Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trött! Jobbat, varit hos kiropraktorn (3 kotor i ryggen hade hoppat snett, lika med nacken), fixat stallet, jobbat lite övertid, tagit ett låååångt bad och nu ska hästarna in. Sen är det läge för sängen! Natti!

Precis. Jag är ateist och för mig handlar det inte om religion utan om respekt.
På lite samma linje så var jag i Auschwitz förra helgen och skulle där inte heller klätt mig i en röd miniklänning och glitterboa liksom.
Folkvett god damn it!

Exakt, det var en rätt bra artikel faktiskt (länk ovan). Respekten handlar inte om vad JAG tror på, det handlar om hur jag behandlar mina medmänniskor.

(har själv varit vid Treblinka och var tagen i flera dagar efter, trots att det inte finns mycket kvar mer än stämningen)

Precis. Jag är ateist och för mig handlar det inte om religion utan om respekt.
På lite samma linje så var jag i Auschwitz förra helgen och skulle där inte heller klätt mig i en röd miniklänning och glitterboa liksom.

Vi ska inte gå in på hur en av pappas hemtjänstmänniskor betedde sig där (hen berättade glatt det som kommentar till en artikel om Förintelsen pappa läste i tidningen, jag stod och diskade). Jag kunde inte hålla käften även om jag inte gick full on kärnhäxa på hen. Personalen i fråga är rent ut sagt skitkorkad på allvar och relativt ung.

Om vi säger så här, det är inte ett ställe man står och drar skämt på och skrattar.

Nej, går man efter traditionen så ska man ha tämligen täckt kropp i en kyrka. Ja, jag har jäkligt svårt för brudar med bara axlar. Om man nu känner att man måste gifta sig i en kyrka kan man väl ha respekt för alla traditioner.

Tillägg: Ja, jag höll käften när kusin gifte sig med bara axlar men jag tyckte det var respektlöst.
Håller med om det där. Är så långt ifrån kyrklig eller kristen som man kan komma, men de gånger jag varit kyrkor är det självklart jag följer de "regler" som finns, tex nåt över axlarna i kyrkan. Likaså, om jag mot förmodan, nån gång skulle besöka ett tex muslimskt land, eller för den delen en moské i Sverige så är det självklart att jag klär mig på ett sätt som inte är en "synd" (kommer inte på bättre ord) för dem i moskén.

Fast jag kommer aldrig besöka en moskéen, har inget intresse.

Det är såklart frivilligt vad man är intresserad av, men det låter för mig tråkigt att vara komplett ointresserad av andra kulturer och religioner. Jag besöker gärna religiösa byggnader, historiska platser osv runt om i världen. Trots att jag är ateist och kanske inte känner mig helt hemma i vissa uppfattningar ser jag det som lärorikt och utvecklande! Rekommenderas verkligen!

Överhuvudtaget tycker jag att klädkoder, av vilket skäl det än må vara, är en fråga om respekt.
Min kusin ska "gifta" sig i maj. (Nåja, de gifte sig egentligen borgerligt i höstas men ska ha bröllopsfesten nu i samband med namngivningsceremonin för den nyfödde sonen.) De har satt en klädkod. Självklart gör jag allt för att följa den även om jag hellre skulle ha använt en suveränt tjusig paljetterad långklänning.
Skulle dottern följt med så skulle även fått klä sig i lämplig klädsel trots att barn oftast är undantagna från klädkoderna. I hennes fall skulle en somrig klänning med snygga sandaler vara lämpligt. En mjukisdress eller jeans och sneakers vore olämpligt.

Jag anser att det är tämligen respektlöst när folk stövlar in i heliga rum hur-som-helst. Jag tar reda på informationen i förväg och anpassar mig. Det finns liksom ingen poäng i att störa andra människors upplevelse av det heliga rummet.

Håller med om det där. Är så långt ifrån kyrklig eller kristen som man kan komma, men de gånger jag varit kyrkor är det självklart jag följer de "regler" som finns, tex nåt över axlarna i kyrkan. Likaså, om jag mot förmodan, nån gång skulle besöka ett tex muslimskt land, eller för den delen en moské i Sverige så är det självklart att jag klär mig på ett sätt som inte är en "synd" (kommer inte på bättre ord) för dem i moskén.

Exakt, det har inte med min tro (eller avsaknad av tro) att göra utan att man är gäst i någon annans heliga plats. Dvs man respekterar deras regler eller håller sig därifrån.

Det är såklart frivilligt vad man är intresserad av, men det låter för mig tråkigt att vara komplett ointresserad av andra kulturer och religioner. Jag besöker gärna religiösa byggnader, historiska platser osv runt om i världen trots att jag är ateist och kanske inte känner mig helt hemma i vissa uppfattningar ser jag det som lärorikt och utvecklande! Rekommenderas verkligen!

Framförallt är det ju väldigt vackra byggnader med mycket historia som säger vad vi/andra kommer från.

Det är såklart frivilligt vad man är intresserad av, men det låter för mig tråkigt att vara komplett ointresserad av andra kulturer och religioner. Jag besöker gärna religiösa byggnader, historiska platser osv runt om i världen. Trots att jag är ateist och kanske inte känner mig helt hemma i vissa uppfattningar ser jag det som lärorikt och utvecklande! Rekommenderas verkligen!
Jag har inget intresse alls av religion, det som intresserar mig är moder natur. Går hellre i naturen än tittar på byggnader faktiskt. Det är den jag är och jag orkar inte med att man ska anpassas för att passa in i mallen, nej tack.

Jag har inget intresse alls av religion, det som intresserar mig är moder natur. Går hellre i naturen än tittar på byggnader faktiskt. Det är den jag är och jag orkar inte med att man ska anpassas för att passa in i mallen, nej tack.

Du verkar ha missuppfattat hela grejen, men ok, valet är fritt. Trist bara att du missar så mycket när du inte är öppen för omgivningen liksom!
Dock är det aldrig för sent att bli nyfiken!

Jag älskar att besöka gamla kyrkor (ja, nya är också intressanta, jag har varit på katolsk gudstjänst i Falun och den byggnaden är relativt ny). Det är kunskap och historia, vilka jag anser att man inte kan få för mycket av.

Visst är det intressant! Tänka tillbaka på vad som har hänt på just den specifika platsen tidigare.
Kyrkogårdar är något som jag, och den där underliga dottern jag har, gärna besöker. Då förväntas jag läsa på alla gravstenar vad de begravda har hetat, vilket yrke de har haft, hur gamla de blev osv.

Du är alltså totalt ointresserad av en stor del av vår historia, konsthistoria och kulturhistoria? Vad vi än tycker om det så är mycket av vår historia och traditioner sammankopplade med kristendomen och kyrkan.

Du verkar ha missuppfattat hela grejen, men ok, valet är fritt. Trist bara att du missar så mycket när du inte är öppen för omgivningen liksom!
Dock är det aldrig för sent att bli nyfiken!
Det är så kul när männsikor som inte känner mig eller vet vem jag är baserar allt på att jag inte är intresserad av EN sak. :rofl::rofl::rofl:

Det är så kul när männsikor som inte känner mig eller vet vem jag är baserar allt på att jag inte är intresserad av EN sak. :rofl::rofl::rofl:

Märker att det inte är värt att prata vidare om detta. All väldens kultur, historia och religion är liksom inte EN SAK.
Det går inte att diskutera med ngn som inte vill förstå ens vad som diskuteras. Som sagt. Valet är fritt.

Visst är det intressant! Tänka tillbaka på vad som har hänt på just den specifika platsen tidigare.
Kyrkogårdar är något som jag, och den där underliga dottern jag har, gärna besöker. Då förväntas jag läsa på alla gravstenar vad de begravda har hetat, vilket yrke de har haft, hur gamla de blev osv.

Kyrkogårdar är jättespännande! :up: Och jag blir vansinnigt arg när folk bara går rätt över gravarna :rage: jag har sett det flera gånger när jag varit till minneslunden och tänt ljus för pappa. Det är ju för långt att gå om man håller sig till gångarna :grin:

Det är också en fråga om respekt, man går inte över någons grav.

Åh, en till! Kan gå i timmar på kyrkogårdar och titta på stenarna, vad som var mode när, växter, fantisera om vilka som ligger där. Hitta små undangömda ställen att sitta, lugnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 067
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 344
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 961
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka