Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir så matt på stora företag, vårat lilla företag har sålt material till ett större företag, nu hävdar de att de inte tänker betala någon faktura om det inte är en e-faktura som ska skickas med antingen bolag A eller bolag B som är deras samarbetspartners. Så jag lyckades få iväg fakturorna, upptäckte att vi har 100 "gratis" fakturor att skicka, sen måste vi betala för tjänsten
idag kom de på att eftersom vi hade en koppling med ett annat företag för fem år sedan så blev det fel i deras system så jag var tvungen att skicka om fakturorna. Så nu har jag helt plötsligt skickat fyra fakturor istället för två..
För mig är det helt oberipligt hur ett företag kan bestämma hur fakturorna ska skickas för att de ska betala, jag tror att jag ska bestämma mig för att de som vill skicka fakturor till mig måste komma hem till mig med en chokladask för att jag ska ta emot fakturan.
Jo vi hade antagligen kunnat dra det till domstol och tvingat dem att betala fakturan som vanligt folk men vi vill ju ändå behålla dem som kunder...![]()
AHA det är alltså ditt fel!!Jag jobbar på ett sånt stort företag. Enda plusset för din del som jag ser det är att de har troligen en inbyggd validering vilket gör att kan du skicka fakturan är den mottagen och du slipper få tillbaka den om tre veckor med den käcka påskriften felaktig/saknad referens. Du bör alltså få betalt fortare. Vi betalar en e-faktura i tid, det händer inte med pappersfakturor (jag vet, byggde upp tjänsten...)
AHA det är alltså ditt fel!!
Tidigare så har företaget haft lokala avdelning så kontakterna har varit väldigt smidiga och pengarna har kommit in i tid, nu har jag ägnat en halvtimme åt att mejla med deras kundtjänst fram och tillbaka. Det känns som om det ställer ännu mer krav på oss att verkligen få alla uppgifter när de beställer material, vilket ställer till lite problem eftersom uppgifterna rätt ofta kommer på telefon och den som tar emot uppgifterna kan sitta i bilen och ha svårt att skriva upp på en gång.
Det är mest störigt när det helt plötsligt ändras, om det hade varit ett tydlig kommunikation så hade det varit enklare, vi har skickat fakturor till företaget i många år, helt plötsligt kom fakturan tillbaka med "vi betalar inte såna här fakturor", sen började vi våran jakt på hur de ville ha fakturan för att kunna tänka sig att betala.Jag förstår att det är skitjobbigt. Vi är giganter, så det är enda sättet för oss ha koll, att kunna spåra kostnader och att kunna följa upp.
Jag rekommenderar alla våra leverantörer att inte sälja en pryl utan att ha fått referenser tillräckliga för att vi ska kunna söka åt dem.
Namn på beställare
Tel till beställare
Samt den referenstyp vi använder oss av.
Finns det kan i alla fall kundtjänst eller man själv kontakta beställaren för korrekta uppgifter. Annars är vi rätt rökta. Vi har inte En Anders Andersson, vi har 100...
Det är mest störigt när det helt plötsligt ändras, om det hade varit ett tydlig kommunikation så hade det varit enklare, vi har skickat fakturor till företaget i många år, helt plötsligt kom fakturan tillbaka med "vi betalar inte såna här fakturor", sen började vi våran jakt på hur de ville ha fakturan för att kunna tänka sig att betala.Våran kontakt person kunde inte hjälpa till mer än ett "jaha vart det som de prata om, ja jag vet inte hur man gör"
Sånt här gör mig liksom trött, speciellt när jag försöker klara av kontorsjobbet på sidan av studier och skulle önska att det bara kunde flyta på, tiden jag har lagt på det här ärendet fanns liksom inte riktigt inplanerat.
Jag försöker avveckla min egen arbetsroll för vårat företag skull, och för att jag vill göra andra saker istället.
![]()
Och där svarade ingenSitter och glor på dumburken.
Funderar på att ringa till kommunen och byta BS. Min är helknäpp...
På vilket sätt är BS helknäpp?Sitter och glor på dumburken.
Funderar på att ringa till kommunen och byta BS. Min är helknäpp...