vad innebär detta..???

Sv: vad innebär detta..???

och om fölet skulle få samma problem med benen så gå det att fixa till.,.....

Ett föl som föds med X-benthet (valgus) i carpus har även stor risk att bli inåttåad/ tåtrång (varus) i kotan på samma ben, eftersom det är naturens önskemål att placera hoven lodrät under knät. Även parallellförskjutning i carpus är ofta resultatet av att hästen som föl var X-bent i framknät

Hovslagare kan idag hjälpa naturens eget sätt att korrigera felaktiga benställningar med hjälp av verkning och olika beslag som omfördelar krafterna som det felaktiga benet/leden utsätts för...

och om fölet skulle få samma problem med benen så gå det att fixa till.,.....

Det beror väl på HUR SKEV fölet är!! Varför är inte din hingst "tillfixad" då???

Det finns en djurskyddslag som innefattar en lista över defekter som hingstar inte får bära. Denna lista finns i alla europeiska länder. Du kanske skulle ta och kolla den innan du börjar bedriva buskavel.

Oj, läst på lite???

Men det är ine så enkelt...

Fölet som jag använde som exempel på hästsom inte är parallellförskjuten blev kraftig parallellförskjuten efter tillväxtproblem. Han är numera tre år och kan bara användas som halt lekkompis till andra unghästar.

Jag tycker att du är extremt oansvarig som avlar på ett så dåligt exemplar bara för att han råkar ha kulorna i behåll. :mad:

Det beror väl på HUR SKEV fölet är!! Varför är inte din hingst "tillfixad" då??

köpte han som 1,5 årig och föra ägaren hade inte gjort något åt han , och nu är han mycket bättre och då menar jag mycket ...
ha en redigt bra hovslagare som jobba med han va 8 vecka och de bli bättre för varje gång ...

Men vad bra!!! Då är det ju bara att avla på! Och bryta mot djurskyddslagen. :smirk:
Allt går ju ändå att lösa med en skicklig hovslagare. :smirk: Hur skevt än ett föl är! Konstigt att det överhuvudtaget finns skeva vuxna hästar om det är så lätt att fixa till som fölungar.
Varför medvetet avla på sådana djur och redan innan betäckning planera för vad som händer om fölet är skevt? :eek:

Jag inser nu att jag inte borde ha frågat vad det är för häst. Sorry.

Kan inte alla bara låta Zazza vara ifred nu?

Jag tror för min del att TS svarade dig för att h*n VET att vi ser rött bara man tänker tanken på att avla på "det där" eftersom det har varit på tapeten förr.

Det hade ju varit hur simpelt som helst att skicka PM till dig.

Så länge zazza anser att det är lämpligt avla på den för att den är FRISK och SNÄLL kommer jag att hävda min åsikt att det är vansinne oavsett vad man ska ha eventuell avkomma till.

Nästan så att jag föredrar dem som betäcker sina ridtravarmärrar med billiga halvblod som åtminstone kravlat runt på enklare tävlingar... :angel: Och DET hör man mig inte säga många ggr för jag är helt emot den typen av avel.

tyvärr ha jag ingen bild på hur han se ut nu .. men kan fixa det...
och fölet i sig ska bara gå som ridhäst och inte på banan..
både min hovslagare och vet ha godkänt betäckning om jag vill. bägge säger att det inte är någon fara efter som det är så liten grad och att han ha blivit mycket bättre....
som sagt finns godkända halvblods hingstar som ha det också som folk andvänder i avel ...

sen är det ju upp till var och en vad dom vill göra med sin häst, så länge inte dom lider och det kommer verken fölet eller stoet att göra...
OK! Självklart är de upp till var o en vad dom vill göra med sina hästar. Men man måste se till djurskyddet oxå. Jag vet inte vad det är för dekefter en hingst inte får bära.
Trodde att den skulle användas inom travet o då tänkte ja att det kanske inte var så lämpligt. Jag vill heller inte uttala mig för mycket för jag har inte dom kunskaperna.
Men däremot vet jag att om en häst är X:ig när den föds ska den börja korigeras med en gång o inte långt in i växtperioden.
Som jag skrev till dig ser man tydligt benpålagringarna på din sida med foton (p.b).

Senast ändrad:

Föresten jag känner en som betäckte sitt sto med dens sån - avsiktligt. Så där blev väl inte siffrorna dom bästa precis. Han påstod att de var ingen fara om man gjorde det en gång...........

Jag trot Zazza nu vet vad ni tycker om hennes "projekt"...

Förresten, har inte Varenne en väldigt hög inavelskoefficient?

Många bra hästar (elithästar) har väldigt hög inavelskoefficient. Varenne har 12,9%, vilket är helt ok.

Tror inte att det är inavelskoefficienten som bekymrar......

Helt vansinnigt...

TS: Varför tar du inte och köper ett varmblod som inte passar för travet och gör den till ridhäst istället? Finns så många som bara står och så många som går till SLAKT för att folk ska avla på någonting som det redan finns tillräckligt mycket av. Köp ett djur som det överhuvudtaget inte är nått större fel på istället för att riskera att få ett föl som kommer må dåligt.

Du verkar ju tänka att det är en bra idé just för att du råkar ha en hingst och det säkert skulle vara roligt med ett föl efter honom. Har jag rätt eller fel? Klart det hade varit okey om hingsten var korrekt! Men nu är det ju inte så i det här fallet...

Jag säger bara: TÄNK PÅ KONSEKVENSERNA!

Var du med på föreläsning med den där Hovis som är en "Hejjare" på att räta till "alla omöjliga" ??

H*n vart rätt ställd när jag frågade om inte dessa som dom "fixar till" borde brännmärkas typ:Triangel för att bespara "oss" från att gå på "nitar" i aveln senare...
Jag sa att: jag skulle då bli "skogstokig" om jag fick reda på att hästen jag tänkt avla på "egentligen" såg ut som en trasig campingstol i benen...

Var du med på föreläsning med den där Hovis som är en "Hejjare" på att räta till "alla omöjliga" ??

H*n vart rätt ställd när jag frågade om inte dessa som dom "fixar till" borde brännmärkas typ:Triangel för att bespara "oss" från att gå på "nitar" i aveln senare...
Jag sa att: jag skulle då bli "skogstokig" om jag fick reda på att hästen jag tänkt avla på "egentligen" såg ut som en trasig campingstol i benen...

Jo DEN hörde jag med... :angel::angel::angel:

Just nu känns den så där med utdömd parallellförskjuten treåring med pålgringar i carpus... :crazy: Men har var varken Varus eller Valgus som liten och fick mycket beröm av veterinärerna för sin benställning till sommaren när han blev ett...
Tillägg: Med facit i hand kan man misstänka att hans mamma blivit kraftigt korrigerad som liten...

Man kan fråga sig om dessa hästar över huvud taget blev användbara? :confused:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
652
Senast: pepp
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
748
Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka