Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@RedHyuuga: Jag hade sjal över håret (inte direkt hijab men ordentligt täckt) när jag besökte moskéen i Uppsala. Inga problem, jag var nyfiken och ville gärna besöka den så täcka håret var ingen stor grej. Och jag gjorde det av samma respekt som gör att jag inte går in i en kristen kyrka med bara axlar.
Fast jag kommer aldrig besöka en moskéen, har inget intresse.
Får man inte ha bara axlar i kristen kyrka? Det var det aldrig någon som sa när vi jobbade som vaktmästare vid kyrkan och ringde i kyrkklockorna i linne. Har faktiskt aldrig hört det innan.

Utbakad fläta har jag. Iof med rätt kort hår. Men det håller allt på plats. Fläta när håret är fuktigt och dra åt. Får du en lång fläta i nacken kan du vika in den under själva skallflätan och sätta fast med hårnålar. Det sitter som berget hela dan.
Nu ska vi se, jag tror du tappade bort mig någonstans.... utbakad fläta? Jag har hört inbakad men utbakad?

Får man inte ha bara axlar i kristen kyrka? Det var det aldrig någon som sa när vi jobbade som vaktmästare vid kyrkan och ringde i kyrkklockorna i linne. Har faktiskt aldrig hört det innan.

Det är en av de få "regler" som finns inom kristna kyrkan. Att man inte får ha bara axlar. Att ingen blir halshuggen som ändå går baraxlad känns väl civiliserat.
---
Fråga:
Får flickor ha klänning med bara axlar på en konfirmation?

Svar:
Ja, det är inga problem. Är det en tonårstjej kan hon täcka axlarna i kyrkan, en liten flicka behöver inte göra så. Bara axlar hos kvinnan i ett kyrkans rum brukar man avråda ifrån, av respekt för just rummet.
---
http://blogg.vett-och-etikett.com/flickor-far-de-ha-bara-axlar-i-kyrkan/

Själv skulle jag aldrig drömma om att tränga mig på i ett sammanhang felklädd. Jag vill inte göra andra obekväma genom att inte bete mig korrekt.

Det är en av de få "regler" som finns inom kristna kyrkan. Att man inte får ha bara axlar. Att ingen blir halshuggen som ändå går baraxlad känns väl civiliserat.

Själv skulle jag aldrig drömma om att tränga mig på i ett sammanhang felklädd. Jag vill inte göra andra obekväma genom att inte bete mig korrekt.
Tycker ändå att då borde någon informerat oss i så fall.

Nej, går man efter traditionen så ska man ha tämligen täckt kropp i en kyrka. Ja, jag har jäkligt svårt för brudar med bara axlar. Om man nu känner att man måste gifta sig i en kyrka kan man väl ha respekt för alla traditioner.

Tillägg: Ja, jag höll käften när kusin gifte sig med bara axlar men jag tyckte det var respektlöst.

I de massor av länder vill de att du täcker axlar (och ev hår) om du går in i ett tempel/kyrka/moské. Det är väldigt vanligt. På vissa turistinfekterade ställen har de t o m lånesjalar/tröjor för alla karlar och kvinns som kommer och vill se sig omkring utan att orka ta till sig de mest grundläggande uppförandekoderna. :D

Nej, går man efter traditionen så ska man ha tämligen täckt kropp i en kyrka. Ja, jag har jäkligt svårt för brudar med bara axlar. Om man nu känner att man måste gifta sig i en kyrka kan man väl ha respekt för alla traditioner.

Bäst är de som tycker att det är tråkigt med präst i kyrkan, de vill inte ha så mycket Gud utan bara den pampiga lokalen :meh:

Jag har sidorflätor rätt ofta (passar under ridhjälmen), och blev nu lite ställd över att det tydligen inte är gulliga råttsvansar utan någonslags märklig obskyr porrhåruppsättning... :nailbiting:

:D
Vanliga sidoflätor var en vanlig uppsättning för mig också. Men det är inte samma sorts tofs. ;) Så du behöver inte vara orolig. :rofl:

Fortsätter lite på ämnet
---
I kyrkan uppträder man aldrig med bara axlar och bara knän. Det innebär att shorts för både män och kvinnor samt minikjolar och ärmlösa toppar på damer ur etikettsynpunkt inte är att betrakta som lämplig klädsel vid kyrkobesök, enligt både Ribbing och von Sydow. De är eniga om att man bör visa respekt för det heliga också med sin klädsel.
...
Man ska ändå alltid minnas att kyrkan är ”heligt rum” och att man där bör bete sig värdigt och med respekt. Att dessutom använda sunt förnuft är aldrig fel.
---
http://kyrkpressen.fi/blogg/vaga-fr...h-svar/71-Hur-lattkladd-far-man-vara-i-kyrkan

Bäst är de som tycker att det är tråkigt med präst i kyrkan, de vill inte ha så mycket Gud utan bara den pampiga lokalen :meh:

Det där är en av de outgrundliga sakerna i livet, ja. Nu kommer jag aldrig att gifta mig men om jag skulle göra det så blir det definitivt inte i en kyrka eller med en präst, vare sig jag eller särbon är medlemmar i någon kyrka. Att då gifta sig med en präst inblandad är en nivå av hyckleri jag aldrig skulle klara av.

Tillägg: Ja, jag höll käften när kusin gifte sig med bara axlar men jag tyckte det var respektlöst.
Jag tror det håller på att bli lite friare med det där numera, tycker man ser mer och mer på skolavslutningar osv.

Fortsätter lite på ämnet
---
I kyrkan uppträder man aldrig med bara axlar och bara knän. Det innebär att shorts för både män och kvinnor samt minikjolar och ärmlösa toppar på damer ur etikettsynpunkt inte är att betrakta som lämplig klädsel vid kyrkobesök, enligt både Ribbing och von Sydow. De är eniga om att man bör visa respekt för det heliga också med sin klädsel.
...
Man ska ändå alltid minnas att kyrkan är ”heligt rum” och att man där bör bete sig värdigt och med respekt. Att dessutom använda sunt förnuft är aldrig fel.
---
http://kyrkpressen.fi/blogg/vaga-fr...h-svar/71-Hur-lattkladd-far-man-vara-i-kyrkan

Precis. Jag är ateist och för mig handlar det inte om religion utan om respekt.
På lite samma linje så var jag i Auschwitz förra helgen och skulle där inte heller klätt mig i en röd miniklänning och glitterboa liksom.
Folkvett god damn it!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 067
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 342
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 958
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix