Vad ingå i stallhyran?

Krav:
* Morgonfodring + utsläpp, lunch och kvällsfodring 5 dagar veckan.
* minst 4 fodringar/dag.
* utevistelse i stora gräshagar hela dagen.
* Bra ridvägar eller sämmre ridvägar och en bra ridbana med närhet till ridhus.
* Rinnande vatten



Önskemål:
* 5 fodringar/dag hälst fri tillgång om grovfoderet gör det möjligt.
* Ridbana och bra ridvägar.
* Rinnande varmt vatten.
* Toa eller dass.
* Sommarbete
* Ridhus
 
Först stod jag i ett litet stall med bara jag och stallägarens hästar. Där ingick box, stoor gemensam HEL underhållen hage, liten (knappt 20x40) ridbana med belysning och BRA underlag!! Strö valfri mängd, hö, havre, betfor, och mineraler i valfri mängd. Ville jag ha något annat foder fick jag köpa det själv. kallt/varmt vatten och spolmöjlighet på visserligen stallgången men den var bred och rymlig med bra avrinning. God ventilation och bra fläktar. Uppvärmd sadelkammare (liten men välplanerad). In och utsläpp och på/av med utetäcke och om jag bad om hjälp att ta av svettiga täcken ibland - inga problem!! Samtliga fodringar ingick!! som ni hör paradiset!! Nu har jag flyttat då de behövde boxen själva. Blev dock inte utslängd utan sa att självklart flyttar jag av den anledningen. Så efter betet nu ska jag in på min ny a plats och väntar med spänning på hur det blir...
 
Basic tycker jag är ...

STALLET
- uppvärmd, låsbar sadelkammare + möjlighet att torka täcken
- el och vatten är självklart

HÄSTHANTERING
- in- och utsläpp, regntäcke på/ av
- fodringar

ÖVRIGT
- klara regler o rutiner så att båda parter vet vad man kan förvänta sig och vad man har att rätta sig över
- rent och "var sak på sin plats"

Har säkert glömt nåt, men ser det som självklart att det är ett stall som klarar regelverk etc, och har trevliga hagar. Sen skulle jag också kolla på ridvägar, hur det är med ridbana (måste inte finnas på gården dock). Att det är en duktig och trevlig, resoneringsbar stallägare och att god stämning råder, skulle jag inte heller klara mig utan!
 
Jag funderar så över alla dessa täcken av och på.

I mina vinterhagar finns det vindskydd/ligghallar då så kan ju hästarna gå under tak om de vill.
Behövs verkligen regntäcke/utetäcke om hästen går i en sådan hage?

Och så funderar jag på detta blaskande med vatten i alla lägen. Det kan väl aldrig vara bra för vare sig hästar eller byggnader?

Ibland så funderar jag på att hyra ut en box eller två, men efter en sådan här tråd så brukar jag vara botad.

Det är svårt att få det att gå pluss för en stallägare.
 
Där jag står nu ingår ingenting...
Eller ja, box,rinnande vatten, varmvatten, uppvärmd sadelkammare, stor hagar o sådannt. Men inget annat.
Hö, krafftfoder o strö står vi för själva.
Och fodring morgon o kväll o utsläpp vardagar får man betala extra för.
Men jag tycker det fungerar bra. :)

I förra stallet jag stod ingick allt, foder, strö o vi delade på alla fodrningar/in o utsläpp(i snitt 1/dag). Man stod endast för krafftfoder själva.

Har räknat var det kostar i respektive stall o slutsumman blir densamma i detta fall. :)
 
Tack för alla svar.

Skulle ni vara villiga att ta några pass i veckan typ fodring, insläpp. Vilket är att föredra om mockning inte ingår: att var och en mockar sin egen box, eller att man turas om att mocka alla boxar. Det senare alternativet gör ju att man inte måste åka ut varje dag.

// Selma
 
* Minst 3 fodringar per dag
* Box
* Täcken på och av
* Stora och bra hagar
* Bra foder, dvs analyserat hö/hösilage + pellets/havre enligt behov
* Ridbana med belysning
* Bra ridvägar
* Fikarum för ryttare
* Nära till hemmet...

Önskemål:
* Ridhus
* Bra tränare på gården (jag rider islandhäst och är mycket kräsen, detta gör att det finns ungefär 2 gårdar i Sthlms-trakten som är OK).
* Kunnigt folk att fråga om hjälp när det krisar. Både vad gäller skador, foder etc...
 
jag vill ha varmvatten och ett ridhus annars är de bra där jag har min häst
 
när jag hyr ut platser så ingår detta dagligen
mockning
4 fodringar
täckesbyten
in och utsläpp
vinterhagar
beteshagar
isolerad sadelkammare
pad 20x60
fina ridvägar
utedass
betfor
mineraler
havre

halm
saltsten
bra bussförbindelse som stannar precis utanför stallet(200m)
 
Självklart kan man tänka sig att ta några pass då och då, det är väl det valigaste. Men det beror såklart var stallhyran ligger.
Jag skulle nog helst mocka själv om jag hade häst på box. Nu har jag min unghäst på lösdrift, och gör inget själv :). Allt ingår, dvs foder(hösilage,havre, betf, min), strö, uppbindning, visitering & kraftfoder 1-2 ggr/dag. I stallet finns uppbindningsplats, extrabox till oss på lösdriften, sadelkammare, kallvatten. Detta betalar jag 1200 för, rätt billigt med tanke på allt jobb.
 
Jag ser helst att det ska finnas boxplatser i stallet, ordentligt med plats för utrustning (gärna uppvärmd sadelkammare) och att de flesta fodringar ska ingå. Framför allt morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och insläpp/eftermiddagsfodring, täckesbyten. Ridmöjligheter i form av bra ridvägar i skog och mark, men gärna en ridbana eller en rundcorral som är belyst för ridning vintertid också. Det är väl det jag tycker är det allra viktigaste.


Men sen tycker jag varm & kallvatten, spolspilta, ridhus, vattenkoppar, alla stalltjänstpass är ett plus i kanten och gärna får ingå i hyran. Dock inga nödvändigheter för min del.
 
jag skulle nöja mig med:

* box
* hage
* 3-4 fodringar per dag
* täcke av och på om det behövs (är det riktigt kallt eller regnar mycket så vill jag gärna att min häst har täcke annars kan han gå naken)
* vatten i stallet
* hö
* nått ställe att ha sadel o sånt

men det skulle såklart vara bra med en massa lyx oxå men så länge hästen har en box, hage och får mat så klarar den sig bra.
 
Jag föredrar att mocka själv. Då vet jag i vilket trim magen är i.
Jag skulle gå ihop med en boxgranne så att man mockade en dag åt varandra. Då blir det endast två boxar 1 dag/veckan att mocka åt + att man inte behöver vara där i dag i veckan.

Att stå och mocka åt hela stallet blir för mycket. Trotts att det skulle bli lite mer sällan.

KOmmer ihåg hur hemskt det var att mocka åt 21 ridskolehästar var 5 vecka. Fy skutton villket slit! O då var de vi två personer.
 
I mitt stall köper vi maten själv och det funkar alldeles utmärkt. Var och en "mixar" själv ihop sin mat i spannar och lägger höet i hökassar och sen är det bara för stallägaren att portionera ut maten. Lätt som en plätt ;).
Dessutom tror jag inte alls att de flesta har analyserat hö.
Inte i de stall jag känner till i alla fall. :)
 
Står i kollektiv stall och tar därmed redan lite pass, tycker att det är helt okej men då ska det verkligen synas på hyran också!! Att ha mocknings-schema skulle jag absolut inte vara intresserad av, vill mocka min box själv då jag är mycket petig och vill ha en perfekt bädd. Dessutom är min häst ganska renlig och därmed är det ganska lättmockat, vilket gör att jag inte vill mocka åt någon annans "skit-gris". :crazy: ;)
Om jag inte vill/kan åka upp till stallet någon dag så tar någon kompis/familjemedlem hand om stall och hästskötsel.

Mvh Huntress :)
 
Uppvärmd sadelkammare, stora fina hagar,tillgång
till toalett,spolspilta,tvättmaskin,bra ridbana(m. hindermatrial), morgonfodring,utsläpp.Mocknig, kvällsfodring o intag vid behov.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 935
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp