalos 28 år!

Vad har ni pluggat?

Jag gick naturvetenskapliglinje på gymnasiet och balanserade det hela med att läsa idéhistoria och socialantropologi en termin vardera. Sen tog det fem år innan jag hittade logopedprogrammet och därmed mitt yrke. Min pappa är Uppfinnar-Jocke så gymnasietvalet var inte mycket till val, det var liksom det enda som gällde. Min mentor summerade det hela rätt väl när hon på studentdagen frågade: "Varför läste inte du samhäll?"

Idéhistorian var en fantastisk motvikt till all matte och världens bästa crash course i allmänbildning. Socialantropologin var intressant men lite för diffus för min inkörda naturvetarhjärna. Jag var dock fortfarande helt inställd på att bli ingenjör fram tills tvivlet tog över nånstans runt 22 års ålder och jag kände en rejält lättnad över att slippa fem års mattestudier. Logopeden hittade jag genom att lusläsa programkatalogen för universitetet jag vill läsa på och stryka allt jag inte ville göra. Kvar blev sjuksyster och logoped och logopeden hade bättre arbetsförhållanden. Och tack och lov för det. Jag fastnade omgående och kan, två år in i yrket, inte tänka mig göra något annat.
 
Jag blev larare for sisadar 100 ar sedan :p Nar vi sedan flyttade utomlands jobbade jag forst pa en Brittisk skola men da terminssystemet passade sa sallsynt daligt till sonerna som gick pa Amerikanska skolan, vilken ocksa foljer samma terminssystem som Sverige sa det var sommarlov nar vi kunde aka och halsa pa, bytte jag skola.

Efter nagra ar dar blev jag sugen pa att plugga och startade en Masters i "English as a second language" pa ett Universitet i Boston Massachusetts. Efter ett tag upptackte jag att behovet att fordjupa sig i det inte alls fanns langre trots att jag suktat lange efter den utbildningen. Da sadlade jag om till "Special larare" men upptackte att jag kunde gora nagot som verkligen fascinerade mig sedan vi flyttat ut ur Sverige och andrade igen till "kulturell mangfald". Och det var ju bra att alla klasser for "English as a second language" var en stor hjalp i mina studier om kulturella skillnader.

Det var delvis ett distance pluggande men vi kom till universitetet 4 ganger per ar i ett par veckor for att presentera vad vi gjorde och fa nya uppgifter. Vansinnigt roligt och mycket givande. Jag var klar nar jag var 49 ar. :D

Da bestamde jag mig for att kora hela loppet till en PHD ... men ungefar halvvags fragade yngste sonen nyfiket om jag aldrig laste for "enjoyment" langre nar jag forklarade att jag inte kunde komma med till nagot (formodligen sport evanemang) for att jag maste plugga.
Nar jag tankt pa den fragan ett tag bestamde jag mig for att jag helt enkelt ville umgas mer med familjen ... och aven lasa "for enjoyment" igen sa jag hoppade av. :p
 
Senast ändrad:
1. Gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och blev då undersköterska.
Sen läste jag sjuksköterskeprogrammet på universitetet.

2. Valde det för jag ville ha ett arbete där jag gjorde akillnad. Att mitt arbete innebar att jag skulle hjälpa folk till det bättre. Sen var det också viktigt för mig att läsa till något som innebar att jag lätt skulle få jobb inom området.

3. Ja i stort blev det som jag förväntade mig. Kanske att studierna innehöll lite väl mycket blaha och onödiga saker som jag inte upplever hjälper mig till att bli en bra sjuksköterska. Som tex omvårdnadsteoretiker, statistik och c uppsatsen. 1/3 av utbildning bestod ungefär av sånt som jag hellre skulle önskat vore ersatt av praktik.
Var ännu lättare än jag trodde att få jobb efteråt.
 
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
1. Företagsekonomi, Uppsala universitet, Magister, relationsmarknadsföring. (+ engelska A och B och en termin franska som gick sådär + div kurser här och där)
2. För att det verkade kul.
3. Nationalekonomi var roligare, de poäng man läste, så jag borde valt det. Hade nog varit bättre för jobb också. Företagsekonomer utbildade de för många av. Att plugga överhuvudtaget var kul, tycker verkligen om föreläsningar + skrivande + läsande + tentande, skolan har överhuvudtaget blivit roligare ju längre från lågstadiet man kommer. Om samvetet räcker till så läser jag kurser när jag pensionerat mig :D (samhällskostnad)
 
Senast ändrad:
1. Företagsekonomi, Uppsala universitet, Magister, relationsmarknadsföring. (+ engelska A och B och en termin franska som gick sådär + div kurser här och där)
2. För att det verkade kul.
3. Nationalekonomi var roligare, de poäng man läste, så jag borde valt det. Hade nog varit bättre för jobb också. Företagsekonomer utbildade de för många av. Att plugga överhuvudtaget var kul, tycker verkligen om föreläsningar + skrivande + läsande + tentande, skolan har överhuvudtaget blivit roligare ju längre från lågstadiet man kommer. Om samvetet räcker till så läser jag kurser när jag pensionerat mig :D (samhällskostnad)

Hur tror du att det hade varit bättre för jobb att läsa nationalekonomi? Nyfiken, planerar nämligen att läsa ekonomi men har inte valt inriktning riktigt ännu. Har en kandidat i statsvetenskap så det naturliga hade kanske varit att spinna vidare med nationalekonomi i stället för företagsekonomi.
 
Jag är inte "färdigplugga", men min huvudsakliga utbildning är avklarad sen länge. Jag fortsätter dock läsa ganska mycket på universitetet, främst på distans.

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
På gymnasiet läste jag Natur. Från universitetet har jag en Fil.kand. i engelska och en civilingenjörsexamen. Samt som sagt en himla massa strökurser främst inom mitt specialområde.
2. Varför valde du just det?
Jag har alltid haft lättare för humaniora, men alltid letat efter utmaningar så därför blev det naturprogrammet. På universitetet läste jag först engelska i ett år och hade väldigt gott om tid för klassiskt studentliv, sen läste jag till civilingenjör parallellt med att jag även läste klart min fil.kand.
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde?
Jag trivdes hur bra som helst med att studera på universitet. Träffade min man och några av mina bästa vänner där. Har efter studierna fått möjlighet att arbeta med lite olika saker som är relevanta utifrån det jag läst och tycker att jag har ett så himla roligt jobb! Jag tror inte att jag hade trivts lika bra med ett yrke inriktat mot humaniora så jag är jätteglad att jag valde att läsa till civilingenjör.
 
Hur tror du att det hade varit bättre för jobb att läsa nationalekonomi? Nyfiken, planerar nämligen att läsa ekonomi men har inte valt inriktning riktigt ännu. Har en kandidat i statsvetenskap så det naturliga hade kanske varit att spinna vidare med nationalekonomi i stället för företagsekonomi.
Ren spekulation, jag bara fick en känsla av att tex marknadsanalys var bättre med nationalekonomi när jag sökte jobb. Jag har inte rotat mer i det för jag kunde ändå inte läsa om. Egentligen i ärlighetens namn att de gjorde så förfärligt många ekonomer då/nu? på alla högskolor i landet, att det i alla fall kom ut färre med Nationalekonomi. (min teori tidigare var att nationalekonomi skulle vara svårare med jobb så jag har faktiskt ingen aning alls).
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 172
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Nougat
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp