Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märker att det inte är värt att prata vidare om detta. All väldens kultur, historia och religion är liksom inte EN SAK.
Det går inte att diskutera med ngn som inte vill förstå ens vad som diskuteras. Som sagt. Valet är fritt.
Vem är det som har sagt något om ALLT? Jag har bara skrivit att jag inte är intresserad av religion, har aldrig varit och det är EN SAK. Så då menar ni att det går inte att vara ointresserad av religion men intresserad av kultur och historia, jaha ok då vet jag det.

Kyrkogårdar är jättespännande! :up: Och jag blir vansinnigt arg när folk bara går rätt över gravarna :rage: jag har sett det flera gånger när jag varit till minneslunden och tänt ljus för pappa. Det är ju för långt att gå om man håller sig till gångarna :grin: Det är också en fråga om respekt, man går inte över någons grav.

Folk är helt enkelt inte kloka :mad:
Jag är alltid noga med att gå på gångstigarna och att inte stöka till något. Det är noga inpräntat även i dottern. Orkar man inte gå runt så kan man gott stanna hemma!

Folk är helt enkelt inte kloka :mad:
Jag är alltid noga med att gå på gångstigarna och att inte stöka till något. Det är noga inpräntat även i dottern. Orkar man inte gå runt så kan man gott stanna hemma!

Nej, och de som definitivt är skraltiga (dvs de som är äldre) skulle aldrig drömma om att göra det. De som gör det är de som har pigga och friska ben... :grin:

Åh, en till! Kan gå i timmar på kyrkogårdar och titta på stenarna, vad som var mode när, växter, fantisera om vilka som ligger där. Hitta små undangömda ställen att sitta, lugnet.

Studera de olika modellerna på gravstenar och vilka bilder som används brukar jag göra. Sen funderar jag på vilket utseende jag skulle vilja ha på min egen gravsten.
Sen tycker jag alltid att det är sorgligt att se de övergivna gravarna med små skyltar om att de måste skötas bättre :(

Så då menar ni att det går inte att vara ointresserad av religion men intresserad av kultur och historia, jaha ok då vet jag det.

Men om du är intresserad av kultur och historia, är det väl otroligt intressant att titta på gamla byggnader från givna tidsåldrar och lära mer om byggsätt, tekniker, stiler etc? Hur egypterna gjorde, hur indianerna gjorde etc? Och för att få tillgång till detta krävs inte sällan att man under en mycket kort tid anammar vissa seder.

För mig är det rätt obegripligt hur man INTE kan vara nyfiken på andra kulturer, religioner osv. Finns så mycket att upptäcka och lära sig och man kan få andra perspektiv på saker och ting. Och givetvis får man respektera den/dem man besöker, ingen skillnad på om man kommer hem till någons hem eller heliga plats.
Jag gillar hattar, så jag är hattförsedd i kyrkan tom ;) Och påklädd gäller ju oavsett kön och ålder, precis som det gör på de flesta "civiliserade" platser. olika klädsel är passande på olika platser. Inget konstigt med det.

@LadyCovergirl har också alltid älskar kyrkogårdar och gravplatser. Fridfulla, vackra och så spännande att läsa på stenarna om de olika människor som ligger där och vilka liv de haft.

Men om du är intresserad av kultur och historia, är det väl otroligt intressant att titta på gamla byggnader från givna tidsåldrar och lära mer om byggsätt, tekniker, stiler etc? Hur egypterna gjorde, hur indianerna gjorde etc? Och för att få tillgång till detta krävs inte sällan att man under en mycket kort tid anammar vissa seder.
Ja, men jag bryr mig inte om religionen för det, är det så svårt att förstå? Verkar inte som man får ha ett intresse bara för att religionen inte intresserar mig.

Ja, men jag bryr mig inte om religionen för det, är det så svårt att förstå? Verkar inte som man får ha ett intresse bara för att religionen inte intresserar mig.
Varför blir du så himla otrevlig? Nej, jag har inte svårt att förstå. Jag diskuterar. Detta är ett diskussionsforum.

Religion är ju ofta en stor del av kultur och historia. Inte för att man tror, men för att det är en
grund för vårt moderna samhälle. Med värderingar, byggnader och historia. Man behöver väl inte vara troende/intresserad av tro och eller religion för att vilja veta mer om byggnader, historia etc.

Och då krävs ju respekt för sedvänjor för att få tillgång till intressanta platser, inte bara kyrkor. Andras hem, andras liv, nya världar.

Att ha så starka principer (jag tänker minsann inte anpassa mig) att man går miste om en massa intressant verkar ju bara... dumt?

Varför blir du så himla otrevlig? Nej, jag har inte svårt att förstå. Jag diskuterar. Detta är ett diskussionsforum.

Religion är ju ofta en stor del av kultur och historia. Inte för att man tror, men för att det är en
grund för vårt moderna samhälle. Med värderingar, byggnader och historia. Man behöver väl inte vara troende/intresserad av tro och eller religion för att vilja veta mer om byggnader, historia etc.

Och då krävs ju respekt för sedvänjor för att få tillgång till intressanta platser, inte bara kyrkor. Andras hem, andras liv, nya världar.

Att ha så starka principer (jag tänker minsann inte anpassa mig) att man går miste om en massa intressant verkar ju bara... dumt?
Otrevlig? Nej det har jag inte varit, men det verkar uppenbarligen som du tolkar mig så fast det inte var menat så.

Ja, ja den här diskussionen kommer ändå inte leda någon vart, jag sköter mitt och ni får sköta ert så kommer det bli jättebra. :)

Ett av mina mäktigaste minnen är från Westminster Abbey i London. Jag och kompisen var där som fattiga tonåringar och velade om vi skulle betala in oss. Vi gjorde det och jag fick se Darwins, Newtons, Elizabeth I och Tennysons gravar. Vetenskap, litteratur och historia allt i ett!

Precis! Religion, historia, kulturarv... allt hänger ihop. Allt detta bygger våra samhällen, skapar vår historia. Tråkigt att folk inte kan eller vill förstå den kontexten. Livet måste bli liksom fattigt och ensamt.

Men för att citera min käre far: "det är inte lönt att diskutera med den som inte förstår" ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 067
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 342
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 958
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka